Current track

Title

Artist

Background

Αθανάσιος Κατσίμπελης
Προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου

9 Φεβρουαρίου Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας: Διεθνές Συνέδριο στη Ζάκυνθο για μαθητές Δημοτικού

Πε 13/11/2025



Το νησί του Σολωμού στο επίκεντρο διεθνούς μαθητικού συνεδρίου.

«Η 43η Γενική Διάσκεψη της UNESCO, καθιέρωσε επίσημα την 9η Φεβρουαρίου, ημέρα θανάτου του εθνικού μας ποιητή Διονυσίου Σολωμού στην Κέρκυρα, ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας. Επειδή ο Διονύσιος Σολωμός γεννήθηκε στη Ζάκυνθο, θεωρώ ότι είναι μια πολύ σημαντική ευκαιρία να αναδείξουμε αυτή τη μέρα, κατά την οποία σε όλο τον κόσμο, θα γίνονται αναφορές στην Ελληνική γλώσσα. Θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν επιστημονικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στη Ζάκυνθο.

Σημαίνοντας αυτή την ημέρα και συνδυάζοντάς τη με τον Διονύσιο Σολωμό, τη γλώσσα, την ελευθερία και όλους αυτούς τους συμβολισμούς που έχουν άμεση αναφορά στη Ζάκυνθο, προτείναμε στο Υπουργείο Παιδείας, τη διοργάνωση Διεθνούς Μαθητικού Συνεδρίου για μαθητές Δημοτικού, με θέμα: «Η Ελληνική Γλώσσα, ως Γλώσσα Ελευθερίας και Πολιτισμού».

Σε αυτό το συνέδριο θα μπορούσαν να συμμετάσχουν μαθητές από όλη την Ελλάδα, να φιλοξενηθούν στη Ζάκυνθο και να παρουσιάσουν τις εισηγήσεις τους πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Παράλληλα, προτείναμε και ένα εικαστικό δρώμενο με τίτλο: «Η γλώσσα της ελευθερίας ταξιδεύει».

Το δρώμενο αυτό είναι συμβολικό, γιατί οι Έλληνες είμαστε ναυτικός λαός. Προτείνουμε μαθητές από όλη την Ελλάδα και από το εξωτερικό, να στείλουν στη Ζάκυνθο γαλάζια και λευκά χάρτινα καραβάκια, σαν αυτά που φτιάχνουν τα παιδιά από παλιά.

Σε κάθε καραβάκι, οι μαθητές μπορούν να γράψουν μια φράση ή έναν στίχο δικό τους και με αυτά να σχηματιστεί στην Πλατεία Σολωμού μια μεγάλη Ελληνική σημαία από τα καραβάκια. Ένα εικαστικό δρώμενο που θα μπορούσε να προβληθεί παγκοσμίως και να τιμήσει τη συγκεκριμένη μέρα. Αυτό είναι και το μήνυμα του δρώμενου «Η γλώσσα της ελευθερίας ταξιδεύει».

Υποβάλαμε στο Υπουργείο Παιδείας την πρότασή μας, το οποίο και ανταποκρίθηκε άμεσα. Έλαβα την απάντηση από την Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σπουδών, κ. Μονιούδη, η οποία μας ενημέρωσε για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσουμε, με όλες τις απαραίτητες λεπτομέρειες.

Για να υλοποιηθεί αυτή η δράση απαιτείται η συνεργασία όλων των φορέων. Πιστεύω ότι είναι μια απλή αλλά ουσιαστική πρόταση, που μπορεί να πραγματοποιηθεί με ελάχιστο κόστος, εφόσον υπάρξει η έγκριση και η στήριξη τόσο του Δήμου όσο και της Περιφέρειας. Η πρόταση θα κοινοποιηθεί και επισήμως στους δύο φορείς, μετά και την οριστική απάντηση του Υπουργείου Παιδείας, ώστε να διερευνηθούν οι δυνατότητες υλοποίησής της.

Θεωρώ πως πρόκειται για κάτι πολύ σημαντικό. Θα προβάλει τη Ζάκυνθο διεθνώς, θα συμβάλει στην τουριστική και πολιτιστική ανάπτυξη και θα μεταφέρει το μήνυμα του Διονυσίου Σολωμού σε ολόκληρο τον κόσμο. Χρειάζονται ορισμένες λεπτομέρειες ώστε να υποβληθεί πλήρης φάκελος στο Υπουργείο και να εξασφαλιστεί η αιγίδα του.

Πιστεύω ότι η Ζάκυνθος μπορεί να καθιερωθεί ως τόπος ετήσιου πολιτιστικού θεσμού αφιερωμένου στην Ελληνική Γλώσσα, εφόσον όλα προχωρήσουν ομαλά. Η συγκυρία είναι ιδανική, η καθιέρωση της 9ης Φεβρουαρίου ως Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας, αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για τη Ζάκυνθο και τα Ιόνια Νησιά.

Αν όλα τα βήματα γίνουν σωστά και εξασφαλιστεί η αιγίδα του Υπουργείου, το συνέδριο και το εικαστικό δρώμενο προγραμματίζονται για την 9η Φεβρουαρίου, ημέρα θανάτου του Σολωμού. Εναλλακτικά, θα μπορούσαν να γίνουν την ημέρα γέννησής του, τον Απρίλιο, εφόσον δεν προλάβουμε χρονικά.

Ο Διονύσιος Σολωμός είναι σύμβολο για όλους τους Έλληνες και τώρα με την αναγνώριση από την UNESCO, το μήνυμά του περνά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν είναι λίγο πράγμα να αναγνωρίζεται διεθνώς η συμβολή της Ελληνικής Γλώσσας και να αφιερώνεται ολόκληρη ημέρα σε αυτήν. Είμαστε ένας μικρός λαός, αλλά με τεράστια πολιτιστική κληρονομιά.

Είναι πολύ σημαντικό να βρεθούν άνθρωποι που θα στηρίξουν εθελοντικά αυτή την προσπάθεια. Η Ζάκυνθος έχει ανεξάντλητες δυνάμεις και μπορεί να πετύχει πολλά, όταν υπάρχει ενότητα και εξωστρέφεια, όχι εσωτερικές αντιπαραθέσεις.»


Current track

Title

Artist

Background