Αναγκαίος ο Εθνικός σχεδιασμός για ολοκληρωμένες παρεμβάσεις που θα αφορούν την ασφάλεια των σχολικών μονάδων, μαθητών και εκπαιδευτικών
Πα 1/12/2023
«Η μαθησιακή διδασκαλία είναι πολύπλοκη και η κατάσταση των σχολικών κτηρίων επηρεάζει την διδασκαλία και την ποιότητα αυτής. Άλλες χώρες, ακόμα και του πρώην ανατολικού μπλοκ έχουν ποιοτικές σχολικές μονάδες. Στην Ελλάδα υπερτερούμε σε ποιότητα εκπαιδευτικών, όχι κτηρίων.
Οι περισσότεροι Δήμοι της χώρας αντιμετωπίζουν προβλήματα στο να ανταποκριθούν στις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί για τις σχολικές μονάδες, με εξαίρεση κάποιους εύρωστους Δήμους που έχουν επενδύσει στην παιδεία και τα σχολεία. Τα σχολεία διαθέτουν κάποια χρήματα, ένα ταμείο για τα λειτουργικά τους έξοδα. Υπάρχει μια σχολική επιτροπή για αυτά τα ζητήματα. Όμως στις περισσότερες των περιπτώσεων, αυτά τα χρήματα αναλώνονται σε μικροεπισκευές, στο να φτιαχτεί μια κλειδαριά, μια πόρτα. Στους Δήμους υπάρχει ξεχωριστό κονδύλι για τέτοιου είδους παρεμβάσεις και οι περισσότεροι Δήμοι αναλαμβάνουν να τις κάνουν το καλοκαίρι όταν και είναι κλειστά τα σχολεία.
Ο δάσκαλος αναφέρει το κτιριακό πρόβλημα που εντοπίζει στον διευθυντή του σχολείου, ο οποίος με τη σειρά του ενημερώνει τον Δήμο και τις τεχνικές του υπηρεσίες. Εμείς έχουμε τη λίστα με όλα αυτά τα προβλήματα. Όλα τα σχολεία έχουν αιτήματα για μικρές ή μεγάλες επισκευές. Θα έπρεπε να υπάρχει ένας σωστός προγραμματισμός από τον Δήμο για αυτές τις επισκευές. Έχουν θεσπιστεί κάποια κριτήρια σε ότι αφορά την αξιολόγηση των επισκευών από τον Δήμο, κάτι που γίνεται σε συνεργασία και με εμάς. Για παράδειγμα, στο δημοτικό σχολείο του Κατασταρίου, εξαιτίας της πρόσφατης κακοκαιρίας, έπεσαν κεραμίδια στο προαύλιο και θα μπορούσαμε να είχαμε κάποιο σοβαρό ατύχημα. Τα ζητήματα δεν σταματούν. Όλα τα σχολεία έχουν προβλήματα και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε μια σεισμογενή περιοχή, άρα πρέπει να γίνονται ολοκληρωμένοι έλεγχοι.
Προβλήματα συντήρησης έχει και το Αρετάκειο σχολείο Βολιμών, παρότι είναι το πιο καινούργιο στο νησί, τα διαπίστωσα και εγώ όταν το επισκέφτηκα. Δεν κάνω εγώ την ιεράρχηση για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στα σχολεία και σίγουρα το θέμα δεν είναι τι βλέπουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί, αλλά τι βλέπει ένας ειδικός, ένας μηχανικός. Ο μηχανικός είναι αυτός που έχει την τεχνική γνώση να αξιολογήσει τα προβλήματα, να υπογράψει για την ασφάλεια ενός σχολικού κτηρίου, να κρίνει και να θέσει προτεραιότητες για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στα σχολικά συγκροτήματα του Δήμου. Έτσι διασφαλίζεται η ισορροπία στην κατανομή πόρων μεταξύ των σχολικών μονάδων.
Έχουμε ζητήσει να θεσπιστεί ένα μητρώο σε κάθε σχολικό κτήριο, για να καταγράφεται πότε έγινε ένας έλεγχος, που έγινε και τι εντόπισε. Λογικά από πλευράς Δήμου θα έγιναν κάποιοι έλεγχοι στο 2ο δημοτικό σχολείο, βάση και των εγγράφων που υπάρχουν, αλλά το θέμα είναι στο κατά πόσο έγιναν εκτεταμένοι έλεγχοι. Το συγκεκριμένο σχολείο έχει διαχρονικά προβλήματα. Και πέρυσι είχαν γίνει κάποιες παρεμβάσεις σε αυτό. Γίνονται έλεγχοι στα σχολεία, αλλά πρέπει και να καταγράφονται σε ένα μητρώο. Στο δημοτικό σχολείο του Ρομιρίου, υπάρχει πρόβλημα στη σκεπή, κάτι που αναφέρεται σε έγγραφο από το 2018, λόγω ζημιάς που υπέστη από τον σεισμό και αναφέρεται ότι χρειάζεται να αλλαχθεί η σκεπή.
Θα πρέπει να γίνει ένας γενικός σχεδιασμός, ένας εθνικός σχεδιασμός, για να γίνουν ολοκληρωμένες παρεμβάσεις που θα αφορούν την ασφάλεια των σχολικών μονάδων, την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών. Αυτό είχε επισημανθεί και από τον Υπουργό κ. Πιερρακάκη, στη συνάντηση που είχαμε μαζί του τον περασμένο Αύγουστο. Είναι ένα θέμα που προβληματίζει το Υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση.
Υπάρχουν και άλλου είδους ζητήματα που αντιμετωπίζουμε. Για παράδειγμα, δεν έχουμε ακόμα εξασφαλισμένο το κολυμβητήριο, ώστε να γίνονται τα μαθήματα. Αυτή τη στιγμή δεν έχουν εξασφαλιστεί τα μαθήματα του πρώτου τριμήνου. Υπήρξε αδράνεια του Δήμου και του Δημοτικού Συμβουλίου σε αποφάσεις, λόγω της προεκλογικής περιόδου, αλλά και τώρα.
Θα πρέπει να γίνουν και νέες σχολικές μονάδες. Αυτό συζητήσαμε και με τον νέο Δήμαρχο κ. Στασινόπουλο και χάρηκα διότι είδα ότι έχει την ίδια άποψη. Υπάρχουν οικόπεδα για να φτιαχτούν νέες σχολικές μονάδες. Μπορεί να γίνει πράξη αν συνεργαστούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς, αρκεί να μας ακούσουν, γιατί εμείς ξέρουμε που πρέπει να χτιστεί ένα νέο σχολείο, σε ποια περιοχή υπάρχουν οι ανάγκες.
Τα πειραματικά σχολεία είναι τα σχολεία της επιστήμης, όπου εκεί εφαρμόζονται τα καινούργια προγράμματα. Στηρίζονται διαχρονικά, γιατί συνδέουν την τοπική κοινωνία με το Πανεπιστήμιο. Γίνεται κλήρωση για να μπει ένας μαθητής σε ένα πειραματικό σχολείο. Το πρόγραμμα της κυβέρνησης είναι στο να υπάρχει ένα πειραματικό σχολείο σε κάθε νομό. Το ίδιο ισχύει και για τα πρότυπα σχολεία. Άρα γιατί να μην υπάρχει και ένα πειραματικό σχολείο στη Ζάκυνθο; Καλό θα ήταν να έχουμε ένα πειραματικό σχολείο καινούργιο, σε ένα νέο κτήριο. Παλαιότερα υπήρχε το σχολείο του Κάμπου που λειτουργούσε ως πειραματικό. Ο κλάδος των δασκάλων και εκπαιδευτικών αντιδρούν ακριβώς για αυτό, επειδή δεν υπάρχει ένα καινούργιο σχολικό κτήριο.
Για το πειραματικό σχολείο έχουμε υποβάλει μια συνολική πρόταση, μαζί με την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, γιατί θα πρέπει να κατασκευαστεί ένα Νηπιαγωγείο πρώτα, από το οποίο τα παιδιά θα πηγαίνουν μετά στο πειραματικό σχολείο και μετά τα ίδια παιδιά θα πηγαίνουν στο αντίστοιχο Γυμνάσιο και μετά Λύκειο. Στο πειραματικό σχολείο υπάρχει μια διαφορετική διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που προτιμούν τα πειραματικά σχολεία και άλλοι όχι.
Έχω καλή συνεργασία με την Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Ζακύνθου, όπως και με όλους τους φορείς.»