Συνέδριο σταθμός – Αγροτική παραγωγή και τουρισμός δίνουν τα χέρια στη Ζάκυνθο
Τρ 23/09/2025

Γεύσου τη Ζάκυνθο. Το νησί χτίζει νέα ταυτότητα μέσα από τη γαστρονομία.
Από την παράδοση στην εμπειρία. Η Ζάκυνθος κάνει brand τις γεύσεις της.
Γαστρονομικός τουρισμός. Το μεγάλο στοίχημα της Ζακύνθου για το αύριο.
«Το Σαββατοκύριακο 27 και 28 Σεπτεμβρίου, διοργανώνουμε στο Πνευματικό Κέντρο, το Γαστρονομικό Συνέδριο με τον τίτλο «Taste Zakynthos, From Tradition to Experience». Μεταφρασμένο σημαίνει «Γεύσου την Ζάκυνθο, από την παράδοση στην εμπειρία».
Το Σάββατο θα πραγματοποιηθεί το Συνέδριο και την Κυριακή θα γίνει μια διαδρομή, κατά την οποία θα επισκεφθούμε διάφορους παραγωγούς και μεταποιητές της Ζακύνθου. Η σημασία του Συνεδρίου έγκειται στην ανάδειξη της γαστρονομίας. Δεν είναι στόχος μας μόνο να διαφημίσουμε προς τα έξω όσα προϊόντα διαθέτουμε, αλλά να εμπεδώσουμε εμείς οι Ζακυνθινοί τη σημασία της γαστρονομίας, ως εργαλείο ανάδειξης του νησιού και δημιουργίας μιας διαφορετικής ταυτότητας.
Εδώ και πολλά χρόνια, σε όσες συναντήσεις συμμετείχαμε, ακούγαμε καλές προθέσεις για τη διασύνδεση του τουριστικού προϊόντος με την αγροτική παραγωγή. Τα ακούμε εδώ και σχεδόν 30 χρόνια. Όμως, παρά τις δηλώσεις και από τις δύο πλευρές, τουριστική οικονομία και αγροτική παραγωγή, κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα δεν είδαμε. Έτσι, η πλούσια γαστρονομία μας και τα σημαντικά προϊόντα που παράγει το νησί δεν έχουν αξιοποιηθεί, ώστε να προβάλουμε τον μεγάλο γαστρονομικό μας πλούτο.
Σήμερα όμως, βλέπουμε πως οι επιχειρηματίες αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τη σημασία αυτού του τομέα. Ο τουρισμός πλέον έχει στραφεί στον «τουρισμό εμπειρίας» και ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του είναι η γαστρονομία. Το νησί μας διαθέτει ωραίες παραλίες, καλό κλίμα και πολλά όμορφα στοιχεία, αλλά δεν έχουμε αξιοποιήσει τη γαστρονομία ούτε έχουμε κατανοήσει την προστιθέμενη αξία που μπορεί να προσφέρει στον τουρισμό.
Μέσα από το Δίκτυο Συνεργασίας και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, καταγράψαμε τέσσερα χαρακτηριστικά προϊόντα του τόπου μας, το λάδι, τη σταφίδα, το λαδοτύρι και το μαντολάτο. Η έρευνα, η οποία έχει πλέον πιστοποιηθεί και ψηφιοποιηθεί μέσω ειδικής πλατφόρμας, ανέδειξε ότι αυτά τα προϊόντα έχουν εξαιρετικά σημαντική διατροφική αξία. Σήμερα οι καταναλωτές, Έλληνες και ξένοι, αναζητούν αυθεντικά προϊόντα με υψηλή γαστρονομική και διατροφική αξία, όπως αυτά που παράγουμε στη Ζάκυνθο.
Η πλατφόρμα θα είναι διαθέσιμη σε όλους τους επαγγελματίες, ξενοδοχεία, βίλες και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Με ένα QR CODE, ο επισκέπτης θα έχει άμεση πρόσβαση στη σελίδα που περιγράφει τη διατροφική αξία των τεσσάρων προϊόντων. Τα στοιχεία αυτά θα παρουσιαστούν στο Συνέδριο το Σάββατο. Ελπίζουμε οι ξενοδόχοι να τα ενσωματώσουν στα πρωινά τους, οι βίλες και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια να τα προσφέρουν ως δώρα καλωσορίσματος, ώστε να δοθεί ένα ερέθισμα στους επισκέπτες.
Η πλατφόρμα με το QR CODE ονομάζεται Taste Zante και θα παρουσιαστεί το Σάββατο. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα προσεγμένη σελίδα με όλα τα στοιχεία για τη διατροφική αξία των προϊόντων. Στόχος μας είναι να εμπλουτιστεί με περισσότερα προϊόντα.
Στο Συνέδριο θα έχουμε σημαντικούς ομιλητές που θα αναδείξουν τον ρόλο των τοπικών προϊόντων και της γαστρονομίας, στην ταυτότητα ενός τουριστικού προορισμού.
Υπάρχει ένας συνολικός στόχος γύρω από την ανάδειξη αυτών των προϊόντων. Θεωρώ ότι και ο Δήμος, όπως και άλλοι φορείς, μπορούν να συμβάλουν ώστε να γίνει το πρώτο βήμα για μια ουσιαστική συνεργασία αγροτικού και τουριστικού κόσμου. Αυτοί είναι οι βασικοί στόχοι του Συνεδρίου, το οποίο πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος LEADER, σε συνεργασία με άλλες 22 περιοχές της Ελλάδας, με κοινό σχέδιο την ανάδειξη της γαστρονομίας. Ο τίτλος του Συνεδρίου «Γεύσου τη Ζάκυνθο, από την παράδοση στην εμπειρία», θέλουμε να εξελιχθεί σε ένα brand, ώστε οι επισκέπτες να γνωρίσουν το νησί και μέσα από τη γαστρονομική του ταυτότητα.
Το Σάββατο το Συνέδριο ξεκινά στις 9και μισή το πρωί και θα διαρκέσει μέχρι το μεσημέρι. Στο τέλος θα πραγματοποιηθεί ένα γαστρονομικό event, η δοκιμή Ζακυνθινών πιάτων με τοπικά κρασιά, υπό την καθοδήγηση σομελιέ, που θα αναδείξει τους ιδανικούς συνδυασμούς φαγητών και κρασιών. Είναι σημαντικό οι εστιάτορες να προβάλουν τα Ζακυνθινά κρασιά, αναδεικνύοντας τη σχέση τους με τα τοπικά πιάτα.
Η συμμετοχή στο Συνέδριο είναι ελεύθερη. Στόχος του προγράμματος LEADER είναι να αλλάξουμε οπτική και να δούμε την τουριστική ανάπτυξη πέρα από τον ήλιο και τη θάλασσα. Για να είναι ανταγωνιστικός ένας προορισμός, πρέπει να διαθέτει και άλλα στοιχεία αναφοράς. Η Ζάκυνθος έχει αυτά τα στοιχεία, αλλά μέχρι τώρα δεν τα έχουμε αξιοποιήσει. Ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά δεν θα μείνουμε μόνο στις καλές προθέσεις, αλλά θα κάνουμε το πρώτο ουσιαστικό βήμα.»