Ανοιχτά τα ΕΛΤΑ Κατασταρίου και Μαχαιράδου – Μετά το τρίμηνο, κανείς δεν ξέρει τι έρχεται
Δε 3/11/2025
Τα ΕΛΤΑ επιβιώνουν με το 10% της αλληλογραφίας. Οι συντάξεις φεύγουν στις Τράπεζες.
Από τη Βολίμα μέχρι τον Αλικανά. Ποιο κατάστημα θα εξυπηρετεί όλη τη Ζάκυνθο;
Όσο και να χρηματοδοτούν, χωρίς παραγωγικότητα δεν υπάρχει λύση.
Ζούμε μια δύσκολη και προβληματική κατάσταση, αναμένουμε αποφάσεις.
«Σήμερα και ενώ αρχικά είχε προγραμματιστεί το ακριβώς αντίθετο, είναι ανοιχτά τα καταστήματα τόσο στο Καταστάρι όσο και στο Μαχαιράδο. Έπρεπε να έχει γίνει το κλείσιμο των καταστημάτων και η μεταφορά των υπηρεσιών ηλεκτρονικά. Ορισμένες διαδικασίες πραγματοποιούνται ήδη ηλεκτρονικά. Το κλείσιμο και η μεταφορά όλων των λειτουργιών προβλεπόταν να γίνουν στο κεντρικό κατάστημα. Εκεί είχαμε μείνει το βράδυ της Παρασκευής, όταν εγώ και οι συνεργάτες μου, οι άμεσα εμπλεκόμενοι, προβήκαμε σε αυτή τη διαδικασία.
Από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, είχαν κληθεί όλοι οι Διευθυντές των καταστημάτων που εμπίπτουν σε αυτή τη διαδικασία της αναμόρφωσης για το κλείσιμο και λάβαμε τηλεφωνικές οδηγίες, τις οποίες σήμερα το πρωί βρήκα και γραπτώς στο email μου, με διαφορετικές οδηγίες. Αυτές ανέφεραν ότι τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά για ένα τρίμηνο ακόμη και θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους.
Ωστόσο από το πρωί προέκυψαν προβλήματα. Στο Καταστάρι καμία από τις online υπηρεσίες μας, (εισπράξεις, πληρωμές, επιδόσεις κ.λπ.), δεν λειτουργούσε. Απευθύνθηκα με email στα κεντρικά, ενώ και στο Μαχαιράδο, το οποίο έχει υπερβολικό όγκο συναλλαγών, υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις, καθώς απαιτούνται πολλές διαδικαστικές ενέργειες για να επανέλθει η λειτουργία.
Θέλω να ενημερώσω το κοινό, ότι το Καταστάρι θα είναι σε πλήρη λειτουργία μέχρι το μεσημέρι, ενώ το Μαχαιράδο καταβάλλει προσπάθεια, ώστε τουλάχιστον σε πρώτη φάση, να μπορεί ο κόσμος να εξυπηρετείται για τα βασικά του ζητήματα. Αργά το μεσημέρι αναμένεται πλήρης και κανονική λειτουργία, ενώ από αύριο το πρωί όλα θα λειτουργούν κανονικά και στα δύο καταστήματα.
Με τη διοίκηση μιλάω συνεχώς, γιατί πρέπει να έχω και κάποιες διευκρινιστικές απαντήσεις. Στο ζήτημα για το τι μέλλει γενέσθαι μετά το τρίμηνο, δεν ανοίγουν τα χαρτιά τους. Δεν μπορώ να πω κάτι με βεβαιότητα. Μιλώντας με συναδέλφους Διευθυντές από τις γύρω περιοχές, καταλήγουμε στο ότι δεν μπορούμε να προβλέψουμε τι θα γίνει μετά το τρίμηνο.
Εκείνο που θέλω να τονίσω είναι ότι τα ΕΛΤΑ έχουν πλέον απομακρυνθεί από τον αρχικό τους ρόλο, τη διακίνηση αλληλογραφίας, για την οποία και ιδρύθηκαν το 1828. Από το 100% της αλληλογραφίας που είχαμε τις δεκαετίες του 2000 και 2010, έχει απομείνει μόλις το 10%. Σήμερα, τα βασικά έσοδα των ΕΛΤΑ προέρχονται από τα ΕΛΤΑ Courier, που στις περισσότερες περιπτώσεις λειτουργούν με καθεστώς franchise, καθώς και από εισπράξεις και πληρωμές τραπεζικών προϊόντων.
Έχει αλλάξει εντελώς το μείγμα των εσόδων και προφανώς αυτά τα έσοδα δεν επαρκούν για να καλύψουν τις τεράστιες δαπάνες του οργανισμού.
Το κατάστημα του Μαχαιράδου έχει υπερβολικό φόρτο εργασίας λόγω της περιοχής του Λαγανά, εξυπηρετεί σχεδόν τον πρώην Δήμο Αρτεμισίων και τον πρώην Δήμο Λαγανά και έχει πέντε υπαλλήλους. Το κατάστημα του Κατασταρίου έχει δύο υπαλλήλους, ενώ το κεντρικό κατάστημα διαθέτει εννέα.
Μέσα σε αυτό το διάστημα έχουν αποχωρήσει τρία βασικά στελέχη, καθώς και άλλα έμπειρα μέλη του προσωπικού του γραφείου μας, για τα οποία ζητώ από τον Αύγουστο την αντικατάστασή τους. Μου έχει δοθεί μόνο μία αντικατάσταση και συνεχώς μου έλεγαν «θα το δούμε». Τελικά τηλεφωνικώς μου ανέφεραν πως όταν θα κλείσουν τα υποκαταστήματα, θα επανδρωθεί το γραφείο καθώς θα γίνει ένα ενιαίο. Όμως αυτό δεν είναι εφικτό. Οι συνάδελφοι βρίσκονται όλοι στις θέσεις τους, στα επαρχιακά καταστήματα. Εγώ από χθες το βράδυ έχω επανέλθει στο κεντρικό κατάστημα, ώστε να διασφαλίσω την επαρκή του στελέχωση και αναμένω απάντηση από τη διοίκηση.
Ωστόσο, έχοντας την ευθύνη όχι μόνο του προσωπικού της Ζακύνθου αλλά και γενικότερα της εύρυθμης λειτουργίας, είμαι υποχρεωμένος να συμβάλω όσο γίνεται περισσότερο στην καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού και των πελατών μας.
Από προχθές με βασανίζει ένα άγχος. Αναρωτιέμαι, μέσα στο κέντρο της Πόλης, αυτό το κτίριο θα μπορέσει να εξυπηρετήσει κόσμο από τη Βολίμα μέχρι το Βασιλικό και από το Κερί μέχρι τον Αλυκανά; Αυτό είναι ένα ερώτημα που θέτω και θα το συζητήσω με τους συνεργάτες μου και το προσωπικό. Ίσως, αν επιμείνουν στο σχέδιο, θα πρέπει να εξεταστεί η μεταστέγαση του καταστήματος σε κάποια από τις εξόδους της πόλης.
Δεν σας κρύβω ότι ήδη υπάρχουν συνάδελφοι που δεν επιθυμούν να κατέβουν στο κέντρο. Όπως μου είπε ένας εξ αυτών, «πρέπει το πρωί να φορτώσω το αυτοκίνητο με γράμματα, να πάω στην ορεινή Ζάκυνθο και το μεσημέρι να επιστρέψω, γιατί έτσι είναι ο κανονισμός της υπηρεσίας». Αυτό από μόνο του δημιουργεί έναν έντονο προβληματισμό για την άμεση μεταστέγαση του κεντρικού καταστήματος σε πιο λειτουργικό σημείο.
Για το μέγεθος της συρρίκνωσης του κύκλου εργασιών, θα σας πω κάτι που δεν έχει διατυμπανιστεί. Προσπαθούμε όλοι να «βάλουμε πλάτη», γιατί από εδώ ζούμε. Το 2021 είχαμε τέσσερα δρομολόγια στην Πόλη και τέσσερα αγροτικά στις γύρω περιοχές. Οι μετρήσεις της αλληλογραφίας, όπου καταγραφόταν τι εισέρχεται και τι διανέμεται, έδειξαν μείωση, με αποτέλεσμα τα αγροτικά δρομολόγια να μειωθούν από τέσσερα σε δύο και τα αστικά από τέσσερα σε ένα.
Όσο κι αν διαμαρτυρηθήκαμε, υπήρχαν αντικειμενικά δεδομένα που τεκμηρίωναν τη μείωση. Πλέον οι περισσότεροι λογαριασμοί αποστέλλονται ηλεκτρονικά, αν και στην επαρχία της Ζακύνθου παραμένει ακόμη κάποιος όγκος έντυπων λογαριασμών. Οι περισσότερες συναλλαγές πλέον αφορούν πληρωμές και λογαριασμούς.
Όσον αφορά τις συντάξεις και εκεί επίσης υπάρχει μείωση. Ο διανομέας δίνει τη σύνταξη σε μετρητά, όμως φορολογικά ισχύει η υποχρέωση να πραγματοποιείται τουλάχιστον το 30% των δαπανών με κάρτα, κάτι που εμείς δεν μπορούμε να καλύψουμε, καθώς δεν διαθέτουμε διασύνδεση με το σύστημα ΔΙΑΣ. Παρότι εκτελούμε τραπεζικές υπηρεσίες, δεν έχουμε δυνατότητα συναλλαγής με κάρτα ώστε να φαίνονται οι δαπάνες. Έτσι κάθε νέος συνταξιούχος, γνωρίζοντας ότι θα φορολογηθεί επιπλέον αν δεν φαίνονται ηλεκτρονικά οι δαπάνες του, προτιμά να λαμβάνει τη σύνταξή του μέσω των Τραπεζών. Αυτό έχει οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση του έργου μας.
Αντικειμενικά θα πω το εξής. Είναι αλήθεια ότι και η σημερινή κυβέρνηση χρηματοδότησε τα ΕΛΤΑ, όπως και οι προηγούμενες. Το 2017 και το 2020 είχαμε γενναίες χρηματοδοτήσεις. Ωστόσο, όσο και να χρηματοδοτείται ένας οργανισμός, αν δεν υπάρχει παραγωγικότητα, δεν αλλάζει κάτι. Εμείς που ζούμε μέσα στα ΕΛΤΑ βλέπουμε ότι η κατάσταση είναι δύσκολη, προβληματική και εν πολλοίς αδιέξοδη. Είμαστε οι αποδέκτες των όποιων αποφάσεων και αναμένουμε να δούμε ποιο θα είναι το επόμενο βήμα.»