Current track

Title

Artist

Background

Χάρης Θεοχάρης
Υπουργός Τουρισμού

Θέλουμε το Ναυάγιο ανοιχτό και ασφαλές – Αναλαμβάνουμε την ευθύνη – Δυστυχώς η τοπική κοινωνία δεν κατάφερε να ομονοήσει

Πα 25/06/2021



«Ποτέ δεν είπαμε ότι η φετινή χρονιά θα είναι εύκολη, όμως κάνουμε κάθε προσπάθεια ώστε να βελτιώσουμε τις συνθήκες στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Η χρονιά αυτή θα κριθεί στη διάρκεια, δεν κρίνεται στο σπριντ, κρίνεται στη σταθερότητα. Δώσαμε από την αρχή ένα καθαρό και σταθερό στίγμα σε σχέση με τους κανόνες που χρησιμοποιούμε και για ότι άλλο ισχύει για τον ελληνικό τουρισμό. Αυτό μας πιστώνεται και αυτό έχει δημιουργήσει ένα ρεύμα για να έρθουν ταξιδιώτες στη χώρα μας.

Την περασμένη εβδομάδα είχαμε 9.500 επισκέπτες από τη Μ. Βρετανία. Ανθρώπους που όταν επιστρέψουν στη πατρίδα τους θα μείνουν σε καραντίνα, θα πληρώσουν για να κάνουν τεστπριν φύγουν και όταν επιστρέψουν, αλλά παρόλα αυτά, επέλεξαν να έρθουν στην Ελλάδα, που σημαίνει ότι υπάρχει ένα ισχυρό ρεύμα υπέρ της χώρας μας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ξεχνάμε την υγειονομική πλευρά της κατάστασης. Ακολουθούμε όλους τους υγειονομικούς κανόνες και φαίνεται ότι τηρούμε καλά τα πρωτόκολλα. Για αυτό και η χώρα μας κάθε εβδομάδα στους χάρτες του ECDC πρασινίζει όλο και περισσότερο. Πρακτικά είμαστε από τις καλύτερες χώρες, όμως αυτό που χρειάζεται είναι ο εμβολιασμός. Κάνω έκκληση για τον εμβολιασμό γιατί αυτό είναι το κλειδί για την ελευθερία μας. Δεν νοείται περιοχή που είναι τουριστική να μην είναι εμβολιασμένη πλήρως.

Προσωπικά δεν έχω μιλήσει για ποσοτικούς στόχους. Το στοίχημα δεν είναι η ποσότητα των επισκεπτών αλλά η ποιότητα, να μπορέσει να έρθει ο κόσμος στη χώρα μας, αλλά κυρίως να φύγει με ασφάλεια.

Στη Ζάκυνθο η εμβολιαστική κάλυψη τουλάχιστον με μία δόση είναι σήμερα στο 47,8%. Κάνω έκκληση αυτό το ποσοστό να ανέβει γιατί είναι κρίσιμο το στοίχημα της ποιότητας, και για τη Ζάκυνθο φέτος, να είναι ένα στοίχημα κερδισμένο.

Το πρώτο που θέλουμε για το Ναυάγιο στη Ζάκυνθο είναι να είναι ανοιχτό, γιατί τώρα με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι κλειστό. Πράγμα που σημαίνει ότι όποιος πηγαίνει στο Ναυάγιο είτε με καράβι είτε από το δρόμο παρανομεί και δεν θα έπρεπε να πηγαίνει διότι θέτει σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή, όπως επίσης και οι επαγγελματίες που πηγαίνουν εκεί θέτουν σε κίνδυνο τους πελάτες τους. Δεν νομίζω ότι περιποιεί τιμή να έχουμε ένα αξιοθέατο, το 2ο ποιο φωνογραφημένο σημείο της χώρας μας μετά την Ακρόπολη, για το οποίο παλεύουμε κάθε χρόνο με άλλες χώρες, που λένε ελάτε στη χώρα μας και έχουν φωτογραφία του Ναυαγίου με αποτέλεσμα να στέλνουμε εξώδικα για να σταματήσουν να παραπληροφορούν το κοινό, και να το έχουμε αφήσει πλήρως ανασφαλές με αποτέλεσμα να έχουν χάσει τη ζωή τους πέντε άνθρωποι. Στο τέλος θα έρθει ένα μεγάλο κύμα το χειμώνα, θα σπάσει στα δύο το πλοίο, θα το πάρει η θάλασσα και θα το θυμόμαστε μετά μόνο από τις φωτογραφίες.
Συνεπώς αυτή η κατάσταση που βρήκα πριν από δύο χρόνια, με κλειστό ένα αξιοθέατο παγκόσμιας εμβέλειας, το Ναυάγιο, δεν θα μπορούσε να συνεχιστεί. Άκουσα τις φωνές της τοπικής κοινωνίας η οποία θέλει να γίνει κάτι. Δυστυχώς η τοπική κοινωνία δεν έχει καταφέρει να ομονοήσει για να υπάρξει συγκεκριμένη λύση. Αυτή είναι ακριβώς η στιγμή που πρέπει να επέμβει η πολιτεία, μέσω του Υπουργείου Τουρισμού. Το ατύχημα που συνέβη με το ναυάγιο στη Ζάκυνθο, ήταν ένα ευτύχημα για τον τουρισμό της Ελλάδας. Ερχόμαστε λοιπόν εμείς, με τον υπό σύσταση φορέα διαχείρισης, και αφού έχει οριοθετηθεί πλήρως και τελεσίδικα ο αιγιαλός από το Υπουργείο Οικονομικών με ΦΕΚ από το 2018, και θα καθοριστεί και η παραλία, διαχειριστούμε αυτή τη δημόσια έκταση. Εάν υπήρχαν ενστάσεις σε σχέση με την οριοθετειμένη γραμμή αιγιαλού, που για παράδειγμα έλεγαν ότι δεν θέλουμε την γραμμή αιγιαλού στο φρύδι του γκρεμού, αυτές θα έπρεπε να είχαν κατατεθεί νόμιμα, στο χρόνο που ορίστηκε ο αιγιαλός, για να μπορέσει να μην τελεσιδικήσει η απόφαση. Από την στιγμή που ορίστηκε με συντεταγμένες ο αιγιαλός τότε με βάση το Σύνταγμα μας, η έκταση αυτή καθίσταται δημόσια και ανήκει στο κράτος. Αυτόν τον οριοθετημένο με συντεταγμένες χώρο θέλουμε να διαχειριστούμε. Θα παρέμβουμε γιατί χρειάζεται διαχείριση για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε την ασφάλεια και την τάξη στην περιοχή, και να κρατήσουμε στο διηνεκές το Ναυάγιο ως ένα μεγάλο αξιοθέατο που γεννάει ομορφιά, που στη συνέχεια η ομορφιά αυτή περνά στον τουρισμό της Ζακύνθου.

Η δράση του φορέα θα πρέπει να επεκταθεί και στην ζώνη παραλίας, η οποία και αυτή με βάση το Σύνταγμα είναι κοινόχρηστη και συνεπώς δεν υπάρχει κανένα ζήτημα ιδιοκτησίας. Η ζώνη παραλίας έχει συγκεκριμένες κατευθύνσεις και προδιαγραφές για το πως θα οριστεί, και πάλι θα οριστεί από το Υπουργείο Οικονομικών. Εμείς φυσικά ζητάμε από το Υπουργείο Οικονομικών να την ορίσει το συντομότερο δυνατό. Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν για να εξασφαλίσουμε την ασφάλεια των επισκεπτών θα γίνουν μέσα στην ζώνη που από το Σύνταγμα ορίζεται ότι είναι κοινόχρηστη.

Όποια έργα και απαλλοτριώσεις χρειαστεί να γίνουν θα γίνουν σύμφωνα με πρωτοβουλία του δημοσίου και με βάση τις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες, πάντα για τους σκοπούς του δημοσίου συμφέροντος και για την ασφάλεια της περιοχής η οποία είναι αναδασωτέα.

Έχουμε ως τώρα πολύ καλή συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, την ένωση των ξενοδόχων, το ξενοδοχειακό επιμελητήριο και την Περιφέρεια που κάνει τις ενέργειες που πρέπει για να υπάρχει για παράδειγμα ασφάλεια στους δασικούς δρόμους και οτιδήποτε άλλο χρειαστεί. Όλα τα ζητήματα θα τα εξετάσει ο φορέας για να κάνει τις προτάσεις που πρέπει να υλοποιηθούν, πάντα τηρώντας τη νομοθεσία.

Η εποπτεύουσα αρχή της υπό σύσταση ανώνυμης εταιρείας είναι το Υπουργείο Τουρισμού, για αυτό και η έδρα της εταιρείας είναι στην Αθήνα για να έχουμε κοντινή εποπτεία. Είναι προφανές ότι θα έχουμε τον πιο ενεργό κόσμο στη Ζάκυνθο ώστε να μπορούν να γίνουν όλες οι μελέτες και οι διαβουλεύσεις. Το Ναυάγιο είναι ένα αξιοθέατο παγκόσμιας κλάσης εκφεύγει της Ζακύνθου, δεν είναι ένα ζήτημα τοπικών συμφερόντων και τοπικής λογικής. Ο σκοπός είναι το Ναυάγιο να διατηρηθεί κυρίως και πρωτίστως για χάρη της Ζακύνθου, όμως και για χάρη της συνολικής εικόνας της χώρας.

Μια απόφαση της γενικής συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας είναι προφανώς κυρίαρχη, αλλά το Δ.Σ εκπροσωπεί την τοπική κοινωνία της Ζακύνθου και αυτό είναι το μεγάλο εχέγγυο ότι η εταιρεία αυτή θα λειτουργεί προς όφελος του τοπικού συμφέροντος, γιατί αυτός είναι ο σκοπός μας, να μην αφήσουμε να δυσφημίζεται το νησί. Σήμερα οι επισκέπτες του Ναυαγίου βιώνουν μια ταλαιπωρία, έχουμε θρηνήσει θύματα και υπάρχει η πιθανότητα το Ναυάγιο να χαθεί.
Για να μην υπάρχει η οποιαδήποτε αμφιβολία ότι αυτή η εταιρεία δεν έχει άλλους πονηρούς σκοπούς, πέραν του να μην δυσφημείται άλλο το νησί με την εικόνα που έχει σήμερα το Ναυάγιο, βάλαμε από την αρχή εντός του Δ.Σ φορείς της Ζακύνθου, την Περιφέρεια και τον Δήμο. Θα έχουν πλήρη ενημέρωση για τις αποφάσεις, ώστε να μην αισθανθεί κανένας ότι αιφνιδιάστηκε από κάποια απόφαση, καθώς επίσης η όποια απόφαση θα κινείται μόνο προς την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Θα εξετάσουμε όλα τα αιτήματα του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς και όλες τις παρατηρήσεις που θα κατατεθούν μέσω της δημόσιας διαβούλευσης. Είμαι άνθρωπος με ανοιχτά αυτιά, ακούω τα αιτήματα, κάνω διορθώσεις και βελτιώσεις υπέρ του τοπικού συμφέροντος αλλά και του συμφέροντος συνολικά της κοινωνίας. Δεν μπορώ να μην αναγνωρίσω ότι η τοπική κοινωνία της Ζακύνθου ως τώρα απέτυχε να δημιουργήσει αυτές της συναινέσεις οι οποίες θα μπορούσαν να φέρουν την διασφάλιση της ασφάλειας και της βιωσιμότητας του Ναυαγίου. Συνεπώς χρειάζεται και η καθοριστική παρέμβαση της πολιτείας ώστε να μπορέσουμε να διασώσουμε το αξιοθέατο. 

Σε κάθε περίπτωση ο φορέας θα λειτουργεί προς το συμφέρον της τοπικής κοινωνίας. Ο σκοπός της εταιρείας δεν είναι το κέρδος,  τα λίγα έσοδα θα πηγαίνουν στο ίδιο το αξιοθέατο, στην συντήρηση και τη βελτίωσή του. Δίνω τη διασφάλιση ότι τα όποια κέρδη πέρα των εξόδων που θα πηγαίνουν για τη συντήρηση του αξιοθέατου, θα επιστρέφουν στη τοπική κοινωνία και ιδιαίτερα με έμφαση στην περιοχή.

Αποκλείω κάθε συνεργασία του φορέα διαχείρισης με την ΠΙΜΑΝΑ ή με άλλη εταιρεία σχετιζόμενη με την επίμαχη αγοραπωλησία στην ορεινή Ζάκυνθο. Είμαι κατηγορηματικός γιατί ο φορέας αυτός δεν θα έχει καμιά σχέση με ούτε ένα μέτρο ιδιωτικής γης, καμιά σχέση με διενέξεις για το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Ο φορέας αυτός ασχολείται μόνο με τη δημόσια περιουσία όπως αυτή ορίζεται από το Σύνταγμα της χώρας μας. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς της περιοχής βρίσκεται στα δικαστήρια και αυτά θα αποφανθούν.

Είμαι από τη φύση μου καλόπιστος άνθρωπος και θέλω να πιστεύω ότι και με αυτούς που μου ασκούν κριτική, ουσιαστικά έχουμε τις ίδιες αγωνίες, δεν διαφωνούμε επί της ουσίας, θέλουμε να σωθεί το Ναυάγιο και να αποτελεί πηγή πλούτου για την περιοχή. Στην πραγματικότητα δεν διαφωνούμε. Δεν θέλω να πω για ποιο λόγο μου αποδίδονται κίνητρα τα οποία είναι ανύπαρκτα και ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας. Αφήνω αυτή την κριτική να κριθεί από το ίδιο τον κόσμο της Ζακύνθου. Έχω την αίσθηση ότι ίσως αυτοί που ασκούν σφοδρή κριτική δεν έχουν διαβάσει το νομοσχέδιο το οποίο μιλάει μόνο για αιγιαλό και παραλία δηλαδή μόνο για δημόσια περιουσία.

Το πόσο γρήγορα θα προχωρήσει η δημιουργία του φορέα, θα εξαρτηθεί και από τον προγραμματισμό της Βουλής. Φέτος θεωρώ ότι μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου θα αναλωθούμε, με τη σύσταση της εταιρείας και την ανάθεση μελετών για παρεμβάσεις. Επομένως από του χρόνου θα δούμε αλλαγές και ανοιχτό το Ναυάγιο.

Τα τρία πρόσωπα που θα διοριστούν στο Δ.Σ θα επιλεγούν με τα κριτήρια της επάρκειας και της εμπειρίας. Θα πρέπει να ξέρουν το Ναυάγιο και την περιοχή και να έχουν ανάλογη εμπειρία για να μπορέσουν να φέρουν σε πέρας της μελέτες και ότι άλλο χρειάζεται για την διασφάλιση του Ναυαγίου. Μπορεί να είναι και Ζακυνθινοί, αυτή τη στιγμή δεν έχω υπόψιν μου κάτι συγκεκριμένο. Το έργο είναι δύσκολο και είναι ένα έργο που φέρει ευθύνη. Αναλαμβάνουμε την ευθύνη και λύνουμε το πρόβλημα που δεν μπορεί να περιμένει.»

 


Ακούστε τη συνέντευξη :

 


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:


Current track

Title

Artist

Background