Η κρίση στο Σινά θα ξεπεραστεί – Η κυβέρνηση μας ενδιαφέρεται και κάνει ότι μπορεί
Τε 4/06/2025

– Με τους Καταριανούς δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη. Λένε ναι, αλλά δεν ήρθαν ακόμα.
«Στη Μονή του Σινά πήγα το 1959 γιατί είπα ότι θέλω να γίνω μοναχός. Αν γινόμουν στη Ζάκυνθο, θα έρχεται η μάνα μου, οι αδελφοί μου, οι γνωστοί μου, κατά συνέπεια τις μοναχός θα γινόμουν; Για αυτό πήγα στο Σινά, με τη σκέψη πως θα γυρίσω μετά από 15 με 20 χρόνια ως Ηγούμενος στην Υπεράγαθο και στην Αγία Αικατερίνη, αλλά τελικά επέστρεψα σε 3 χρόνια.
Στο Σινά, στην Πετρέα Αραβία, που είναι 400 χιλιόμετρα από το Κάιρο ό,τι διακόνημα υπήρχε, σήκωνα το χέρι μου και έλεγα εγώ. Ως εκ τούτου το εκτίμησαν αυτό και σε κάποια στιγμή που προέκυψε μια ανάγκη μου ζήτησαν να έρθω στη Ζάκυνθο. Εγώ δεν ήθελα, αλλά παρενέβει ο Όσιος Παΐσιος που ήταν εκεί και μου είπε ότι πρέπει να σεβαστώ την απόφαση του Σιναϊτη Αρχιεπισκόπου του Πορφυρίου του Τρίτου και έτσι ήρθα στη Ζάκυνθο.
Είμαι λοιπόν Σιναϊτης παλαιός, έζησα όλα τα διακονήματα εκεί, έδωσα ψωμί στους Βεδουίνους και μάλιστα θα σας πω ένα περιστατικό. Το 1964 με καλέσανε στο Σινά, ταξιδεύαμε νύχτα με το αυτοκίνητο της πρεσβείας της Ελλάδος στο Κάιρο, και κατά τις 2 τα ξημερώματα, αφού είχαμε περάσει στο Σουέζ, μας σταματάνε δύο μυδραλιοβόλα δεξιά και αριστερά του αυτοκίνητου. Εγώ ήμουν πίσω από τον οδηγό στον οποίο έδωσαν εντολή να ανάψει τα φώτα όπως κι έγινε. Αυτός που έδωσε την εντολή με είδε, χάρηκε που με είδε, μιλήσαμε στα Αραβικά, του εξηγώ που πάμε και μας άφησε να περάσουμε. Σε αυτόν τον άνθρωπο, την εποχή που ήμουν μοναχός στο Σινά, είχα δώσει ψωμί και δεν το ξέχασε.
Η Μονή του Σινά έχει μια τεράστια ιστορία που θα πρέπει να σεβαστούν πρώτα οι Αιγύπτιοι, διότι ο Μωάμεθ όταν πέρασε από εκεί, σφράγισε με την παλάμη του τη διαθήκη δίνοντας εντολή σεβασμού της Μονής. Αλλά ποιος σεβάστηκε τι; Όλοι κοιτάζουν το συμφέρον τους. Μήπως και στη Ζάκυνθο δεν έχουμε τα ίδια με το Ναυάγιο; Γιατί μας προκαλεί έκπληξη το τι συμβαίνει Αραβία και στην έρημο; Ακόμα και εδώ στη Ζάκυνθο δεν αγνοούν τα συμφέροντα της Εκκλησίας και του Μοναστηριού;
Tο πρώτο κτίσμα στο Σινά έγινε τον 3ο προς τον 4ο αιώνα από την Αγία Ελένη, εκεί που είδε ο Μωυσής την Βάτο και στη συνέχεια τον 5ο αιώνα ο Ιουστινιανός έφτιαξε το Μοναστήρι για να συγκεντρώνονται οι μοναχοί που ήταν σκορπισμένοι στην έρημο. Είναι το αρχαιότερο ορθόδοξο Μοναστήρι στον κόσμο, με πλούσια βιβλιοθήκη, με πινακοθήκη ανεκτίμητης αξίας, με μωσαϊκά. Από εκεί περάσαν βασιλιάδες, αρχοντάδες, πλούσιοι και φτωχοί. Οι μοναχοί είναι Έλληνες και η συνύπαρξή με τους ντόπιους ήταν ανέκαθεν άριστη.
Οι Κόπτες είναι ο πειρασμός, βάζουν το χεράκι τους σε συνεργασία με τον διάβολο, αλλά δεν θα τους περάσει. Είναι Αιγύπτιοι Χριστιανοί αλλά όχι ορθόδοξοι, έχουν μια διαφορά με τους ορθοδόξους.
Το θέμα στο Σινά είναι περισσότερο πολιτικό παρά θρησκευτικό. Είναι συμφέροντα. Εκεί η έρημος διέπετε κυρίως από το Σινά, έχει περιβόλια, ελαιώνες και νερό. Αν πάρουν αυτά που θέλουν, το μοναστήρι πως θα ζήσει;
Πριν από 4 με 5 χρόνια πήγα τελευταία φορά στο Σινά και είχαν ξεκινήσει από τότε τα έργα για μια κολοσσιαία τουριστική υποδομή που θέλουν να κάνουν οι Αιγύπτιοι. Πιστεύω ότι με την παγκόσμια κατακραυγή που υπάρχει θα συνέλθουν. Η κυβέρνηση μας ενδιαφέρεται και κάνει ότι μπορεί. Πιστεύω ότι μπορεί να ξεπεραστεί η κρίση.
Η αναστάτωση που προκαλείται σήμερα στο Σινά δεν θα έχει κάποιου είδους επίπτωση στη Ζάκυνθο.
Πριν από μερικά χρόνια όταν ήταν Αντιπεριφερειάρχης Ζακύνθου ο Λευτέρης Νιοτόπουλος, μου είπε ότι έχει δύο εκατομμύρια ευρώ για πολιτιστικό έργο. Με ρώτησε που να τα διαθέσει, εδώ ή εκεί; Μου είπε δύο σημεία και του απάντησα, ούτε εδώ, ούτε εκεί. Στην Αγία Κατερίνη, γιατί είναι ιστορικό μνημείο και πρέπει να το αναστηλώσουμε και για αυτό σήμερα τελειώνουν τα έργα.
Σχετικά με την αγοραπωλησία στην ορεινή Ζάκυνθο από τους Καταριανούς δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη. Λένε ναι, αλλά δεν ήρθαν ακόμα.»