Current track

Title

Artist

Background

Γιώργος Στασινόπουλος
Δήμαρχος Ζακύνθου

Η κυκλοφοριακή μελέτη θα εφαρμοσθεί στο ακέραιο – Κάποιοι γκρινιάζουν χωρίς λόγο

Τε 6/08/2025



«Το είχαμε πει από την αρχή, δυστυχώς θα ξεβολευτούμε με την εφαρμογή της νέας κυκλοφοριακής μελέτης, θα είναι μια μεταβατική περίοδος η οποία δεν θα μας αρέσει γιατί θα πρέπει να αλλάξουμε κάποιες συνήθειες.

Πέρυσι τέτοια εποχή, βιώναμε το ίδιο χάος στην πόλη και χειρότερα. Το ίδιο και πριν από πέντε ή και δεκαπέντε χρόνια. Την ίδια κυκλοφοριακή πίεση είχαμε και ακόμα μεγαλύτερη, γιατί τότε δεν είχαμε και τα πάρκινγκ. Τουλάχιστον τώρα βλέπουμε ότι στις παρυφές της πόλης, μόνιμα είναι 500, 600, 700 αυτοκίνητα. Τα πάρκινγκ είναι γεμάτα και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Υπάρχει πλέον ένας μικρός πνεύμονας ανάσας για το κυκλοφοριακό.

Βλέπουμε ότι έχει αρχίσει σιγά σιγά το σύστημα και δουλεύει. Δεν δουλεύει όμως στη συνείδησή μας.
Δηλαδή κι εμείς, ακόμα και εγώ, δεν πάω το πρωί να αφήσω το αυτοκίνητό μου εκεί. Και προσπαθώ να βρω μες στην πόλη μια θέση πάρκινγκ και αν δεν βρω είτε πάω σπίτι μου και γυρίζω με το μηχανάκι, είτε βρίσκω άλλους τρόπους και παρκάρω.

Το ότι πράγματι δεν βλέπουμε πάρα πολύ κόσμο να χρησιμοποιεί την Δημοτική αστική συγκοινωνία που είναι δωρεάν, αυτό οφείλεται στη νοοτροπία μας, στη συνήθειά μας. Όταν αυτό πλέον αλλάξει και εμείς οι ίδιοι αρχίσουμε και κυκλοφορούμε με την αστική συγκοινωνία, θα αλλάξει και όλο το κυκλοφοριακό.

Δεν αλλάξαμε κάτι το οποίο κανείς δεν περίμενε. Η δεύτερη φάση εφαρμογής της κυκλοφοριακής μελέτης είναι ακόμα πιο δύσκολη από την πρώτη, γιατί στους δρόμους που κλείσαμε ζούνε μόνιμοι κάτοικοι.

Υπάρχει πρόβλημα και το καταλαβαίνω απόλυτα. Όμως πρέπει σιγά-σιγά να προσαρμοστούμε.
Εκείνο που έχει καθυστερήσει, το οποίο θα μας δώσει ανάσα, είναι οι θέσεις στάθμευσης για τους μόνιμους κάτοικους. Αλλά ακόμα και τώρα να δίναμε τις θέσεις για τους μόνιμους κάτοικους, λόγω της πίεσης του τουρισμού, λόγω της πίεσης του αριθμού των αυτοκινήτων, θα είχε γεμίσει με παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα τουριστών το κέντρο, για τα οποία θα έκοβε πρόστιμα η Αστυνομία και δεν θα πλήρωναν ποτέ.

Γίνονται έλεγχοι, αλλά ο στόχος μας δεν είναι να δώσουμε πρόστιμα σε όλα τα οχήματα. Ο στόχος μας είναι να εφαρμοστεί σταδιακά η κυκλοφοριακή μελέτη, να εφαρμοστούν οι πεζόδρομοι.

Μου λένε γιατί δεν εφαρμόζουμε τη δεύτερη φάση τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο. Να δώσουμε χώρο στους πεζούς τον Νοέμβριο, για ποιον λόγο; Τώρα έχουν ανάγκη οι πεζοί τον χώρο τους. Τώρα έχουμε τους τουρίστες που πρέπει να κυκλοφορήσουν μέσα στους πεζόδρομους. Βλέπουμε πως όλοι οι πεζόδρομοι αυτή τη στιγμή είναι γεμάτοι με κόσμο. Είναι ένα πρωτοφανές γεγονός.
Η δική μου επιχείρηση είναι μέσα στο κέντρο της πόλης. Δεν έχω ξαναδεί τόσο κόσμο να κυκλοφορεί.

Στην δεύτερη φάση εφαρμογής της κυκλοφορικής μελέτης, αυξήσαμε τους πεζόδρομους και υπάρχουν δημότες που αντιδρούν. Αντίδραση υπάρχει από αυτούς οι οποίοι μόνιμα γκρινιάζουν.

Ναι, καταργηθήκαν γύρω στις 30 με 40 θέσεις στάθμευσης μόνιμων κατοίκων, δεν είναι παραπάνω και αν θέλετε να πάμε να τις μετρήσουμε. Εκείνοι πληρώνουν το τίμημα αυτή τη στιγμή, οι μόνιμοι κάτοικοι. Το καταλαβαίνω και έχουν δίκιο. Όλοι οι άλλοι γκρινιάζουν είτε συνειδητά, είτε επειδή μια ζωή έχουν συνηθίσει να διαμαρτύρονται και δεν θέλουν να βοηθήσουν την κατάσταση.

Έχει γίνει μια παρέμβαση στην πόλη μας, πολύ σοβαρή. Είναι μια κυκλοφοριακή μελέτη που ξεκίνησε πριν από 15 χρόνια, η οποία επικαιροποιήθηκε και έχουμε φτάσει στο σημερινό θετικό αποτέλεσμα. Κάντε μια «βόλτα» στα social media να δείτε ποιοι γκρινιάζουν, εκτός από κάποιους συγκεκριμένους μόνιμους κάτοικους που έχουν απόλυτο δίκαιο.

Το αμέσως επόμενο διάστημα θα έχουμε στα χέρια μας την μελέτη για τους μόνιμους κατοίκους. Ο μελετητής έχει ξεκινήσει. Όλοι οι άλλοι γκρινιάζουν για να γκρινιάζουν. Βλέπουμε μία πόλη ανθρώπινη, μια πόλη που κυκλοφορεί ο πολίτης και ο τουρίστας. Και είμαστε μόλις στην αρχή της εφαρμογής της δεύτερης φάσης.

Όλοι διαμαρτύρονται για τον δρόμο πίσω από την Εφορεία, στο παλιό ΚΤΕΛ, την οδό Κλαυδιανού.
Επειδή έχουμε κλείσει τον δρόμο από το στεγνόκαθαριστήριο και μετά. Πόσα αυτοκίνητα μόνιμων κατοίκων χωράνε εκεί; 20 αυτοκίνητα το πολύ, δεν χωράνε παραπάνω. Αυτό είναι το μεγάλο το πρόβλημα;

Λένε «αν θα γίνει σεισμός, από πού θα φύγουν τα αυτοκίνητα;» Μα πού θα πήγαιναν τα αυτοκίνητα σε εκείνον τον δρόμο; Ή δεξιά θα έκαναν για παραλία ή στο προηγούμενο στενό θα έκαναν αριστερά και μέσο Φωσκόλου θα φεύγανε.

Δεν έχει αλλάξει κάτι. Ευκαιρία να γκρινιάξουμε. Γιατί αυτή είναι η παιδεία μας. Δεν θέλουμε να βελτιωθεί κάτι. Μόνο γκρινιάζουμε.

Βλέπουμε ότι γίνεται μια τεράστια προσπάθεια να καθαρίσει η Πλατεία Σολωμού και θέλει χρόνο να καθαρίσει η Πλατεία. Γκρινιάζουμε γιατί αργεί να καθαρίσει η πλατεία. Μα τόσα χρόνια μαύρη από τη βρωμιά ήταν, τώρα που ξεκινήσαμε να την καθαρίζουμε, τώρα μας ενοχλεί γιατί δεν την καθαρίζουμε γρήγορα.

Φωνάζαμε για τα κολονάκια στο Πνευματικό Κέντρο που ήταν 15 χρόνια σπασμένα και τα φτιάξαμε. Δεν έχω ακούσει από κανέναν να πει «επιτέλους φτιάξαμε τα κολονάκια». Δεν είναι αυτονόητο γιατί θα το είχαν φτιαξει οι προηγούμενοι. Δηλαδή γίνονται καθημερινά πράγματα για τα οποία η νοοτροπία μας, δεν μας αφήνει να τα χαρούμε.

Όσο προχωρούν οι εφαρμογές των φάσεων της κυκλοφοριακής μελέτης, τόσο γίνονται και πιο δύσκολα τα πράγματα.
Η τρίτη φάση έχει και αλλαγή κατεύθυνσης σε δρόμο και καταλαβαίνετε πως αν κάναμε τώρα την αλλαγή κατεύθυνσης θα δημιουργούσαμε τεράστιο πρόβλημα.

Ο τουρίστας ακολουθεί τις πινακίδες σήμανσης και κατευθύνεται, εμείς από συνήθεια δεν κοιτάμε τις πινακίδες, έχουμε αποστηθίσει τις διαδρομές μας και πηγαίνουμε. Μέχρι να συνειδητοποιήσουμε την αλλαγή, θα πέφτουμε μόνιμα σε έναν φρακαρισμένο δρόμο.

Χθες είδαμε ότι γινόταν επανάσταση μέσα στην Αλεξάνδρου Ρώμα, τους έφταιγε η αλλαγή στην πεζοδρόμηση;
Είχε φρακάρει όλη η πόλη. Ποιο ήταν το πρόβλημα; Κάποιες μπετονιέρες που ανεβαίναν ανάποδα στην Ελευθερίου Βενιζέλου, φρακάραν την Φωσκόλου, το λιμάνι, τα πάντα. Τους έφταιγε η πεζοδρόμηση; Μην τρελαθούμε τώρα, 5 Αυγούστου μπετονιέρες μέσα στην Αλεξάνδρου Ρώμα; Καταλαβαίνω εκείνους που θέλουν να κάνουν την δουλειά τους και να φτιάξουν τις οικοδομές τους.
Όμως πρέπει να σεβαστούμε και τους επιχειρηματίες, που τώρα περιμένουν μέσα στο 15γουστο να βγάλουν το μεροκάματο.

Ας μην τα ρίχνουμε όλα σε μια Δημοτική Αρχή η οποία πραγματικά προσπαθεί και τολμάει, τολμάει γιατί τόσα χρόνια κανείς δεν τόλμησε να κάνει κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πόλη, γιατί έχουν κόστος γιατί φοβόντουσαν ότι θα τους βρίσουν, ότι θα ξεβολέψουν κόσμο που δεν θα τους ξαναψηφίσει.

Εμείς θέλουμε να εφαρμόσουμε μια κυκλοφοριακή μελέτη η οποία θα ωφελήσει το σύνολο των πολιτών της Ζακύνθου και όχι μόνο κάποιες μεμονωμένες ομάδες.

Θέλουμε η κυκλοφοριακή μελέτη η οποία έχει δουλευτεί όλα αυτά τα χρόνια και από τις προηγούμενες διοικήσεις, να εφαρμοστεί στην πράξη.

Ήδη βλέπουμε ότι η Αλεξάνδρου Ρώμα και η 21ης Μαΐου, σιγά-σιγά, περνάει στο μυαλό μας ότι πλέον είναι τελεσίδικα πεζόδρομος, ότι έχει πάρει άλλη αξία. Βλέπουμε τις οικογένειες, τα παιδάκια, τους τουρίστες, να σπαταλάνε περισσότερο χρόνο στον πεζόδρομο, αυτά τα άτομα είναι εν δυνάμει πελάτες.
Βγαίνουν κάποιοι και σου λένε «άσε να κυκλοφορούν στον δρόμο τα αυτοκίνητα, να είναι οι πελάτες στο πεζοδρόμιο, δίπλα στα εμπορεύματά μας, για να ψωνίσουν». Δεν είναι πολιτική αυτή, ούτε επιχειρηματική λογική είναι, ούτε σκεπτικό Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Πρέπει να δημιουργήσουμε μια ανθρώπινη πόλη, για να μπορούν όλοι, ο κόσμος, τα παιδιά μας, τα άτομα με κινητικά προβλήματα, να κυκλοφορούν με ασφάλεια.

Είναι μεγάλο θέμα οι γουρούνες στη Ζάκυνθο, είναι ίσως ένα από τα μεγαλύτερα θέματα που πρέπει να εξετάσουμε και αυτό είπα στο περασμένο Δημοτικό Συμβούλιο. Ότι θα ξεκινήσουμε διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, με τους επιχειρηματίες, με τους κατοίκους, με όλους, ώστε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε με τα συγκεκριμένα οχήματα.

Αυτή τη στιγμή είμαστε το νούμερο στην Ελλάδα σε θανατηφόρα τροχαία με γουρούνες. Έχουμε πληροφορίες από το ΕΚΑΒ, ότι το 70% των τροχαίων ατυχημάτων προέρχεται από τις γουρούνες.
Δεν μπορούμε να γυρίζουμε την πλάτη και να σφυρίζουμε αδιάφορα, πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες όσο και να πονέσουν κάποιες κοινωνικές ομάδες.
Θα πονέσουν, όμως πρέπει να σώσουμε τις ανθρώπινες ζωές, όχι μόνο του οδηγού της γουρούνας, αλλά και του πεζού που θα πέσει πάνω του η γουρούνα, που μπορεί να είμαστε εμείς, να είναι τα παιδιά μας.
Δεν θέλω να λαϊκίσω και να τρομοκρατήσω τον κόσμο αλλά είναι μια πραγματικότητα.
Πρέπει να δούμε το θέμα με σοβαρότητα και διακριτικότητα, γιατί θίγονται κάποιες επαγγελματικές, επιχειρηματικές ομάδες, γιατί είμαστε μια κοινωνία, ένας ζωντανός οργανισμός.

Να δούμε πώς θα μπορέσουμε να το προσεγγίσουμε, να βρούμε τη χρυσή τομή να μειωθούν τα θανατηφόρα τροχαία, αυτό μας ενδιαφέρει σε πρώτη φάση και μετά να υπάρχει μια καλύτερη παιδεία από όλους. Να μπουν κανόνες, γιατί ο Δήμος, η Δημοτική Αρχή, μπορεί να εφαρμόσει κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, όταν λέει ότι στον τάδε δρόμο δεν θα κυκλοφορούν τα βαρέα οχήματα.

Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε και με τις γουρούνες, να πάρουμε αποφάσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο και εκεί θέλω τη βοήθεια της Αντιπολίτευσης όλου του Δημοτικού Συμβουλίου, όλων των παρατάξεων.
Σήμερα το απόγευμα στο Δημοτικό Συμβούλιο έχουμε την 4η τροποποίηση του Προϋπολογισμού του Δήμου. Δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο, πολλές φορές γίνονται αναμορφώσεις Προϋπολογισμού για διάφορες δράσεις. Γίνονται για πολλά θέματα, άλλωστε είμαστε πάντα σε μια δυναμική παρεμβάσεων που δεν σταματά ποτέ. Όσο πιο πολλές φορές γίνονται αναμορφώσεις του Προϋπολογισμού, τόσο πιο κοντά είμαστε στην πραγματικότητα.»


Current track

Title

Artist

Background