Οι χαμένες ευκαιρίες για τα σχολεία και η αμφισβητούμενη διαδικασία ανάθεσης έργων
Πα 7/02/2025
![](https://stigmafm.gr/wp-content/uploads/2024/02/xenos-banner-stigma-ok-2-1.jpg)
«Η διαφωνία με τον πρώην Δήμαρχο κ. Αρετάκη, είχε προκύψει για το 1ο Δημοτικό Σχολείο, όπου είχα κληθεί από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για να κάνω έναν έλεγχο της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης του κτηρίου και διαπίστωσα ότι υπήρχε πρόβλημα στη γείωσή της.
Το θέμα των Σχολείων μας ταλαιπωρεί πολλά χρόνια. Τα ζητήματα των φακέλων και των εργασιών συντήρησης, είναι δύο διαφορετικά θέματα.
Για το θέμα των εργασιών, επί Δημαρχίας κ. Αρετάκη πράγματι είχε γίνει μια συζήτηση, με τη δική μου συμμετοχή, του τότε Προέδρου της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Ζακύνθου κ. Γεωργάνου, του Αντιδημάρχου Παιδείας κ. Σπίνου και της κυρίας Ασπασίας Σούλη, Προϊσταμένης των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου. Υπήρχε όντως ένα ποσό ύψους 420 χιλιάδων ευρώ σε δύο με τρεις κωδικούς του δημοτικού προϋπολογισμού. Πράγματι είχα προτείνει την ομαδοποίηση αυτών των εργασιών, ώστε στη πορεία να αναλάβουν τα έργα συντήρησής των Σχολικών κτιρίων Μηχανικοί ή Εργολάβος. Πρόκειται για εργασίες σε ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, λέβητες, αλεξικέραυνα, επισκευές σκεπών, τεχνικά δηλαδή θέματα για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων. Σε εκείνη τη συζήτηση δεν ήταν παρών ο Πρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών κ. Μοθωναίος, για αυτό και δεν την θυμάται. Δεν προχώρησε ποτέ η πρότασή μου, με ευθύνη της τότε Δημοτικής Αρχής.
Το άλλο θέμα που είχαμε συζητήσει, όπου ήταν παρών και ο κ. Μοθωναίος, αφορούσε τους φακέλους των Σχολείων και τη νομιμοποίηση των κτηρίων, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αναβάθμισής τους μέσω κάποιου Ευρωπαϊκού Προγράμματος. Είχε γίνει η πρόταση τότε, να βοηθήσουν εθελοντικά οι Μηχανικοί στη σύνταξη αυτών των φακέλων. Ως Τεχνικό Επιμελητήριο, είχα προτείνει στη Δημοτική Αρχή να γίνει μια προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου και Τεχνικού Επιμελητηρίου, ώστε να αναλάβει το ΤΕΕ, να μεσολαβήσει, για να διευκολύνουμε τη διαδικασία. Ούτε αυτή η πρότασή μας έγινε δεκτή από τη Δημοτική Αρχή.
Θα καταγράφαμε τις ελλείψεις που είχε το κάθε Σχολείο κατόπιν κλήρωσης μεταξύ των Μηχανικών, αλλά και με συμφωνημένη προκαθορισμένη αμοιβή, μια μικρή αμοιβή που θα συνέφερε και τον Δήμο, θα αναλάμβαναν τους φακέλους οι Μηχανικοί. Αυτό γίνεται και τώρα, για τον προσεισμικό έλεγχο των Σχολείων, με προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Πολιτείας και του ΤΕΕ, χωρίς να εμπλέκεται ο Δήμος.
Σε ότι αφορά την καταγγελία που έκανε ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών για το έργο καταγραφής της ακίνητης περιουσίας του Δήμου και της ψηφιακής πλατφόρμας, καταρχάς να πω ότι έχουμε ξεκάθαρα μια κατάτμηση. Μέχρι το 2023 αυτή η διαδικασία ήταν παράνομη 100%. Το 2023 βγήκε μια διάταξη που επιτρέπει στους Δήμους την κατάτμηση έργου, δηλαδή το σπάσιμο του έργου ανά Δημοτική Ενότητα, εφόσον όμως πρόκειται για αυτοτελή έργα της κάθε Δημοτικής Ενότητας. Το ερώτημα είναι, η ομπρέλα του έργου, η κεντρική ηλεκτρονική πλατφόρμα αποτύπωσης της Δημοτικής περιουσίας, καλύπτει την αυτοτέλεια που ανέφερα; Θεωρούμε ότι η απάντηση είναι, όχι.
Είναι λάθος όλη αυτή η διαδικασία. Θα μπορούσε ο Δήμος να προχωρούσε σε ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό, όπως συνέβη με τη προμήθεια γραφικής ύλης στα Σχολεία. Η δικαιολογία ότι αυτή η διαδικασία θα καθυστερούσε πολύ, δεν ευσταθεί. Ο διαγωνισμός για τη γραφική ύλη που ήταν ανάλογου οικονομικού μεγέθους, ολοκληρώθηκε πολύ γρήγορα, μέσα σε δεκαπέντε μέρες. Ακόμα και αν προχωρούσε ο Δήμος σε διεθνή διαγωνισμό για την ψηφιακή αποτύπωση της περιουσίας του, σε κάθε περίπτωση, δεν θα διαρκούσε περισσότερο από δύο με τρεις μήνες.
Υπάρχουν και επιμέρους ζητήματα που χρίζουν απαντήσεων. Δεν γνωρίζουμε πως προέκυψε το κοστολόγιο, τον λόγο που επελέγη ο συγκεκριμένος ανάδοχος, ποια είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτής της εταιρείας. Πως γίνεται για παράδειγμα, να έχουμε το ίδιο κόστος για τη Δημοτική Ενότητα Ζακυνθίων και τη Δημοτική Ενότητα Ελατίων; Σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητούμε την αξιοπιστία της εταιρείας που ανέλαβε το έργο, δεν είναι μομφή προς την εταιρεία τα όσα αναφέρω, αλλά προς τον Δήμο και μόνο, για τη διαδικασία που ακολούθησε.
Στο ερώτημα γιατί δεν αντιδράσαμε σε άλλες αναθέσεις, απαντώ ότι είναι άλλο πράγμα, να γίνει μια ανάθεση σε έναν ανάδοχο για κάποια εργασία των δέκα, είκοσι ή τριάντα χιλιάδων ευρώ, και άλλο η κατάτμηση ενός έργου προϋπολογισμού 270 χιλιάδων ευρώ και η ανάθεσή του σε μία εταιρεία, επειδή όπως είπε και ο Δήμαρχος «έτσι θέλαμε». Έχουμε ενημερώσει το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας και θα υπάρξει ανακοίνωση.
Επειδή τώρα τελευταία έχουν ακουστεί πολλά για το ΤΕΕ, όπως πρόσφατα από τον Πρόεδρο της ΔΕΥΑΖ κ. Τουρκάκη για το πόρισμα που αφορά την εισροή πετρελαίου στο δίκτυο ύδρευσης, θέλω να πω ότι η πραγματογνωμοσύνη έγινε κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας μετά την παρέμβαση μας στον εισαγγελέα, και το πόρισμα βρίσκεται στον φάκελο της δικογραφίας και στα χέρια του Εισαγγελέα. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται να το βγάλουμε εμείς στη δημοσιότητα.
Τείναμε χείρα βοηθείας για τα Σχολεία και στη σημερινή Δημοτική Αρχή, αλλά δεν βρήκαμε ανταπόκριση. Είναι σαφές ότι δεν θέλει τη συνεργασία μας, το έχει δείξει από την πρώτη μέρα, όταν και μας απέκλεισε από το Δ.Σ της ΔΕΥΑΖ.
Τόσο η σημερινή, αλλά και οι προηγούμενη Δημοτική Αρχή, δεν θέλουν τη συνεργασία μας. Τον λόγο που επιλέγουν την άρνηση στη βοήθεια που τους προσφέρουμε, τον ξέρουν εκείνοι.»