Τετάρτη 21 Αυγούστου 2019  
radio image
Now On Air (16:00 - 20:00)
Stigma Djs Blog
Mainstream, Lounge
Τρίτη, 30 Ιουλίου 2019

Πάνος Λιβέρης (Πρόεδρος Τ.Ε.Ε Ζακύνθου)

Πάνος Λιβέρης
Πάνος Λιβέρης
Πρόεδρος Τ.Ε.Ε Ζακύνθου

«Ο νέος Δήμαρχος κ. Αρετάκης, λειτουργεί με την πολύ απλή λογική ενός μηχανικού. Αναλύει τα δεδομένα, τους αριθμούς και τα ποσά σε μια σύμβαση, κάνει τις αριθμητικές πράξεις, και βγάζει κάποια συμπεράσματα. Βλέπει τα τελικά ποσά και το κόστος που αναλογεί στους πολίτες. 

Το Τεχνικό Επιμελητήριο είναι πάγια αντίθετο στη λογική των έργων που δημοπρατούνται και υλοποιούνται ως μελέτη-κατασκευή, μια τέτοια περίπτωση είναι και το έργο της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων στον Λίβα, όπου Γιάννης πίνει και Γιάννης κερνάει, ο μελετητής κατασκευάζει το έργο και τελικά το διαχειρίζεται ο ίδιος.
Δεν ξέρω αν ο κ. Αρετάκης γνωρίζει ότι αυτή η πρακτική αποτελεί επιλογή της πολιτείας, εφαρμόζεται από το κράτος και επιβάλλεται στους Δήμους εδώ και περίπου 20 χρόνια με τη λογική να γίνονται γρήγορα τα δημόσια έργα.
Η μελετοκατασκευή, είναι μια φυτευτή λογική που επιβάλλεται σε κεντρικό επίπεδο, από τα Υπουργεία, μια φιξ λογική, που θέλει τον μελετητή και τον εργολάβο που θα κατασκευάσει το έργο να είναι το ίδιο πρόσωπο. Όλα τα εξειδικευμένα έργα, όπως του Λίβα, προωθούνται με αυτή τη διαδικασία, όπου στο ίδιο πρόσωπο καταλήγει και η διαχείριση του έργου, όπως για παράδειγμα συνέβη και με το έργο της γέφυρας Ρίο-Αντίρριο.

Έχουν απαξιωθεί πλήρως οι Δήμοι σε αυτόν τον τομέα και έχουν πάρει υπερεξουσίες οι ιδιωτικές εταιρίες. Έπαψε πλέον, εδώ και πολλά χρόνια, να ασχολείται η ομάδα των μηχανικών του εκάστοτε Δήμου με την μελέτη τέτοιων έργων. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχασε αυτή τη δυνατότητα που είχε παλαιότερα. Για αυτό, επί παραδείγματι, φτιάξαμε κάποτε έναν ΧΥΤΑ, χωρίς να φροντίσουμε έγκαιρα να σχεδιάσουμε έναν ΧΥΤΥ για να λειτουργήσει στη συνέχεια. Το ίδιο συνέβη και με τα αποχετευτικά δίκτυα και με άλλες δομές.

Τα σκουπίδια θα τα διαχειριστεί ένας ιδιώτης, όπως άτυπα σήμερα, γίνεται αποκομιδή από ιδιώτες. Αυτό ισοδυναμεί με μεγάλα κέρδη για τον ιδιώτη και αντίστοιχα μεγάλο κόστος για τον πολίτη. Αυτό συμβαίνει και με το έργο της ενεργειακής αναβάθμισης του δημοτικού δικτύου ηλεκτροφωτισμού, όπου το έχει αναλάβει ένας ιδιώτης και πληρώνεται πολύ ακριβά για αυτό.  

Όλα αυτά αποτελούν πολιτικές επιλογές και δεν φταίνε οι υπάλληλοι του Δήμου. Μάλιστα έχουμε δει περιπτώσεις μηχανικών, που απομακρύνονται από την θέση τους, επειδή δεν συμμορφώθηκαν με τις εντολές του Δημάρχου και αυτή είναι μια πάγια τακτική, δεν είναι κάτι καινούργιο.

Ως προς αυτό που αναφέρει ο νέος δήμαρχος ότι «οι άνθρωποι που υπέγραψαν για τα έργα στον Λίβα δεν έχουν την εμπειρία και είναι αναρμόδιοι βάση της κατηγορίας και δυνατότητας των πτυχίων τους να συντάσσουν και να υπογράφουν ειδικές μελέτες αυτού του ύψους του προϋπολογισμού» έχω να πω ότι τόσο στο δημόσιο, όσο και στον στρατό, ο υπάλληλος που βρίσκεται σε θέση ευθύνης, με μειωμένα όμως προσόντα σε σχέση με αυτά θα όφειλε να έχει για την θέση που κατέχει, μπορεί έστω και προσωρινά, να υπογράφει λόγω του βαθμού του.

Το Κτηματολόγιο έρχεται για να λύσει προβλήματα. Στη Ζάκυνθο έχουμε πολλά χωροταξικά προβλήματα, σχέδια πόλης βαλτωμένα, σε πολλές περιοχές και για πολλά χρόνια. Αυτά είναι πολύ σοβαρά θέματα που θα δημιουργήσουν ζήτημα στην κτηματογράφηση. Μπορεί ακόμα και να χαθούν ιδιοκτησίες. Καθυστέρησαν στον Λαγανά διορθωτικές πράξεις εδώ και χρόνια. Δεν προχώρησε καθόλου ο πολεοδομικός σχεδιασμός. Ένα άλλο ζήτημα που έχουμε στη Ζάκυνθο είναι η χρησικτησία, όπου έχουμε ένα μεγάλο ποσοστό ακινήτων χωρίς τίτλους ιδιοκτησίας.

Για την δήλωση του ακινήτου στο κτηματολόγιο, η πρώτη ημερομηνία λήγει στις 18 Σεπτεμβρίου αλλά θεωρώ ότι για τη Ζάκυνθο θα δοθούν πολλές παρατάσεις. Ο κάθε ιδιώτης μπορεί να προσκομίσει στο γραφείο του κτηματολογίου τον φάκελο με όλα τα απαραίτητα στοιχεία, να προσφύγει στον μηχανικό ή στον δικηγόρο του ή και ακόμα, σε περίπτωση που είναι γνώστης των ηλεκτρονικών υπολογιστών, να κάνει τη δήλωση ο ίδιος συμπληρώνοντας την σχετική ηλεκτρονική φόρμα στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας τους κωδικούς του Taxis. Το κόστος για την δήλωση στο Κτηματολόγιο ξεκινά από τα 35 ευρώ και διαμορφώνεται ανάλογα με την ιδιοκτησία που έχει ο καθένας.»


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή: