Current track

Title

Artist

Background

Διονύσης Ακτύπης
Βουλευτής Ζακύνθου

Πρακτικές λύσεις για το στεγαστικό και την εκπαίδευση στη Ζάκυνθο

Πα 12/09/2025



Συνεργασία με ξενοδόχους για τη στέγαση εκπαιδευτικών στη Ζάκυνθο.

Χρειαζόμαστε ενδιάμεσες λύσεις μέχρι να λυθεί μόνιμα το στεγαστικό.

Μακριά από τη μιζέρια, ναι σε ρεαλιστικές λύσεις. Προτάσεις και όχι μηδενισμός.

«Είναι σαφές ότι υπάρχει πρόβλημα με το στεγαστικό. Είναι ένα σοβαρό ζήτημα, το οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει με διάφορα μέτρα. Μάλιστα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ανακοινώθηκαν νέες πρωτοβουλίες για το στεγαστικό. Αντιλαμβανόμαστε επίσης το πρόβλημα με τα ενοίκια. Πολλά παιδιά που έρχονται από άλλες περιοχές εκτός Ζακύνθου δυσκολεύονται να βρουν κατάλυμα, λόγω των πολύ υψηλών ενοικίων.

Όμως, ας δούμε και την άλλη πλευρά. Γίνονται ήδη κάποιες προσπάθειες. Μέχρι να δημιουργηθούν μόνιμες κατοικίες, οι οποίες θα παραχωρούνται άμεσα από το κράτος σε εκπαιδευτικούς ή γιατρούς που έρχονται στο νησί, αναζητούνται προσωρινές λύσεις. Έγινε μια συζήτηση και με τους ξενοδόχους που δραστηριοποιούνται στο νησί και συμβάλλουν σημαντικά στην τοπική οικονομία και ανάπτυξη. Δεν είναι σε καμία περίπτωση «αντίπαλοί» μας. Συζητήθηκε το ενδεχόμενο να διατεθούν δωμάτια που χρησιμοποιούνται για το προσωπικό των ξενοδοχείων και παραμένουν κλειστά τον χειμώνα. Η πρόταση ήταν να παραχωρηθούν δωρεάν σε εκπαιδευτικούς από 15 Σεπτεμβρίου έως 15 Ιουνίου, δηλαδή για όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Είχαμε συζητήσει το θέμα και με τον Υπουργό κ. Βορίδη, ο οποίος επισκέφθηκε πέρυσι τη Ζάκυνθο και συμφώνησε ότι μια τέτοια λύση θα μπορούσε να εφαρμοστεί άμεσα, διότι θα έδινε διέξοδο σε ένα σοβαρό πρόβλημα. Οι ξενοδόχοι απλώς ήθελαν να διευκολύνουν τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι παρέχουν σημαντικό έργο στα παιδιά μας και αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες με τη στέγη. Δεν ζήτησαν ούτε φορολογικές απαλλαγές, ούτε την εξυπηρέτηση κάποιου άλλου αιτήματος.

Συμφωνώ στο ότι ο ιδιωτικός τομέας δεν μπορεί και δεν πρέπει να υποκαθιστά το κράτος στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών του. Όμως λέμε το εξής, ότι μέχρι να λυθούν αυτά τα προβλήματα μόνιμα, πάντα θα υπάρχει στεγαστικό ζήτημα, διότι δεν μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες όλων όσων έρχονται να υπηρετήσουν εδώ, είτε είναι αστυνομικοί, πυροσβέστες, γιατροί, νοσηλευτές, ή  εκπαιδευτικοί.

Εμείς δεν απορρίπτουμε τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Αντίθετα, σε πολλά μέρη της Ελλάδας υπήρξαν ευεργέτες που στήριξαν την κοινωνία με την περιουσία τους. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να αρνηθούμε όταν κάποιος προσφέρει δωρεάν στέγαση, χωρίς κανένα αντάλλαγμα. Δεν μιλάμε για οικογένειες. Μιλάμε για έναν άνθρωπο μόνο του, σε οργανωμένα δωμάτια, που το καλοκαίρι ζουν κανονικά άνθρωποι. Και έχουμε πει να υπάρχει και μισή διατροφή, ή να τρώνε με έκπτωση οι εκπαιδευτικοί στα εστιατόρια.

Η συμφωνία αυτή με τους ξενοδόχους δεν αφορούσε μόνο τους εκπαιδευτικούς, αλλά ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ακόμα και πυροσβέστες, κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Ήταν μια πρακτική λύση, εφαρμόστηκε ανεπίσημα και είχε θετικό αντίκτυπο. Σήμερα επιδιώκουμε να γίνει επίσημη αυτή η συνεργασία, ώστε να συνεχίσει με θεσμικό τρόπο. Υπάρχουν παράλληλα και σχέδια για τη χρήση του παλιού Νοσοκομείου και άλλων δημόσιων χώρων για μόνιμες στεγαστικές λύσεις. Μέχρι όμως να υλοποιηθούν αυτά χρειαζόμαστε ενδιάμεσες λύσεις. Αυτό είναι το νόημα.

Σε ότι αφορά το ζήτημα των κενών στην εκπαίδευση, πρέπει να γνωρίζετε ότι η παρούσα κυβέρνηση έχει διορίσει 48 χιλιάδες μόνιμους εκπαιδευτικούς, ενώ φέτος τοποθετήθηκαν 37 χιλιάδες  αναπληρωτές, δάσκαλοι και καθηγητές στα σχολεία. Πού εντοπίζεται, όμως, το πρόβλημα; Από τους 10 χιλιάδες μόνιμους που διορίστηκαν φέτος, τουλάχιστον οι μισοί δεν αποδέχθηκαν στην πράξη τον διορισμό, είτε επειδή πήραν άδεια άνευ αποδοχών, είτε επειδή βρίσκονται ήδη στο εξωτερικό.

Έτσι προκύπτουν κενά που κανονικά δεν θα υπήρχαν, αν όλοι όσοι διορίστηκαν προσέρχονταν κανονικά στις θέσεις τους. Αυτό μας υποχρεώνει να προχωρήσουμε σε δεύτερη φάση προσλήψεων και αν χρειαστεί και σε τρίτη φάση. Δεν μπορεί η κυβέρνηση να διορίζει παραπάνω άτομα από όσα χρειάζονται, σε περίπτωση που δεν εμφανιστούν οι υπόλοιποι. Αυτά είναι λαϊκίστικες προσεγγίσεις.

Όσον αφορά τις παρεμβάσεις στα Σχολικά συγκροτήματα, είναι προφανές ότι δεν υπάρχει μαγικό ραβδί για να λυθούν όλα τα προβλήματα σε μια νύχτα. Όμως έχουν ήδη γίνει σημαντικές παρεμβάσεις στο Σχολείο του Κερίου, στο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό στον Άγιο Λέοντα, στο Σχολείο στο Μουζάκι, στο Δημοτικό στους Αμπελόκηπους, στο 2ο και 3ο Δημοτικό Ρίζας, στο Γυμνάσιο Κατασταρίου. Σε αρκετά Σχολεία, έχουμε προχωρήσει σε πλήρη εξωραϊσμό και ανακαίνιση. Υπάρχουν έτοιμες μελέτες για το σχολικό συγκρότημα της Παραγούλας, το ΕΠΑΛ, το ΚΔΑΠ ΑμεΑ, το ΕΝΕΕΓΥΛ. Στο παρελθόν, οι Δήμοι λάμβαναν 120 χιλιάδες με 200 χιλιάδες ευρώ για τη συντήρηση όλων των σχολικών μονάδων. Τι γινόταν τότε; Πασαλείμματα, ίσα-ίσα για να μη διαμαρτύρονται οι γονείς.   Συνεπώς, η φετινή σχολική χρονιά ξεκινά με σαφώς καλύτερες προϋποθέσεις από την περσινή. Όχι χωρίς προβλήματα, αλλά με λιγότερα προβλήματα και περισσότερες λύσεις σε εξέλιξη.

Με κατηγόρησαν ότι αναφέρθηκα στη “μιζέρια”. Ναι, το έκανα και θα το ξαναπώ. Μακριά από εμάς η μιζέρια και ο μηδενισμός. Ανακοινώσεις «καρμπόν», γραμμένες εκ των προτέρων, από κάποιους που ανήκουν σε συγκεκριμένο κόμμα και δεν έχουν καμία επαφή με την πραγματικότητα που διαμορφώνεται στα σχολεία. Οι Ζακυνθινοί πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι και ενωμένοι, ειδικά όταν μιλάμε για τα παιδιά μας, την εκπαίδευση και το μέλλον του τόπου μας.»


Current track

Title

Artist

Background