Τα λύματα πνίγουν τον Πλάνο – Παράνομες συνδέσεις και βόθροι – Ήρθε η ώρα να πληρώσουν οι παραβάτες – Νομιμότητα παντού
Τε 27/08/2025

Ξεχειλίζουν τα φρεάτια στο Τσιλιβί – Δεν φταίει το Ακρωτήρι ούτε το Τραγάκι, το πρόβλημα είναι συνολικό
Δεν υπάρχει πλέον συνεννόηση για την λειτουργία του δικτύου. Με δική μας παρότρυνση ξεκίνησαν οι έλεγχοι.
Όσοι ελεγχθούν τις επόμενες μέρες, να είναι απολύτως έντιμοι
«Κάθε χρόνο τέτοια εποχή ασχολούμαστε με τα λύματα στον Πλάνο. Για να μπορέσουμε να λύσουμε οποιοδήποτε πρόβλημα, θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι υπάρχει. Σε δεύτερη φάση θα πρέπει να το διαβάζουμε όσοι εμπλέκονται με τη λύση του με τον ίδιο τρόπο. Υπάρχει κάποιος που πιστεύει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στον Πλάνο; Τώρα πλέον όχι, αλλά στα χρόνια της προηγούμενης διοίκησης της ΔΕΥΑΖ υπήρχε μια προσέγγιση ότι δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα ή δεν τους ακουμπάει.
Πλέον γίναμε επιτέλους πιστευτοί, αντιλήφθηκε το πρόβλημα η νέα διοίκηση της ΔΕΥΑΖ και για αυτόν τον λόγο από πέρυσι τον Οκτώβριο έχουμε ψηφίσει και έχουμε εντάξει στο Προϋπολογισμό της ΔΕΥΑΖ την δυνατότητα, να υπάρχουν διαθέσιμα βυτιοφόρα λυμάτων ώστε τις ώρες αιχμής του Αυγούστου να μπορούν να παίρνουν τον έξτρα όγκο των λυμάτων που υπάρχει στο κεντρικό αντλιοστάσιο για να μην ξεχειλίζει.
Η ΔΕΥΑΖ πληρώνει τα βυτιοφόρα λυμάτων για να μην ξεχειλίζουν τα δίκτυά της. Φρόντισε η ΔΕΥΑΖ να πληρώνει με συμβάσεις που έχει κάνει οκτώ μήνες πριν και έχει φροντίσει να εντάξει το συγκεκριμένο κόστος στον προϋπολογισμό της, ώστε να μην κάνουμε ρεφενέ και ζητιανιές για το ποιος θα πληρώσει τα βυτία εάν χρειαζόντουσαν, όπως συνέβαινε επί εποχής Αρετάκη. Αυτή είναι η υποχρέωση της ΔΕΥΑΖ μέχρι να ελέγξει ποιος είναι παράνομος.
Αυτό ήταν η πρώτη προσέγγιση που έκανε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΖ εδώ και έναν χρόνο και σε αυτό είχαμε υπολογίσει, ότι η διαθεσιμότητα των χρημάτων και του αριθμού των βυτίων θα έφτανε. Δεν έφτασε όμως διότι φέτος τα πράγματα εκτραχύνθηκαν και έχουν φτάσει σε βαθμό που ούτε εμείς οι ίδιοι περιμέναμε. Κάναμε έναν σχεδιασμό φέτος σε σχέση με το τι γινόταν τα προηγούμενα χρόνια και πόσος ήταν ο πλεονάζοντας όγκος των λυμάτων που ξεχείλιζε κάθε απόγευμα μεταξύ 6 και 8 η ώρα τις ημέρες του Αυγούστου στο κεντρικό αντλιοστάσιο.
Όταν κάποιος έχει μία νόμιμη σύνδεση σε ένα δίκτυο, δεν προβλέπεται από κάποιο νομικό έγγραφο ότι θα ρίχνει τα λύματα του στο δίκτυο τις ώρες που θέλει η ΔΕΥΑΖ. Ο νόμιμα συνδεδεμένος που πληρώνει τέλη και έχει αποφάσεις σύνδεσης, έχει το δικαίωμα να ρίχνει τα λύματα 24 ώρες το 24ωρο. Με καλή πίστη έχουμε συνεννοηθεί από τα προηγούμενα χρόνια να χρησιμοποιούμε το δίκτυο συγκεκριμένες ώρες, για να μην φορτίζεται το δίκτυο τις ώρες αιχμής.
Φέτος όμως φτάσαμε σε ένα σημείο να μην μπορούμε να βγάλουμε άκρη με κανέναν τρόπο πλέον, για δύο λόγους. Ή οι συνάδελφοι επιχειρηματίες, όχι μόνο ξενοδόχοι, δεν μας λένε την πραγματική αλήθεια ή υπάρχουν και άλλα πράγματα τα οποία δεν τα γνωρίζουμε, όπως νέες συνδέσεις που δεν τις φανταζόμασταν ποτέ καν.
Διαβάζω κάποιες υπεραπλουστευμένες τοποθετήσεις πολλών συμπολιτών μας, ειδικών ή μη, που λένε ότι φταίνε οι συνδέσεις στο Ακρωτήρι ή φταίνε οι συνδέσεις στο Τραγάκι. Αυτές κρύβουν μια ενδόμυχη επιθυμία να φταίει το Ακρωτήρι ή το Τραγάκι, οι ξενοδόχοι ή οι εστιάτορες. Αν καταφέρουμε να βάλουμε στην άκρη το συναίσθημα, ίσως μπορέσουμε να βγάλουμε και μια άκρη για να λύσουμε το πρόβλημα.
Τις τελευταίες τρεις ημέρες ξεχειλίζουν δύο συγκεκριμένα φρεάτια. Ένα είναι αυτό που είναι στο γήπεδο του Τσιλιβί και ένα στο μπόουλινγκ. Ξεχειλίζει λοιπόν το φρεάτιο στο γήπεδο του Τσιλιβί, που δεν ξεχείλιζε πέρυσι και η πρώτη προσέγγιση της τοπικής κοινωνίας, του κουτσομπολιού, είναι ότι φταίει το Ακρωτήρι. Δεν ισχύουν αυτά. Το δίκτυο ξεχειλίζει ανάποδα, διότι πληρώνεται το κεντρικό αντλιοστάσιο και μετά αρχίζει και γεμίζει ο αγωγός ανάποδα και ξεχειλίζει τα δύο πρώτα φρεάτια που βρίσκει διαθεσιμότητα. Δεν σημαίνει ότι επειδή ξεχειλίζει το φρεάτιο του γηπέδου τα λύματα προέρχονται από το Ακρωτήρι, ούτε επειδή ξεχειλίζει το φρεάτιο του μπόουλινγκ τα λύματα προέρχονται από το Τραγάκι.
Το πρόβλημα είναι συνολικό και όχι επιμερισμένο. Ξεκινήσαν από χθες οι έλεγχοι της ΔΕΥΑΖ και θέλουμε να καταγράψουμε την πραγματική εικόνα του δικτύου. Με την παρανομία της και με την νομιμότητά της. Αλλά την πραγματική εικόνα του δικτύου. Θα παρακαλούσα όλους όσους ελεγχθούν τις επόμενες μέρες, να είναι απολύτως έντιμοι, όσον αφορά το τι ακριβώς γίνεται στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεών τους, για να μπορέσουμε εν τέλει σαν Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΖ, αλλά και σαν κοινωνία της περιοχής να βρούμε λύση στο πρόβλημα. Διότι δεν υπάρχει τρόπος να λύσουμε ένα πρόβλημα το οποίο δεν γνωρίζουμε σε όλες τις προεκτάσεις του.
Ένα ξενοδοχείο που δεν έχει τίποτα, κανένα νομιμοποιητικό έγγραφο, πιστοποίηση από ΕΟΤ και άλλα, δεν πρέπει να έχει καν άδεια λειτουργίας. Για να λειτουργήσει οποιαδήποτε επιχείρηση θα πρέπει να έχει βεβαιώσεις σύνδεσης με τα δίκτυα ή βεβαιώσεις μηχανολόγων για ύπαρξη βιολογικών, θα πρέπει να έχει τις πολεοδομικές άδειες, θα πρέπει να έχει σήμα EOT.
Με την δική μας παρότρυνση, της τοπικής κοινωνίας και του Συλλόγου Ξενοδόχων της περιοχής, προκρίναμε τους ελέγχους αυτούς, διότι δεν υπήρξε η παραμικρή δυνατότητα συνεννόησης πλέον. Εκτιθέμεθα και εμείς με όλη αυτή την κατάσταση, προσπαθούμε να κρατήσουμε το προϊόν αυτό που θέλουμε να πουλήσουμε σε ένα καλό επίπεδο και δυστυχώς υπάρχουν προβλήματα τα οποία δεν είναι 100% στα χέρια μας για να τα λύσουμε. Στον Σύλλογο Ξενοδόχων Αρκαδίων συμμετέχουν γύρω στις 45 με 50 επιχειρηματικές οικογένειες με ξενοδοχεία της περιοχής, όταν η πραγματική αποτύπωση των ξενοδοχειακών μονάδων είναι γύρω στις 80 με 90.
Το θεωρώ εξαιρετικά βλακώδες, εγωιστικό, να σκέφτεται κάποιος ότι ας είναι έξω από την πόρτα μου το πρόβλημα και δεν με νοιάζει. Από τη στιγμή που δεν μπορεί να γίνει τίποτα με συνεννόηση, θα επέμβουν οι φορείς που έχουν το δικαίωμα να κάνουν τους ελέγχους, θα αποτυπώσουν ακριβώς τι ισχύει και πολύ σύντομα, στο επόμενο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΖ θα υπάρξουν συνέπειες σε περίπτωση που βρεθούν παραβάσεις.
Για ένα κατάλυμα που θέλει να αυτονομηθεί, που δεν θέλει να έχει καμία σχέση με οποιοδήποτε δίκτυο της περιοχής ή φορέα, η νομοθεσία του επιτρέπει να το κάνει, αρκεί να φτιάξει τις δικές του εγκαταστάσεις. Το πρόβλημα με τους βιολογικούς των ξενοδοχείων είναι ότι ακόμα και το βιολογημένο λύμα κάπου πρέπει να διατίθεται. Η διάθεση γίνεται είτε με διπλά δίκτυα σωληνώσεων στα καταλύματα τα οποία γυρνάνε τα επεξεργασμένα νερά στα καζανάκια και στα ποτίσματα και ο δεύτερος τρόπος είναι με άρδευση. Αυτό επιτρέπει και ο νομοθέτης. Δυστυχώς στη Ζάκυνθο δεν έχουμε μεγάλες εκτάσεις αρδευόμενες. Με αποτέλεσμα μια επιχείρηση που θέλει να αυτονομηθεί 100%, να μην δύναται να βρει έναν αγροτικό συνεταιρισμό συνεργάτη, για να του παρέχει συγκεκριμένα κυβικά την ημέρα για άρδευση, γιατί δεν υπάρχει αυτή η ανάγκη άρδευσης.
Όταν κάποιος που ελέγχεται λέει δεν παίρνω νερό από τη ΔΕΥΑΖ γιατί έχω γεώτρηση, δεν ισχύει. Απαγορεύεται οι ιδιωτικές γεωτρήσεις της Ζακύνθου να χρησιμοποιούνται για ύδρευση, επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για άρδευση. Η νομοθεσία αυτό λέει. Οι μοναδικές γεωτρήσεις που επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για ύδρευση είναι αυτές της ΔΕΥΑΖ. Θα μπορούσαν οι ιδιωτικές γεωτρήσεις να πάρουν άδεια ύδρευσης και όχι άρδευσης όπως λέει η νομοθεσία με την μέριμνα της ΔΕΥΑΖ, με ρολόγια, με ογκομέτρηση.
Δεν ξέρω τι έχει δημιουργηθεί κοινωνικά στον τόπο μας, αλλά δεν υπάρχει δυνατότητα συνεννόησης μεταξύ γειτόνων, επαγγελματία με συνάδελφο, συζύγου με σύζυγο. Έχουν δημιουργηθεί στη κοινωνία ενδόμυχες αντιδράσεις, αντιρρήσεις και αγκυλώσεις. Για αυτό και πάμε σε ελέγχους από τους φορείς, by the book που λέμε. Με κανόνες και ελέγχους. Νομιμότητα παντού.
Πλέον οι επιχειρήσεις και οι επενδύσεις που γίνονται σε κάθε περιοχή της Ζακύνθου, δεν γίνονται κατά ανάγκη από επιχειρηματίες και επενδυτές της περιοχής, αλλά από μια ανώνυμη εταιρεία, μια πολυεθνική, που δεν έχει φυσικό πρόσωπο με δυνατότητα λήψης αποφάσεων και συνεννόησης.
Πρώτη προτεραιότητα της ΔΕΥΑΖ αυτή τη στιγμή με την παρακίνηση και του Συλλόγου Ξενοδόχων της περιοχής είναι να καταγράψει ό,τι ακριβώς συμβαίνει στο δίκτυο, νόμιμο, παράνομο, bypass, ίσιο, στραβό και ανάποδο.
Μια επιχείρηση που έχει ανοίξει τη δεκαετία του 90 και δεν έχει ούτε bypass, ούτε παράνομη σύνδεση, ούτε ένα τιμολόγιο, οπότε δεν θα έχει ακυρώσει τον βόθρο της, θα πρέπει να υποστεί τις συνέπειες. Μια επιχείρηση που έχει ανοίξει πιο πριν, τη δεκαετία του 80 με τα πρώτα ξενοδοχεία και η οποία εξακολουθεί και έχει βόθρους απορροφητικούς, θα πρέπει να υποστεί τις συνέπειες.
Μια οποιαδήποτε επιχείρηση, ένα supermarket το οποίο εξακολουθεί να έχει απορροφητικό βόθρο θα πρέπει να υποστεί τις συνέπειες, γιατί απαγορεύεται οποιαδήποτε διάθεση λύματος στο υπέδαφος εκτός αν είσαι κατοικία. Είναι ευθύνη της ΔΕΥΑΖ να γίνει ο τελικός αποδέκτης σε 10, 20, 30 χρόνια, αλλά ξεκίνησε τώρα να το σχεδιάζει, του συνόλου των λυμάτων, των υγρών αποβλήτων που παράγονται σε όλο το νησί.»