Current track

Title

Artist

Background

Γιάννης Τρεπεκλής
Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων

Ναυάγιο: Διεθνής Προβολή και Ασφάλεια – Συνεργασία Περιφέρειας–Δήμου για Ολοκληρωμένη Παρέμβαση

Πα 20/06/2025



  • Δήμοι vs Περιφέρειες: Ποιος κρατάει τα ηνία;
  • Η αδικία των χρηματοδοτήσεων για την Περιφέρεια μας
  • Ναυάγιο Ζακύνθου: Ασφάλεια και αισθητική αναβάθμιση
  • Τουρισμός: Τα Ιόνια Νησιά στο στόχαστρο της προβολής μας
  • Συνεργασία Δήμου–Περιφέρειας στο Ναυάγιο
  • Λιμάνι Βολιμών: Έτοιμοι για νέο ξεκίνημα σε καθαρό νομικό πλαίσιο
  • Παλιό Νοσοκομείο: Από την εγκατάλειψη στο υπερσύγχρονο διοικητήριο
  • Ξύγκια–Αλυκές: Οδική αναβάθμιση χωρίς υπεροκόστος
  • Νέα κόμβοι Ζακύνθου–Κερίου: Μείζονα οδικά έργα σε εξέλιξη

«Ήμουν χρόνια Δήμαρχος και πίστευα πάντοτε ότι ο Δήμος έχει περισσότερες αρμοδιότητες από την Περιφέρεια. Ασκώντας όμως τα καθήκοντα μου ως Περιφερειάρχης, διαπίστωσα μετά από έναν χρόνο διοίκησης, ότι η Περιφέρεια έχει περισσότερες αρμοδιότητες. Το έθεσα στην Ένωση Περιφερειών Ελλάδος όπου κάναμε μία προσέγγιση και μία μελέτη διαβάζοντας και κωδικοποιώντας αν θέλετε τις αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες της Περιφέρειας ανέρχονται στις 800 και των Δήμων στις 400.

Οι χρηματοδοτήσεις από τους ΚΑΠ είναι στα 2 δις 400 εκατομμύρια ευρώ για τους Δήμους και 700 εκατομμύρια για τις Περιφέρειες. Αυτό είναι μία αδικία στο σκέλος των χρηματοδοτήσεων αλλά και γιατί δεν υπάρχει το στελεχιακό δυναμικό, ούτε και σου δίνει τα εργαλεία η κυβέρνηση για να μπορέσεις να προσλάβεις, για να κάνεις ποιοτική εξάσκηση αυτών των καθηκόντων.

Όταν ανέλαβα Περιφερειάρχης και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, το κυρίαρχο θέμα ήταν η παρέμβασή μας στο Ναυάγιο, το οποίο είναι πρώτο σύμβολο για τον τουρισμό και η καλύτερη εικόνα διεθνώς για όλη την πατρίδα μας. Βρέθηκα στην Κίνα και στην τουριστική έκθεση που είχαμε παρουσία, βρήκα αφίσα με τη φωτογραφία του Ναυαγίου.

Τα Ιόνια Νησιά προβάλλουν τον πολιτισμό, την ωραία εικόνα, το περιβάλλον. Κυρίως αυτό που πρέπει να προβάλουμε είναι ότι είμαστε ένας προορισμός πολύ κοντά στην Αθήνα, υπάρχουν βεβαίως πτήσεις από όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις και τώρα πλέον απευθείας πτήσεις και από τρεις διαφορετικές πόλεις της Κίνας.

Μόνο μεταξύ των νησιών μας δεν υπάρχει τόσο καλή επικοινωνία. Αυτό που πρέπει να δουλέψει η κεντρική κυβέρνηση είναι τη συγκοινωνία μεταξύ των νησιών μας, διότι αυτό θα δώσει και μια ακόμα μεγαλύτερη δυναμική, πέρα από τη λειτουργία της συνοχής και της εικόνας αν θέλετε, της δυναμικής της Περιφέρειάς μας. Οι νησιωτικές Περιφέρειες πρέπει να δουλέψουν για τη συνοχή, είμαστε η μοναδική Περιφέρεια στο Ιόνιο Πέλαγος, το Αιγαίο μοιράζεται σε δύο Περιφέρειες, άρα αυτό είναι ένα πλεονέκτημα το οποίο πρέπει να αξιοποιήσουμε.

Χθες επισκεφθήκαμε το Ναυάγιο μαζί με τους Αντιπεριφερειάρχες, με τις τεχνικές υπηρεσίες, τον Γενικό Διευθυντή και βεβαίως τους επιβλέποντες, όπου πραγματικά νιώσαμε μια ικανοποίηση διότι  ταξιδεύουμε στην Ευρώπη για να φέρουμε περισσότερους τουρίστες, ποιοτικότερους και αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να δώσουμε έμφαση στην ασφάλεια και στον σεβασμό σε αυτούς που επιλέγουν να έρθουν στον τόπο μας.

Στο Ναυάγιο η κατάσταση ήταν τραγική τα προηγούμενα χρόνια. Δεν θα πω ότι η εικόνα που αντίκρυσα χθες ήταν μια σωστή εικόνα, έχουμε ακόμα διαδρομή μπροστά μας, αυτό που μπορώ να πω είναι ότι έγινε το πρώτο βήμα που έχει σχέση με την ασφάλεια, με την πρόσβαση και βεβαίως με την εικόνα γενικότερα.
Είναι τραγικό να βλέπεις συμπολίτες, επισκέπτες ηλικιωμένους ή μικρά παιδιά και μικρότερες ηλικίες να περπατάνε μέσα στα αγκάθια για να μπορέσουν να προσεγγίσουν τον χώρο από όπου θα έχουν μια φωτογράφιση. Φτιάξαμε αυτόν τον δρόμο προς τη θέα, έχουμε κάγκελα και όλη αυτή η κατασκευή είναι ενταγμένη με σεβασμό στο περιβάλλον. Συμπληρωματικό αυτής της παρέμβασης είναι και ο νέος δρόμος διαφυγής ο οποίος δίνει μια εικόνα στην ασφάλεια.

Όταν το έργο αυτό της Περιφέρειας κουμπώσει με το έργο του Δήμου τότε πραγματικά είναι αυτό που θα δώσει μια άλλη αισθητική ταυτότητα. Όπως έχω ξαναπεί ποτέ δεν θέλω να είμαι ανταγωνιστής με τον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης. Το σύνολο της χρηματοδότησης για την παρέμβαση ήταν να το εκτελέσει στο σύνολο η Περιφέρεια, εκφράστηκε η επιθυμία να συμμετέχει ο Δήμος και εμείς βεβαίως είπαμε ναι, δεν υπάρχει ανταγωνισμός. Αυτό βεβαίως που πρέπει να γίνει και ήταν λάθος που δεν έγινε, αλλά δεν πρέπει να σκαλίζουμε αδυναμίες, είναι ότι έπρεπε να έχει μια συμμετοχή η Περιφέρεια στον φορέα διαχείρισης του Ναυαγίου. Δεν έχει λήξει ακόμα το θέμα, μπαίνει και ο ΟΦΥΠΕΚΑ στον φορέα και καλώς μπαίνει και το περιβάλλον, δεν έχουμε αντίρρηση, γιατί και αυτός κάνει μια αποστολή αν και πρέπει να τη δούμε βέβαια πως υλοποιείται το επόμενο διάστημα.

Πιστεύω ότι είναι πιο ευέλικτο ένα σχήμα η Περιφέρεια με ένα μικρό ποσοστό, μαζί με τον Δήμο και θα διευκολύνουμε και τις χρηματοδοτήσεις. Η εικόνα της ευθύνης πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένη με αυτόν τον φυσικό πλούτο που έχουμε την τύχη να απολαμβάνουμε.

Πολύ σημαντικό έργο είναι το λιμάνι των Βολιμών. Το λιμάνι αυτό δημοπρατήθηκε, ο ανάδοχος όμως ποτέ δεν ανέλαβε διότι υπήρχε απόσταση μεταξύ της μελέτης και του πραγματικού πεδίου. Υπήρχαν πάρα πολλές εκκρεμότητες, αυτό προκύπτει και από το φύλλο της κυβερνήσεως. Τακτοποιήθηκαν οι εκκρεμότητες με την Κτηματική Υπηρεσία και με άλλους φορείς οι οποίοι εμπλέκονται και έτσι ξεκαθαρίστηκε η χερσαία ζώνη, διότι χωρίς χερσαία ζώνη δεν υπάρχει λιμάνι. Αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα για αυτό το έργο που δεν προχώρησε. Ήρθαμε εμείς, τακτοποιήσαμε το νομικό πλαίσιο για να μπορέσει να γίνει το λιμάνι αυτό, ξεκαθαρίστηκε το θέμα περίπου εδώ και 4 με 5 μήνες και παράλληλα επικαιροποιήσαμε τη μελέτη όπου απαιτούνται 10 εκατομμύρια ευρώ για το έργο από τα 5,5 εκατομμύρια που είχαν αρχικά δημοπρατηθεί. Είχαμε τα 5,5 εκατομμύρια, διότι είχε δημοπρατήσει το έργο η προηγούμενη Περιφέρεια, δυστυχώς δεν βρέθηκαν από το Υπουργείο τα άλλα 5 εκατομμύρια και τώρα αναλαμβάνουμε εμείς από το ΕΠΑ ως Περιφέρεια.

Δεν υπάρχει ανταγωνισμός τουλάχιστον από την πλευρά μου, το γνωρίζουν όλοι οι Δήμαρχοι, όπου υπάρχουν ώριμα έργα, σε αυτά δίνεται προτεραιότητα ανεξάρτητα ποια είναι αυτή η περιφερειακή ενότητα η οποία παρουσιάζει την ωριμότητα και αυτό είναι ένα ώριμο έργο που κατέθεσα προς το Υπουργείο Οικονομικών. Μέσα στη χρονιά θα δημοπρατήσουμε το συγκεκριμένο έργο, είναι η πρώτη μας προτεραιότητα, αλλά είναι ένα έργο με την πλήρη ωριμότητα και με όλα τα γραφειοκρατικά  προβλήματα τακτοποιημένα. Θα έχουμε ανακοινώσεις μέσα στον Σεπτέμβριο.

Δυστυχώς δεν είχαμε τελειώσει με την ιστορία του παλιού Νοσοκομείου ως προς το ιδιοκτησιακό. Όταν πήραμε και ξεδιπλώσαμε τον φάκελο της μελέτης για να μπορέσουμε να απευθυνθούμε σε χρηματοδοτήσεις, για να δούμε αν έχουμε όλα τα στοιχεία τα οποία θα μας ζητηθούν, διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχε η ενεργειακή αναβάθμιση στο κτήριο και δεν μπορεί δημόσιο κτίριο να χρηματοδοτηθεί χωρίς να έχει αυτή την ενεργειακή αναβάθμιση. Υπήρχε η στατική και αρχιτεκτονική μελέτη, όχι όμως η ενεργειακή αναβάθμιση. Έγινε και αυτή η επικαιροποίηση, είμαστε από πλευράς μελέτης πανέτοιμοι. Νομίζω είναι ένας καλός συνδυασμός να είναι διοικητήριο και κοινωνική κατοικία, δηλαδή κάποιο κτήριο να το διαμορφώσουμε σε στούντιο για να μπορούμε να φιλοξενούμε εκπαιδευτικούς, κάποιον γιατρό, πυροσβέστες ή αστυνομικούς που δεν βρίσκουν στέγη. Το υπόλοιπο θα γίνει διοικητήριο για να μπορέσουμε να αποφύγουμε το διάσπαρτο που υπάρχει στις υπηρεσίες της Περιφέρειας, πολλές φορές και με υψηλά ενοίκια.

Τα γραφεία της Αντιπεριφέρειας θα παραμείνουν εκεί που είναι σήμερα, είμαστε σε μια άλλη διαδικασία και για αυτό το κτήριο που είναι στον αέρα και τώρα προσπαθούμε να το τακτοποιήσουμε και να περάσει στην ιδιοκτησία της Περιφέρειας το σύνολο του κτηρίου ή ένα κομμάτι του. Θα εξυπηρετηθεί σε αυτό και η Κτηματική Υπηρεσία. Για να επανέρθω στο παλιό Νοσοκομείο, είδαμε ότι υπήρχε μια αδυναμία και σε ένα τμήμα της οικοπεδικής έκτασης. Γίνανε ενέργειες και σε συνεννόηση με το Υπουργείο θα τακτοποιηθεί στο σύνολο της και η οικοπεδική έκταση.

Ο σχεδιασμός έχει παρελθόν, παρόν και μέλλον. Δεν θα γκρεμίσουμε το παλιό Νοσοκομείο, θα γίνει ένα κτίριο υπερσύγχρονο και μαζί με τον εξοπλισμό που θα μπει, η χρηματοδότηση μπορεί να φτάσει και τα 12 με 13 εκατομμύρια ευρώ. Είναι σημαντικό να έχεις ένα τέτοιο αστικού τύπου ακίνητο μέσα στα σπλάχνα μιας πόλης και να έχεις ταυτόχρονα και χώρο να εξυπηρετεί και τους χρήστες.

Η Περιφέρεια μας έχει αδικηθεί με ευθύνη των προηγούμενων Περιφερειακών Αρχών, στο σκέλος ότι δεν πήραμε τα χρήματα που έπρεπε. Δεν ξέρω ποιανού είναι η ευθύνη δεν θα κάνω εγώ τον διαιτητή, σημασία έχει ότι δεν πήραμε έργα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Δώδεκα Περιφέρειες πήρανε χρηματοδοτήσεις εκτός από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων.

Όταν ανέλαβα καθήκοντα είδα τον δρόμο Ξύγκια-Αλυκών και όταν ζήτησα το κοστολόγιο για την ολοκλήρωσή του άκουγα περί 4,5 εκατομμυρίων. Κατάλαβα ότι ήταν υπέρκοστολογημένο το έργο. Κάναμε πέρυσι μια παρέμβαση σε ένα τμήμα του δρόμου και λειτουργεί μια χαρά, χωρίς πρόβλημα, έγινε μια σωστή υποδομή, μια ποιοτική δουλειά, θα επεκταθεί αυτή η παρέμβαση μετά τον Οκτώβρη για να μην ενοχλούμε το κυκλοφοριακό λόγω του τουρισμού και θα ολοκληρώσουμε το υπόλοιπο τμήμα. Αυτό το έργο δεν θα ξεπεράσει τις 500 χιλιάδες ευρώ. Έχουμε βάλει και μέσα από το πρόγραμμα που διαχειρίζεται το Τεχνικό Επιμελητήριο για τους τυφλούς και σκοτεινούς δρόμους και στύλους ηλεκτροφωτισμού και νομίζω ότι θα φτιάξουμε έναν καλό δρόμο που θα εξυπηρετεί και την ανάπτυξη της περιοχής.

Τώρα ολοκληρώθηκαν οι μελέτες και για την κατασκευή τεσσάρων κόμβων στην εθνική οδό Ζακύνθου-Κερίου. Δεν είναι ένα εύκολο έργο, έχουμε απαλλοτριώσεις, υπάρχουν προβλήματα, υπάρχουν επαγγελματικοί χώροι, από τους οποίους πρέπει να πάρεις την αυλή τους για παράδειγμα. Υπάρχουν ταυτόχρονα αντιπλημμυρικά έργα που πρέπει να γίνουν σε αυτούς τους κόμβους.

Ήδη κάποιοι κόμβοι έχουν ενοποιηθεί στη χρηματοδότηση των 3,5 εκατομμυρίων ευρώ. Είπαμε να σπάσουν σε υποέργα έτσι ώστε να μπορέσουμε έχοντας κάποια χρήματα να ξεκινάμε. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις θα ξεπεράσουν τα 6 εκατομμύρια ευρώ. Θα ξεκινήσουμε τον διάλογο μαζί με τις Τεχνικές Υπηρεσίες, με τους συμπολίτες μας, θα γίνει η παρέμβαση σε δικές τους ιδιοκτησίες, στη συνέχεια θα προχωρήσουμε για να πάρουμε τιμή από τα δικαστήρια και πιστεύω ότι γρήγορα θα ξεμπλοκάρουμε. Μέχρι στιγμής είναι τρεις οι ιδιοκτήτες που εμπλέκονται, μπορεί να γίνει απαλλοτρίωση και με απευθείας διαπραγμάτευση για να τρέξουμε με πιο γρήγορους ρυθμούς. Σημασία έχει ότι αυτά τα έργα θα προχωρήσουν, για το πρώτο ήδη δεσμεύτηκα ότι θα το χρηματοδοτήσω και στη συνέχεια τμηματικά θα προχωρούμε κόμβο, κόμβο.»


Ακούστε περισσότερα…


Current track

Title

Artist

Background