Current track

Title

Artist

Background

Δημήτρης Παπαγιαννίδης
Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, υπεύθυνος Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων

Ο Δήμος Ζακύνθου δεν υπέβαλλε προτάσεις για έργα βελτίωσης αγροτικής οδοποιίας – Η προθεσμία έληξε

Τε 27/04/2022



  • Είναι λίγο περίεργο καθώς η Ζάκυνθος έχει αναπτυγμένο αγροτικό δίκτυο και το Υπουργείο πληρώνει ακόμα και την μελέτη.
  • Το Υπουργείο μας χρηματοδοτεί έργα αγροτικής οδοποιίας, συνολικού ύψους 80 ίσως και 100 εκατομμυρίων ευρώ.
  • Υπάρχουν Δήμοι που κατέθεσαν και δέκα προτάσεις.
  • Το πρόγραμμα αφορά τσιμεντόστρωση ή ασφαλτόστρωση χωματόδρομων που διέρχονται αγροτικές εκτάσεις.
  • Έργα αγροτικής οδοποιίας θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν παράλληλα και από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης».

«Το Υπουργείο μας έχει διάφορα προγράμματα όπως τα LEADER τα οποία απευθύνονται σε ομάδες τοπικής δράσης, ή σε Δήμους, όπως είναι η αγροτική οδοποιία και τα μικρά εγγειοβελτιωτικά έργα, ή στη Περιφέρεια για τα μεγαλύτερα εγγειοβελτιωτικά έργα. Επίσης στο πρόγραμμα ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2014-2020 και στο μεσοπρόθεσμο 2021-2022 έχουμε προγράμματα τα οποία εκτελούμε κεντρικά με διευθύνουσα υπηρεσία, όπως λέμε στα δημόσια έργα, τις υπηρεσίες των Δήμων ή των Περιφερειών, που εκπονούνται σε κεντρικό επίπεδο, μέσω του Ταμείου Δημοσίων Επενδύσεων.

Το πρόγραμμα ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2014-2020, αφορά έργα σε αγροτικούς δρόμους, για τη διευκόλυνση της αγροτικής εκμετάλλευσης.

Η Δράση 4.3.1 αφορά υποδομές αγροτικής οδοποιίας και εγγείων βελτιώσεων. Πρόκειται για έργα οδοποιίας, δρόμους δηλαδή που διέρχονται και διευκολύνουν τις αγροτικές και τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις. Η αγροτική οδοποιία στην Ελλάδα είναι εκατομμύρια χιλιόμετρα και πολλές φορές μάλιστα δεν είναι καταγεγραμμένη. Το φαινόμενο αυτό είναι συχνό. Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει μια ακίνητη περιουσία εκατό στρέμματα έχει το δικαίωμα να την κόψει, να την ξεχωρίσει και να την πουλήσει για αυτό και δημιουργεί αγροτικές οδοποιίες.

Σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει για την αγροτική οδοποιία το παλιό ΥΠΕΧΩΔΕ και το σημερινό Υποδομών πρόκειται για δρόμους με ελάχιστα τεχνικά χαρακτηριστικά, θα τα λέγαμε φτωχά σε σχέση με την επαρχιακή ή την εθνική οδοποιία. Μπορεί να είναι χωματόδρομοι που να ενώνουν γεωργικές εκμεταλλεύσεις ή να ενώνουν κάποια χωριά αλλά, όχι ως επαρχιακή οδός.

Στη προηγούμενη προκήρυξη 2014-2020 ο Δήμος Ζακύνθου είχε υποβάλλει πρόταση για αγροτική οδοποιία ύψους τριακοσίων χιλιάδων ευρώ, που αυτές τις μέρες συμβασιοποιείται. Την πρόταση αυτή χειρίζεται ο Δήμος με την Περιφέρεια.

Δυστυχώς στην νέα προκήρυξη ο Δήμος Ζακύνθου δεν υπέβαλλε καμία πρόταση, ώστε αυτή να αξιολογηθεί. Να θυμίσω ότι μέχρι ένα εκατομμύριο ευρώ για έναν ενιαίο δρόμο υπήρχε η δυνατότητα χρηματοδότησης 100% από εμάς. Επίσης θα μπορούσε να υποβληθούν προτάσεις για παρεμβάσεις βελτίωσης μέχρι του ύψους των πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ και για άλλους δρόμους. Το πρόγραμμα αυτό δεν αφορά αγροτικούς δρόμους που εξυπηρετούν μόνο λιμνοδεξαμενές. Αφορά δρόμους που διέρχονται αγροτικές εκτάσεις.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αγροτικής οδοποιίας είχε προϋπολογισμό ύψους 42 εκατομμυρίων ευρώ για το σύνολο της χώρας. Κατατέθηκαν προτάσεις συνολικού ύψους 165 εκατομμυρίων ευρώ και τελικά, αφού αυτές οι προτάσεις αξιολογηθούν πλήρως, θα εγκριθούν περίπου οι μισές. Δηλαδή θα χρηματοδοτηθούν έργα αγροτικής οδοποιίας, συνολικού ύψους 80 ίσως και 100 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο Δήμος Ζακύνθου θα μπορούσε να υποβάλλει στο Υπουργείο μας προτάσεις για έργα αγροτικής οδοποιίας και να χρηματοδοτηθεί, ασχέτως αν παράλληλα υπέβαλε προτάσεις για έργα οδοποιίας και στο πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης. Αρκεί βέβαια οι προτάσεις αυτές να μην αφορούσαν τα ίδια έργα. Δηλαδή, αν είχαν εγκριθεί μέσω του προγράμματος Αντώνης Τρίτσης κάποια έργα οδοποιίας, εννοείτε ότι δεν θα μπορούσαν τα ίδια έργα να χρηματοδοτηθούν και από ένα άλλο πρόγραμμα. Βρεθήκαμε προς εκπλήξεως όταν διαπιστώσαμε ότι κατατέθηκαν στο Υπουργείο μας προτάσεις ύψους 165 εκατομμυρίων ευρώ. Σχεδόν όλα τα απορριφθέντα από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» έργα αγροτικής οδοποιίας ήρθαν σε εμάς.

Από τα Ιόνια Νησιά μόνο η Ζάκυνθος και η Λευκάδα δεν κατέθεσαν προτάσεις. Η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προτάσεων ήταν η 18η Μαρτίου. Τα έργα αγροτικής οδοποιίας που είναι πανεύκολα. Η προθεσμία έληξε και ο Δήμος Ζακύνθου δεν υπόβαλλε προτάσεις. Αυτό είναι ένα πραγματικό γεγονός. Θα υπάρξει νέο πρόγραμμα σε δύο χρόνια και πάλι. Παρότι είχαμε κάνει σχετικές συσκέψεις, παρότι το Υπουργείο πληρώνει ακόμα και την μελέτη για αυτά τα έργα, υπάρχουν Δήμοι που κατέθεσαν δέκα προτάσεις και άλλοι που δεν κατέθεσαν τίποτα. Αυτό είναι λίγο περίεργο. Έχω επισκεφθεί τη Ζάκυνθο και ξέρω ότι έχει αναπτυγμένο αγροτικό δίκτυο, χωματόδρομους δηλαδή. Εμείς χρηματοδοτούσαμε έργα αγροτικής οδοποιίας, όχι όμως έργα συντήρησης αλλά βελτίωσης δηλαδή την τσιμεντόστρωση ή την ασφαλτόστρωση χωματόδρομων.

Στις 6 Μαΐου λήγει ένα άλλο, δύσκολο όμως, πρόγραμμα στο οποίο μπορούν Δήμοι και Περιφέρειες να υποβάλουν προτάσεις μέχρι 2,2 εκατομμύρια για εγγειοβελτιωτικά έργα. Επειδή αυτό το πρόγραμμα αφορά το θέμα του νερού και πρέπει να βελτιώνει απώλειες και να ελέγχει διαρροές στα αρδευτικά δίκτυα, πράγματι χρειάζεται μια καλή Υπηρεσία. Δεν γνωρίζω αν ο Δήμος Ζακύνθου έχει υποβάλει ή αν θα υποβάλει πρόταση σε αυτό το πρόγραμμα, εμείς δεν επικοινωνούμε πια. Σε αυτό το πρόγραμμα καταλαβαίνω ότι δεν θα υποβάλουν πολλοί Δήμοι προτάσεις, γιατί είναι δύσκολα έργα, σε αντίθεση με τα έργα αγροτικής οδοποιίας που είναι πανεύκολα.»

 


Ακούστε τη συνέντευξη:


 


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:


Current track

Title

Artist

Background