Current track

Title

Artist

Background

Δημήτρης Ιμπραήμ (Υπεύθυνος θαλάσσιου προγράμματος WWF Ελλάς)

Πα 19/07/2019



«Ο σημαντικότερος νέος κίνδυνος που μας απειλεί, είναι οι εξορύξεις υδρογονανθράκων.

Είναι πολύ μεγάλες οι περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι θάλασσές μας και γενικότερα η Μεσόγειος.

Προσπαθούμε να ενημερώνουμε τους πολίτες και να τους ευαισθητοποιήσουμε για το θέμα αυτό. Εμείς, ως WWF Ελλάς, έχουμε μια ιδιαίτερη ευαισθησία για τη Ζάκυνθο και για αυτό ξεκινά από εδώ η περιοδεία του ιστιοπλοϊκού σκάφους «Blue Panda», το οποίο εν συνεχεία θα επισκεφθεί Ιθάκη και Κεφαλλονιά. Ουσιαστικά, από σήμερα το βράδυ ξεκινάμε τον κύκλο ενημέρωσης της κοινωνίας, με την ταινία που θα προβληθεί στις 9 το βράδυ στον Κινηματογράφο «Φώσκολος».

Η εξόρυξη των υδρογονανθράκων είναι μια κεντρική πολιτική επιλογή, που εξυπηρετεί μόνο τα μεγάλα διεθνή συμφέροντα του πετρελαίου. Οι Ελληνικές κυβερνήσεις έχουν υποθηκεύσει θαλάσσιες περιοχές για τα επόμενα 25 με 30 χρόνια, σύμφωνα και με τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί. Ελάχιστα θα κερδίσει η τοπική κοινωνία και το κράτος γενικότερα. Ένα από τα θαλάσσια οικόπεδα που έχουν δεσμευτεί για τις εξορύξεις είναι και κοντά στη Ζάκυνθο. Έχει υπολογιστεί λοιπόν, ότι το συγκεκριμένο οικόπεδο μπορεί να δώσει από 150 έως 200 εκατομμύρια βαρέλια πετρέλαιο. Παρότι όμως τα κέρδη είναι τεράστια, η συμφωνία αναφέρει ότι θα δοθεί στην τοπική κοινωνία, το 5% όχι των κερδών, αλλά επί του φορολογητέου εισοδήματος, και κατά συνέπεια μιλάμε για ένα ετήσιο ποσό τριών με τεσσάρων εκατομμυρίων ευρώ. Μιλάμε λοιπόν για ψίχουλα, όταν γνωρίζουμε ότι ο τζίρος από την τουριστική βιομηχανία είναι πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Αυτό σημαίνει, ότι μπαίνουμε σε μια διαδικασία με ένα πολύ μεγάλο ρίσκο, διότι ατυχήματα συμβαίνουν, και μάλιστα συμβαίνουν και σήμερα, αλλά δεν τα δημοσιοποιούν. Στη Γαλλία για παράδειγμα, βούλιαξε πρόσφατα ένα πλοίο με χιλιάδες τόνους πετρελαίου, αλλά το απέκρυψαν. Στην Καλιφόρνια των Η.Π.Α πριν από τέσσερα χρόνια είχαμε επίσης ένα ατύχημα με διαρροή μεγάλης κηλίδας πετρελαίου. Συνεπώς, ο κίνδυνος και για το Ιόνιο είναι υπαρκτός, και το χειρότερο είναι, ότι ο κρατικός μηχανισμός δεν έχει δημοσιοποιήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, που θα περιγράφει αναλυτικά, ως οφείλει, στο ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν αν προκύψει και εδώ ένα ατύχημα, ενώ ούτε αναφέρονται στα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή ενός ατυχήματος.

Να θυμίσω ότι το Ιόνιο έχει μια πολύ μεγάλη δυσκολία ως θάλασσα, γιατί έχει τεράστια βάθη, ιδιαίτερη μορφολογία και φυσικά μεγάλη σεισμικότητα η περιοχή, στοιχεία που μας κάνουν να ανησυχούμε.

Σε άλλες χώρες έχουν ήδη αλλάξει αυτό το μοντέλο. Στην Ισπανία έδιωξαν τις εξορύξεις από τις τουριστικές περιοχές, όπως η Ίμπιζα. Στην Ιταλία τις έχουν παγώσει για δύο χρόνια, μέχρι να επανεξετάσουν τον όλον σχεδιασμό, ενώ και η Γαλλία τις σταμάτησε. Εμείς στην Ελλάδα πηγαίνουμε αντίθετα.

Από αύριο Σάββατο, από τις 6 το απόγευμα και μέχρι τις 10 το βράδυ, και μέχρι την Δευτέρα, το σκάφος «Blue Panda» θα είναι ανοικτό για το κοινό, όπου και θα υλοποιηθούν μια σειρά δράσεων ενημέρωσής του.»   


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:


Current track

Title

Artist

Background