Current track

Title

Artist

Background

Γιώργος Στασινόπουλος
Δήμαρχος Ζακύνθου

Από την αγανάκτηση στην πρόοδο: Το σχέδιο της Δημοτικής Αρχής για τη Ζάκυνθο

Τε 11/06/2025



«Βρίσκομαι στην Λευκάδα, σε μια ημερίδα Πολιτικής Προστασίας για τον σεισμό, που αφορά όλα τα Ιόνια Νησιά. Μαζί μας βρίσκονται καθηγητές από αρκετά Πανεπιστήμια, ώστε να τοποθετηθούν και να δούμε, πώς μπορούμε να προβλέψουμε κάποιες καταστάσεις ή να προλάβουμε κάποιες καταστάσεις. Η πρόληψη είναι σημαντική.

Κάποια στιγμή πρέπει να κοιταζόμαστε όλοι στα μάτια και να σταματήσουμε να λαϊκίζουμε. Θεωρώ πως κανένας μας δεν περίμενε καλύτερα αποτελέσματα στην αξιολόγηση. Γιατί το λέω; Γιατί όταν λέγαμε και προεκλογικά, αλλά και σε καθημερινή βάση, ότι δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση, ότι πραγματικά έχουμε πιάσει πάτο, ξέραμε τι λέγαμε.

Η χαμηλή αξιολόγηση του Δήμου μας είναι το αθροιστικό αποτέλεσμα όλων αυτών των χρόνων, όλων αυτών των πραγμάτων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Συσσωρευμένα προβλήματα προηγούμενων ετών. Βλέπουμε μια αγανάκτηση των πολιτών. Βλέπουμε μια αγανάκτηση της κοινωνίας που αντιδρά αρνητικά σε όλα τα πράγματα.

Ήδη έχουμε 300 με 400 θέσεις πάρκινγκ. Στόχος μας μέσα στο επόμενο διάστημα, την επόμενη εβδομάδα, να φτάσουμε στις χίλες, μπορεί και να τις ξεπεράσουμε, αλλά και πάλι δεν επαρκούν. Βλέπουμε ότι ως κοινωνία έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω. Και θέλει τρομερή δουλειά για να μπορέσουμε να σηκώσουμε κεφάλι. Έχουμε κάνει όμως και τρομερά πράγματα. Για τα οποία όμως χρειάζεται χρόνος ώστε να αλλάξει η νοοτροπία μας, να αλλάξει η αρνητική διάθεση που έχουμε και η εμπιστοσύνη που έχουμε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη διοίκηση γενικά.
Βάζω και τον εαυτό μου μέσα επειδή κακά τα ψέματα, όλοι είμαστε μέρος της κοινωνίας και κινούμαστε μέσα στην κοινωνία. Όλοι μιλάνε για τα πάρκινγκ. Πέρυσι τέτοια εποχή, πάλι δεν υπήρχαν πάρκινγκ. Και πριν από πέντε χρόνια το ίδιο. Ήδη για την αστική συγκοινωνία είμαστε στη διαδικασία της συμβασιοποίησης, τις επόμενες ημέρες ξεκινά η δωρεάν αστική συγκοινωνία.

Αλλά δεν είμαστε ικανοποιημένοι με τίποτα. Έχουμε τους πολίτες που δικαίως λένε «εγώ θέλω να πάω στην πλατεία Σολωμού, έχω ένα παιδί, έχω ένα καρότσι, έχω κινητικό πρόβλημα, δεν μπορώ να περπατήσω». Ωραία, θα σου βάλουμε αστική συγκοινωνία. Από την άλλη σου λένε «…μα θα περιμένω 20 λεπτά το λεωφορείο να με πάρει;». Έχουμε και άλλους συμπολίτες μας, που μας λένε «τι την θες την αστική συγκοινωνία; Άσε τους να κατεβούν με τα πόδια, εκατό μέτρα απόσταση είναι ο Άγιος Παύλος».
Βλέπετε πως ότι και να κάνουμε, δεν πρόκειται ποτέ να είμαστε όλοι ικανοποιημένοι. Θα προσπαθήσουμε όμως να δώσουμε το μέγιστο δυνατό στην κοινωνία, να εξυπηρετήσουμε όλους τους πολίτες, και εκείνους που θέλουν να πάνε στην πλατεία Σολωμού για τους δικούς τους λόγους, αλλά θα αφήσουμε και ελεύθερους εκείνους που θέλουν να πάνε στον Άγιο Παύλο και στον Άγιο Λάζαρο με τα πόδια.

Από την πρώτη στιγμή έχουμε τονίσει ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα υπόστελέχωσης Υπηρεσιών. Έχουμε Τεχνικές Υπηρεσίες για τις οποίες πραγματικά είμαι περήφανος. Όταν ακούμε για τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου θεωρούμε ότι έχουμε επαρκές προσωπικό. Δεν είναι έτσι, δεν έχουμε 50 άτομα, αλλά μόνο δύο μηχανικούς και έχουμε κάνει σύμβαση με άλλους τρεις εξωτερικούς μηχανικούς για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε και να κάνουμε αυτά τα έργα υποδομών, τα οποία θα αλλάξουν την εικόνα.

Αυτοί οι λίγοι εργαζόμενοι που έχουμε, έχουν βγάλει μεγάλα έργα, όπως είναι η παραλία του Αργασίου, ο δρόμος της Μπόχαλης, ο αγωγός ύδρευσης στην οδό Φιλικών, ο αγωγός ύδρευσης από τον Αγαλά μέχρι τη Βολίμα. Αυτά τα μεγάλα έργα χρειάζονται και μεγάλη υποστήριξη. Θέλει και μια παρακολούθηση. Χρειάζεται υπομονή, τίποτα δεν είναι τέλειο όμως, όλα εξελίσσονται. Και εμείς προσπαθούμε μέρα με τη μέρα να εξελίσσουμε τις λεπτομέρειες, τις ατέλειες που υπάρχουν να τις βελτιώσουμε.

Τολμήσαμε και βρήκαμε ως προσωρινή λύση έναν ασφαλή χώρο για το δεύτερο δημοτικό σχολείο. Διεκδικήσαμε το Ναυάγιο, το πήραμε, κάναμε τη μελέτη για τη διαπλάτυνση του δρόμου και η ασφαλής πρόσβαση είναι πλέον γεγονός.

Έχουμε καταθέσει πρόγραμμα στην πολιτική προστασία για κομμένους δρόμους, κομμένες προσβάσεις είτε από πυροσβεστικά οχήματα, είτε από κατοίκους. Κακά τα ψέματα χρειαζόμαστε άπειρα πράγματα να κάνουμε, όμως για να φτάσουμε στο άπειρο πρέπει να ξεκινάμε να μετράμε. Δημοπρατήσαμε την παραλία του Αργασίου, έχουμε τον εργολάβο, προχωράνε οι διαδικασίες, Είμαστε στη δεύτερη φάση και η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη.

Προχωράμε στην ανάθεση μελέτης για το παραλιακό μέτωπο της πόλης. Προχωράμε στη μελέτη της ελεγχόμενης στάθμευσης αλλά και για τις θέσεις στάθμευσης των μόνιμων κατοίκων. Το βάλαμε στην αναμόρφωση του Προϋπολογισμού και δεν το ψήφισε η αντιπολίτευση. Δεν στήριξαν την ανάπτυξη. Καταλαβαίνουμε ότι οι λαϊκιστές για να βγουν την επόμενη φορά χρειάζονται έναν υποβαθμισμένο Δήμο αλλά δεν θα τους κάνουμε το χατίρι.

Για πρώτη φορά με την ιδιότητά μου ως Δήμαρχος αλλά και ως Πρόεδρος της ΠΕΔΙΝ, έχουμε μια Εθνική και διεθνή παρουσία. Πλέον είμαστε ισάξιοι συνομιλητές με τους υπόλοιπους Δήμους της χώρας. Το προηγούμενο διάστημα βρέθηκα στις Βρυξέλλες, μαζί με άλλους 17 Δήμαρχους από όλη την Ελλάδα, για να συζητήσουμε διάφορα θέματα Σχεδιασμού Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων που θα βελτιώσουν τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ένα άλλο θέμα είναι η διαχείριση νερού, που βλέπουμε ότι φέτος γίνεται πολύ καλύτερα από ότι τα προηγούμενα χρόνια. Η συνεργασία που έχουμε με την ΕΥΔΑΠ έχει βοηθήσει ως προς αυτό. Βλέπουμε καινούριες παροχές νερού, την αναβάθμιση του βιολογικού, ένα χαμένο πρόγραμμα. Είμαστε στην φάση της υλοποίησης, έχουμε απόφαση από το Ελεγκτικό Συμβούλιο και το επόμενο διάστημα ξεκινά η συμβασιοποίηση του έργου. Επόμενο στάδιο η δημιουργία ενός δεύτερου. Όμως αυτή τη στιγμή έχουμε 3,5 εκατομμύρια ευρώ ήδη δεσμευμένα από την κυβέρνηση, με προέκταση στο να φτάσουμε στα 7 έως 8 εκατομμύρια ευρώ.

Αποκομιδή απορριμμάτων. Είμαστε σε πάρα πολύ καλό επίπεδο με το λίγο προσωπικό που έχουμε και όχι με μόνιμο προσωπικό αλλά με εποχιακούς, που θα τους πάρουμε για ένα οχτάμηνο και μετά δεν μπορούμε να ξαναπάρουμε τα ίδια άτομα, γιατί πρέπει να περιμένουν τρεις μήνες για να μπορέσουμε να τους ξαναπάρουμε. Αυτή τη στιγμή με αυτό το προσωπικό που έχουμε, υπάρχει επτά μέρες την εβδομάδα αποκομιδή και επτά μέρες την εβδομάδα ανακύκλωση. Έχουμε τουλάχιστον 120-150% αύξηση της ανακύκλωσης.
Θα σας το πω όσο πιο απλά και ξεκάθαρα μπορώ. Έχει απομακρυνθεί το σενάριο να είναι τα σκουπίδια στους δρόμους με οτιδήποτε σημαίνει αυτό και με οποιονδήποτε τρόπο το ερμηνεύσουν οι καλόβουλοι ή οι κακόβουλοι.

Κάναμε μια τεράστια προσπάθεια με τα παλιά αυτοκίνητα, τα παλιά παρκαρισμένα αυτοκίνητα που είχαν πιάσει δεκάδες θέσεις πάρκινγκ στην πόλη μας. Το ολοκληρώσαμε και αυτό με επιτυχία. Ελέγξαμε τις κλειστές κερκίδες του εθνικού μας σταδίου. Μέχρι και την είσοδο του σταδίου γκρεμίσαμε για να μπορέσουμε να βάλουμε ειδικά μηχανήματα μέσα για να κάνουμε τον απαιτούμενο έλεγχο. Έχουμε τη δέσμευση του Υπουργού ότι θα μας βοηθήσει οικονομικά για να μπορέσουμε να φτιάξουμε τις κερκίδες. Πιστεύω ότι το πολύ σε έναν μήνα θα έχουμε και την μελέτη.

Έχουμε το περιβόητο κλειστό γυμναστήριο. Στο παρελθόν μόνο να γκρεμίζουμε ξέραμε, όχι να φτιάχνουμε. Προηγούμενες Δημοτικές Αρχές που θέλανε κλειστό γυμναστήριο στο Φιολίτη, από εδώ και από εκεί, όπου βόλευε τον καθένα. Αυτό τελείωσε. Ήδη τα τοπογραφικά έχουν σταλεί στο Υπουργείο και το επόμενο διάστημα γίνεται ανάθεση σε μελετητή για να προχωρήσει. Είμαστε το μοναδικό νησί στα Ιόνια που δεν έχει ένα κλειστό γυμναστήριο.

Βλέπετε ότι είναι μεγάλοι στόχοι που κανείς δεν τόλμησε να υλοποιήσει και όταν ο κόσμος θα δει να υλοποιούνται αυτά τα έργα, θα αλλάξει και η ψυχολογία του. Βλέπουμε ότι το «φορτίζω ηλεκτρικά» είναι ένα πρόγραμμα γύρω στο ενάμιση εκατομμύριο ευρώ και είμαστε στο δεύτερο στάδιο. Θα έχουμε 46 θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πλέον η Ζάκυνθος δεν μένει πίσω, δεν είναι ένα άγονο νησί.

Η οδός Κούρτσουλα. Βρήκαμε τους πόρους και το χρηματοδοτήσαμε, γιατί κάποιοι είχαν πει ότι είχαν κάνει μελέτες και υπήρχαν οι χρηματοδοτήσεις. Δεν υπήρχε τίποτα. Βρέθηκαν οι πόροι. Δημοπρατήσαμε το έργο, ήδη υπάρχει συμβασιοποιημένος εργολάβος, αλλά για να φτιαχτεί η Κούρτσουλα πρέπει να δοθεί άδεια από έναν ιδιοκτήτη. Υπάρχει συμφωνία με τον εργολάβο να δοθεί πρόσβαση για να μπορεί να πλησιάσει και για να δοθεί πρόσβαση πρέπει να γκρεμιστεί ένα παλιό χάλασμα που έχει το σπίτι του ιδιώτη, για να μπορέσουμε να μπούμε και να φτιάξουμε τον συγκεκριμένο δρόμο. Δεν μπορείς να του γκρεμίσεις το σπίτι χωρίς να υπάρχουν νομικές εξασφαλίσεις και για αυτό έχει καθυστερήσει η όλη διαδικασία. Πιστεύω ότι το επόμενο διάστημα θα προχωρήσει το έργο.

Επίσημα δεν έχουμε αναλάβει τη διαχείριση του Ναυαγίου, ο νόμος είναι ξεκάθαρος Όταν θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες επισκευής του χώρου και του καραβιού, τότε θα δοθούν οι αρμοδιότητες στον Δήμο. Αυτό είναι δεδομένο και με τη βούλα του νόμου. Αυτή τη στιγμή μας δίνεται η φύλαξη του πάνω μέρους του Ναυαγίου. Ήδη σήμερα είχαμε Δημοτική επιτροπή και προχωρήσαμε στην αναμόρφωση ώστε να μπορέσουμε να βάλουμε φύλαξη στο Ναυάγιο. Επί 40 χρόνια ουδείς είχε ασχοληθεί με το Ναυάγιο. Όλοι κοίταγαν πως θα κονομήσουν από το Ναυάγιο, χωρίς να κοιτάξει κανείς το πως θα φτιάξει την υποδομή για να έχει προστιθέμενη αξία ο τόπος και η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αυτά τα παιχνίδια που έκαναν πλέον τελείωσαν.

Όλοι οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα αξιολογούνται, όπως και οι επιχειρήσεις αξιολογούνται. Εγώ ως Δήμαρχος αξιολογούμαι. Γιατί να υπάρχουν κάποιοι στο απυρόβλητο; Γιατί αν κάποιος είναι στο απυρόβλητο, σου λέει εμένα δεν με κουνάει κανείς. Δεν τον ενδιαφέρει η αξιολόγηση όταν ξέρει ότι θα υπάρξουν συνέπειες. Σίγουρα θα ξεβολευτεί από τον καναπέ και θα σηκωθεί να δουλέψει. Μην είμαστε μηδενιστές, υπάρχουν πολλοί αξιόλογα άτομα στον Δήμο και γενικά στις δημόσιες υπηρεσίες και αυτοί  δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα. Αυτοί είναι που τραβάνε το κάρο. Πολλοί θα διαφωνήσουν μαζί μου αλλά θα το πω, σε όλο το σύστημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπάρχει ένα 30% που δουλεύει, ένα 30% που δεν του αλλάζεις τη νοοτροπία με τίποτα και το υπόλοιπο 60% που είναι στο χέρι μας να εμπνεύσουμε, να συμπαρασείρουμε και να του δώσουμε ένα κίνητρο ώστε να γίνει πιο δημιουργικό.»


Current track

Title

Artist

Background