ΣΒΑΚ Ζακύνθου: Από την κυκλοφοριακή ασφυξία στη βιώσιμη Πόλη του αύριο
Πα 3/10/2025

Πόλη για ανθρώπους, δρόμοι ασφαλείς, καλύτερη ποιότητα ζωής.
ΣΒΑΚ. Το εισιτήριο της Ζακύνθου για Ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις εκατομμυρίων ευρώ.
Από τον νόμο στην πράξη. Η Ζάκυνθος πρωτοπόρος στη βιώσιμη κινητικότητα.
Η πόλη ξανασχεδιάζεται. Το ΣΒΑΚ υπόσχεται μια καλύτερη Ζάκυνθο για όλους.
«Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), είναι στην ουσία μια στρατηγική βιώσιμης αστικής ανάπτυξης. Πρόκειται για ένα στρατηγικό σχέδιο που δημιουργήθηκε για να ικανοποιήσει τις ανάγκες κινητικότητας των ανθρώπων αλλά και των επιχειρήσεων, τόσο στις Πόλεις, όσο και στα προάστια, με στόχο μια καλύτερη ποιότητα ζωής.
Το σχέδιο βασίζεται σε σύγχρονες πρακτικές σχεδιασμού και στηρίζεται στις αρχές της ενσωμάτωσης, της συμμετοχής και της αξιολόγησης. Με πιο απλά λόγια, βελτιώνει την ποιότητα ζωής με πιο ήπιες μετακινήσεις, μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στους ηλικιωμένους, στα άτομα με αναπηρία και σε όσους έχουν κινητικές δυσκολίες. Όταν εφαρμοστεί, θα αλλάξει την εικόνα της πόλης.
Η παρουσίαση που έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο ήταν ουσιαστική και σημαντική, για αυτό και υπερψηφίστηκε και από την αντιπολίτευση. Δύο εξαιρετικοί και εξειδικευμένοι Μηχανικοί παρουσίασαν το σχέδιο και ανέλυσαν τις προοπτικές του.
Στόχος είναι η δημιουργία κυκλικών κόμβων, η ασφαλέστερη μετακίνηση, η μείωση της κίνησης των αυτοκινήτων μέσα στην Πόλη, η ανάπτυξη αστικών συγκοινωνιών, η διευκόλυνση των πεζών και η δημιουργία ποδηλατοδρόμων, ώστε η Ζάκυνθος να προσεγγίσει το μοντέλο των σύγχρονων ευρωπαϊκών Πόλεων.
Το σχέδιο αυτό αντιμετωπίζει τις μεγάλες δυσκολίες που βιώνουμε καθημερινά, τόσο τους θερινούς μήνες λόγω τουρισμού, όσο και τον χειμώνα, ειδικά στις ώρες αιχμής με τα Σχολεία. Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστική Κινητικότητας, τέθηκε σε διαβούλευση και υπήρξε συμμετοχή φορέων, όπως το Επιμελητήριο και το Λιμενικό Ταμείο. Αν και δεν υπήρξαν πολλές παρατηρήσεις, το σημαντικό είναι ότι έγινε η διαδικασία και υπάρχει η δυνατότητα μελλοντικών αναθεωρήσεων, εφόσον προκύψουν νέες ανάγκες.
Οι μελετητές παρουσίασαν το σχέδιο με βάση τα σημερινά δεδομένα, τα χειρότερα δυνατά, λαμβάνοντας υπόψη ακόμα και ζητήματα όπως η πιθανή μελλοντική μεταφορά υπηρεσιών εκτός Πόλης. Εγκρίθηκε το σχέδιο από το Δημοτικό Συμβούλιο, στη συνέχεια θα σταλεί στην κυβέρνηση, θα εκδοθεί ΦΕΚ και θα καταστεί δεσμευτικό, κάτι εξαιρετικά σημαντικό.
Το ΣΒΑΚ αποτελεί προ απαιτούμενο για την εξασφάλιση μεγάλων Ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, οι οποίες ανέρχονται σε εκατομμύρια ευρώ. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία για το νησί και θα επιτρέψει την ένταξή μας σε προγράμματα που μέχρι τώρα δεν μπορούσαμε να διεκδικήσουμε.
Το ΣΒΑΚ είναι υποχρεωτικό για Δήμους με πληθυσμό άνω των 30 χιλιάδων κατοίκων, όπως η Ζάκυνθος. Με βάση τον Νόμο 4784 του 2021, οι διαδικασίες έπρεπε να είχαν ξεκινήσει έως τον Μάρτιο του 2022. Αν και τότε υπήρξε καθυστέρηση, η σημερινή Δημοτική Αρχή προχώρησε έγκαιρα και το 2023, με βάση τον νόμο 5039, ανατέθηκε η εκπόνηση του σχεδίου μέσα στις νέες προθεσμίες. Αυτό δείχνει την προτεραιότητα που δόθηκε και την ορθότητα του σχεδιασμού.
Η εφαρμογή του σχεδίου θα γίνει σε στάδια και θα συνοδευτεί από πολλαπλές χρηματοδοτήσεις. Πρόκειται για ένα φιλικό και ανθρώπινο σχέδιο, που εφόσον υλοποιηθεί σωστά, θα βελτιώσει ουσιαστικά την καθημερινότητα και θα αναβαθμίσει συνολικά την εικόνα της Ζακύνθου.»