Current track

Title

Artist

Background

Διονύσιος Γολέμης
Αντιπρόεδρος Συλλόγου Μηχανικών Ζακύνθου

Σχολεία Ζακύνθου: Φρεσκοβαμμένα απ’ έξω, κακοσυντηρημένα από μέσα – Κίνδυνος από σοβάδες και κεραμίδια

Τε 17/09/2025



Προσεισμικός έλεγχος: Τι έδειξε ο οπτικός έλεγχος στα σχολικά κτήρια

Κακοτεχνίες και υγρασίες: Ορατός κίνδυνος για ατυχήματα σε μαθητές

Μηχανικοί σε απόγνωση: Λίγοι άνθρωποι, πολλά κτήρια, ελάχιστα μέσα

Η φωνή των Διευθυντών: Επαναλαμβανόμενες αναφορές προβλημάτων χωρίς ανταπόκριση

Η λύση: Συνεχής συντήρηση και ετήσιοι έλεγχοι, αλλιώς η κατάσταση θα χειροτερεύει

«Ο πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος σε Σχολεία και δημόσια κτήρια, καταρχάς είναι ένας ταχύς οπτικός έλεγχος. Αρχικά γίνεται επιτόπια αυτοψία και στη συνέχεια ακολουθεί ένας έλεγχος από τον Μηχανικό, πάνω στα σχέδια ή στις μελέτες του κτηρίου, εφόσον φυσικά αυτά υπάρχουν. Ουσιαστικά, με βάση τον νομιμοποιητικό έλεγχο και τα σχέδια, ο Μηχανικός απαντά και συμπληρώνει ένα ερωτηματολόγιο. Αυτό το ερωτηματολόγιο αξιολογείται αργότερα από τον ΟΑΣΠ, ο οποίος και θα βαθμολογήσει το κτήριο και θα κρίνει αν απαιτείται πιο ενδελεχής έλεγχος, δηλαδή δευτεροβάθμιος.

Δεν γνωρίζω τον ακριβή αριθμό των Σχολικών κτηρίων όπου έγινε ο πρωτοβάθμιος έλεγχος, γιατί δεν έχω εικόνα για όλα τα Σχολεία. Από την πλευρά του Δήμου δηλώθηκαν όλα τα δημόσια κτήρια και αυτό σημαίνει ότι δόθηκε προτεραιότητα να ελεγχθούν όλα τα Σχολεία. Θεωρώ ότι έγινε έλεγχος σε όλα τα Σχολεία, συν κάποια άλλα σημαντικά κτήρια, όπως το Πνευματικό Κέντρο ή κάποια Πυροσβεστικά φυλάκια.

Εγώ συμμετείχα στον έλεγχο που έγινε στο Πυροσβεστικό Φυλάκιο στο Κερί. Συνολικά, ήταν έξι οι Μηχανικοί που ανέλαβαν τους ελέγχους. Δεν πήγαιναν όλοι μαζί. Οι έλεγχοι γίνονταν σε ομάδες ανά δύο. Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα των ελέγχων, τουλάχιστον σε αυτά που είδα εγώ προσωπικά, αλλά και από συζητήσεις με συναδέλφους, παρατηρήσαμε σημαντικές ελλείψεις στη συντήρηση.

Είδαμε και κτήρια που ήταν φρεσκοβαμμένα ή φαινομενικά συμμαζεμένα, όμως η πραγματικότητα είναι ότι όλα τα Σχολικά κτήρια υποφέρουν από χρόνια κακοσυντήρηση. Ακόμη και κάποια νεότερα κτήρια έχουν εμφανείς κακοτεχνίες.

Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι επικίνδυνα για κατάρρευση, να το ξεκαθαρίσουμε. Δεν διαπιστώθηκαν τέτοια προβλήματα. Όμως, υπάρχει πιθανότητα να πέσει ένα κεραμίδι ή ένας σοβάς λόγω υγρασίας. Υπό αυτή την έννοια, είναι επικίνδυνα. Και μόνο αυτό αρκεί για να είναι ανησυχητικό, ιδίως όταν μιλάμε για παιδιά.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα, σε ένα από τα πρώτα Σχολεία που επισκέφθηκα, νομίζω ήταν Νηπιαγωγείο, δεν θυμάμαι ακριβώς, υπήρχε μία λότζα. Δεν ήταν στο αντικείμενο του ελέγχου, αλλά είδαμε ότι τα κεραμίδια έσπαγαν και έπεφταν κομμάτια. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να διορθωθεί άμεσα.

Θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι αναγκαίο να ενισχυθούν οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου. Δεν έχουν τη δυνατότητα, το γνωρίζω και από συναδέλφους , να επιβλέψουν και να συντηρήσουν όλα τα Σχολικά κτήρια. Δεν έχουν ούτε αρκετούς Μηχανικούς, ούτε τον χρόνο, ούτε τους πόρους.

Θα σας πω κάτι χαρακτηριστικό, έστω ότι βάφεται ένα Σχολείο το καλοκαίρι. Αν υπάρχει όμως υγρασία λόγω κακής απορροής από υδρορροή και ο τοίχος έχει μούχλα, τότε το πρόβλημα δεν λύνεται με βάψιμο. Αν δεν επιδιορθωθεί η αιτία, την επόμενη χρονιά θα ξαναβγεί η μούχλα. Το βάψιμο είναι απλώς προσωρινή λύση.

Παρατηρήσαμε κυρίως προβλήματα υγρασίας και κακοτεχνιών, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν ακόμα και ατυχήματα, να πέσει ένας σοβάς ή ένα κεραμίδι. Δεν διαπιστώσαμε ζημιές από σεισμούς, και αυτό είναι πολύ θετικό, δεδομένου ότι η Ζάκυνθος έχει υποστεί πολλούς σεισμούς τις τελευταίες δεκαετίες.

Δεν βρήκαμε, ή τουλάχιστον δεν είδαμε, σοβαρές ζημιές από σεισμική δραστηριότητα. Βρήκαμε όμως σημαντικά προβλήματα από κακοτεχνίες και κακοσυντήρηση. Αυτό είναι το κύριο πρόβλημα. Ξέρουμε ότι αυτό συμβαίνει, γιατί από τότε που οι Δήμοι ανέλαβαν τα Σχολεία, προσπαθούν να κάνουν ό,τι μπορούν με τα περιορισμένα μέσα και την ανεπαρκή ενίσχυση από το κράτος, σε βαθμό, θα έλεγα γελοίο.

Αλλά ακόμη κι αν υπήρχαν τα χρήματα, αν δεν υπάρχει προσωπικό, μηχανικοί, τεχνικοί, τότε δεν μπορείς να κάνεις σωστή δουλειά. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι Σύλλογοι Γονέων και Εκπαιδευτικών έχουν ήδη καταγράψει τα προβλήματα και τα έχουν κοινοποιήσει στον Δήμο. Σε πολλά Σχολεία που επισκεφθήκαμε, οι Διευθυντές μας είπαν ότι έχουν στείλει επανειλημμένως έγγραφα προς τον Δήμο με καταγεγραμμένα προβλήματα, αλλά η κατάσταση παραμένει.

Ο πρωτοβάθμιος έλεγχος αφορά τη στατική επάρκεια των κτηρίων, και μέχρι το επίπεδο που μπορεί να διαπιστωθεί με οπτικό έλεγχο, δεν διαπιστώσαμε κάτι ανησυχητικό. Από εκεί και πέρα, κάποια κτήρια ενδέχεται να περάσουν σε δευτεροβάθμιο έλεγχο. Αυτός είναι πιο αναλυτικός και αφορά μελέτη του στατικού φορέα με μη καταστρεπτικούς ελέγχους, δηλαδή χωρίς να πάρεις δοκίμια. Με κάποιες παραδοχές, υπολογίζεις την αντοχή του κτηρίου. Πιθανόν, κάποια κτήρια να περάσουν σε αυτό το στάδιο. Το πότε θα γίνει αυτό, δεν το γνωρίζω. Ξέρω ότι υπάρχει κονδύλι για τον πρωτοβάθμιο έλεγχο, για τον δευτεροβάθμιο δεν είμαι βέβαιος.

Ο φορέας που καθορίζει ποιο Σχολείο θα περάσει σε δευτεροβάθμιο έλεγχο είναι ο ΟΑΣΠ. Τώρα, σε ό,τι αφορά τις πρώτες παρεμβάσεις, δηλαδή τις επισκευές και τις συντηρήσεις, δεν γνωρίζω τι ποσά απαιτούνται, γιατί δεν ξέρω τι χρήματα διαθέτει ο Δήμος. Όμως, θα σας πω το εξής, όσο μεγάλα κι αν είναι τα ποσά που απαιτούνται, το Σχολικό μας κτιριακό κεφάλαιο είναι ανεκτίμητης αξίας. Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να το αφήσουμε να υποβαθμιστεί ή να καταρρεύσει.

Η χρόνια κακοσυντήρηση των Σχολικών κτιρίων, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι παλαιά, είναι η βασική αιτία των προβλημάτων. Αν συνεχίσουμε να τα αγνοούμε, τα προβλήματα θα επιδεινωθούν. Και η συντήρηση πρέπει να είναι συνεχής. Δεν μπορούμε να λέμε “το βάψαμε φέτος, ας το αφήσουμε για πέντε χρόνια”. Χρειάζεται διαρκής φροντίδα, κάθε χρόνο, σε όλα τα Σχολεία.

Δεν είναι καθόλου κακή ιδέα να γίνεται κάθε χρόνο ένας επιτόπιος έλεγχος από Μηχανικό, με το που κλείνουν τα Σχολεία. Μια συστηματική καταγραφή των προβλημάτων, ώστε να μην αφήνονται στην τύχη τους. Αυτό όμως, προϋποθέτει να υπάρχουν διαθέσιμοι Μηχανικοί στις Τεχνικές Υπηρεσίες. Χρειαζόμαστε ανθρώπους, ενίσχυση σε προσωπικό.»


Current track

Title

Artist

Background