Η Ζάκυνθος δεν είναι κορεσμένος προορισμός, είναι ένας θησαυρός υπό αξιοποίηση – Δεν κλείνεις ένα μαγαζί όταν έχει κόσμο, το βελτιώνεις
Τρ 13/05/2025

«Δεν αμφισβητώ τις καλές προθέσεις του Which?. Απορώ όμως, γνωρίζοντας και τις αεροπορικές αφίξεις άλλων προορισμών στην Ελλάδα, πώς η Ζάκυνθος μπορεί να αποτελεί τον προορισμό με τη μεγαλύτερη τουριστική πίεση στην Ευρώπη. Αν, για παράδειγμα, δούμε τα στοιχεία αφίξεων των αεροδρομίων το 2024, θα δούμε ότι στη Ζάκυνθο είχαμε περίπου 1.000.000 αφίξεις, όταν η Ζάκυνθος έχει πληθυσμό περίπου 40.000 κατοίκους.
Η Σαντορίνη είχε 1,5 εκατομμύριο αφίξεις και το νησί έχει 15.000 κατοίκους. Η Μύκονος είχε 800.000 αφίξεις και το νησί έχει 10.000 κατοίκους. Άρα, με τα ίδια δεδομένα, η Σαντορίνη έχει 550 περίπου τουρίστες ανά κάτοικο, ενώ η Μύκονος 450 τουρίστες ανά κάτοικο, κάτι που είναι λογικό, γιατί είναι προορισμοί με πολύ μεγαλύτερη τουριστική κίνηση από τη Ζάκυνθο.
Πρέπει να δούμε την πραγματικότητα και αυτή είναι ότι ο τουρισμός είναι αυτός που έχει πάει μπροστά την Ελλάδα και τον τόπο μας, τη Ζάκυνθο. Ο τουρισμός είναι ο κλάδος στον οποίο «ακούμπησε» η ελληνική οικονομία και βγήκε από τη 10ετή οικονομική κρίση. Ο τουρισμός είναι ο κλάδος, ο οποίος μετά την κρίση της πανδημίας, έδωσε την ώθηση για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Ο τουρισμός είναι ο μόνος κλάδος της οικονομίας, ο οποίος δεν σταμάτησε να λειτουργεί κατά την πανδημία.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα ήταν η μόνη χώρα της Ευρώπη που λειτούργησε τουριστικά και μάλιστα με ασφάλεια κατά την πανδημία και η οικονομία μας στηρίχθηκε σε αυτό. Μέσα από αυτή τη λειτουργία, η Ελλάδα αποκόμισε πάρα πολύ θετικές κριτικές, ως προορισμός που λειτουργεί σύγχρονα και με ασφάλεια, ανεβάζοντας της στην 5η θέση στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη σε επίπεδο ζήτησης και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό!
Επειδή ακούω και διαβάζω πάρα πολλές κριτικές για τον τουρισμό, ήθελα να παραθέσω ένα παράδειγμα, όταν λοιπόν έχεις ένα πολύ καλό εστιατόριο και έρχεται αρκετός κόσμος που ενδεχομένως στριμώχνεται, τι κάνεις; Κλείνεις το εστιατόριο ή προσπαθείς να το βελτιώσεις; Νομίζω ότι η απάντηση το λέει από μόνη της.
Έχουμε πει και συζητήσει πάρα πολλές φορές ότι ως προορισμός υπολειπόμαστε πάρα πολλά. Πιέζουμε συνεχώς τις Δημοτικές Αρχές τα τελευταία 20 χρόνια τουλάχιστον, αλλά και την παρούσα Δημοτική Αρχή, για το θέμα των υποδομών και της εικόνας του προορισμού. Είναι γνωστό ότι οι υποδομές στη Ζάκυνθο δεν μπορούν να ακολουθήσουν την εξέλιξη. Τι θα κάνουμε, λοιπόν; Θα σταματήσουμε τον τουρισμό, δηλαδή θα κλείσουμε τη στρόφιγγα, η οποία τροφοδοτεί την οικονομία μας;
Επανερχόμενη στο δημοσίευμα, είναι σαφές ότι η Ζάκυνθος δεν είναι η πιο κορεσμένη τουριστικά περιοχή στην Ευρώπη, αλλά ούτε και στην Ελλάδα. Βάσει των στοιχείων που συζητήσαμε πριν, είναι απόλυτα κατανοητό. Όμως, πώς βγήκε αυτό το δημοσίευμα και ποιο σκοπό έχει? Όταν κυκλοφορεί στην Ελλάδα και τη Μεγάλη Βρετανία, ότι είμαστε ένας προορισμός υπέρ κορεσμένος, ο οποίος ενδεχομένως δεν μπορεί να παρέχει επαρκείς υπηρεσίες, τι αποτελέσματα θα έχει, τόσο για τον εσωτερικό τουρισμό και τους Έλληνες επισκέπτες μας, όσο και για τη Βρετανική αγορά, η οποία είναι η μεγαλύτερη για τη Ζάκυνθο?
Βλέπουμε ότι η Ζάκυνθος έχει μία πάρα πολύ καλή δυναμική και έχει καταφέρει να είναι ανάμεσα στους πρώτους προορισμούς της Ελλάδας. Είναι ένας τόπος πανέμορφος, ο οποίος προσφέρει φυσική ομορφιά, παραλίες, ακτές, ήλιο και θάλασσα και φυσικά το Ναυάγιο, γιατί η εικόνα είναι αυτή που ελκύει πρώτα.
Επιβάλλεται να επενδύσουμε παράλληλα στον πολιτισμό και στην ιστορία μας. Πρέπει να είμαστε περήφανοι για τον πολιτισμό μας και μπορούμε και πρέπει να τα συνδυάσουμε. Οι ξενοδόχοι, μέσα από τους Συλλόγους, προσπαθούμε να στηρίξουμε όλα τα πολιτιστικά δρώμενα, όπως την Γκιόστρα, τον Βενετσιάνικο Γάμο, τις χορωδίες, τις μαντολινάτες και τις θεατρικές εκδηλώσεις. Τα υποστηρίζουμε και προσφέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερα μπορούμε, ακόμα και μέσα στην υψηλή τουριστική περίοδο.
Οι τελευταίες μελέτες έχουν δείξει ότι πλέον, ο τουρίστας θέλει να έχει πολύ περισσότερες προκλήσεις και δράσεις για να επιλέξει ένα προορισμό. Εάν ως Ζάκυνθος επενδύσουμε σωστά, μπορούμε να πάμε πολύ ψηλά.
Παράλληλα και πρώτιστα πρέπει να φτιάξουμε τις υποδομές μας. Δεν επιτρέπεται να έρχεται κάποιος στη Ζάκυνθο και να βλέπει σκουπίδια και λύματα, δρόμους χωρίς φώτα, όπου λόγω της κακής τους κατάστασης, οι άνθρωποι δεν μπορούν να περπατήσουν ή να περάσουν με τα αυτοκίνητά ή τα ποδήλατά τους. Πώς θα προωθήσουμε ειδικές μορφές τουρισμού αν δεν έχουμε τις υποδομές, π.χ. ποδηλατικό τουρισμό χωρίς ποδηλατοδρόμους ή περιπατητικό τουρισμό χωρίς περιπατητικά μονοπάτια;
Επαναλαμβάνω ότι τόσο από τη Δημοτική Αρχή, όσο και από την Περιφέρεια, ζητάμε βασικές υποδομές. Δεν μιλάμε για μεγάλα έργα που χρειάζονται μεγάλα οικονομικά κονδύλια και χρόνια για να αποπερατωθούν. Ζητάμε να έχει το νησί μας μια εικόνα και παρουσία για την οποία να μην ντρεπόμαστε.
Με πραγματική θέληση και με συνεργασία Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Φορέων, μπορούμε να αναδείξουμε αυτό που πραγματικά είναι Ζάκυνθος. Ένας τόπος μαγικός που μας ευλόγησε ο Θεός να έχουμε.»