Current track

Title

Artist

Background

Θοδωρής Κάρδαρης (Διευθυντής ΦΟΔΣΑ Ζακύνθου)

Τρ 17/09/2019



«Είναι η βασική προτεραιότητα και της νέας Δημοτικής Αρχής, η υλοποίηση των έργων που αφορούν την διαχείριση των απορριμμάτων στον Λίβα, η κατασκευή του εργοστασίου και του ΧΥΤΥ.

Αυτό σημαίνει, ότι σύντομα πρέπει να έχουμε ξεκαθαρίσει τι μπορεί να γίνει και τί όχι, ως προς τις αλλαγές που επιθυμεί ο Δήμαρχος να κάνει στον αρχικό σχεδιασμό, γιατί μετά θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός και στο τέλος η υπογραφή της σύμβασης του έργου με τον ανάδοχο εργολάβο. Όλα αυτά πρέπει να γίνουν μέσα σε ένα ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο. Ταυτόχρονα, το άλλο μεγάλο μας βάσανο, είναι ότι μέρα με την μέρα αυξάνεται και ο όγκος των δεματοποιημένων υπολειμμάτων στο χώρο του Λίβα. Προφανώς και θα ζητήσουμε μια παράταση της περιβαλλοντικής άδειας που αφορά τη σημερινή προσωρινή λύση.

Τον Ιούλιο του 2017 εντάχθηκε το έργο της οριστικής λύσης σε χρηματοδότηση και θα έπρεπε φέτος τον Ιούλιο να είχε υπογραφεί η σύμβαση με ανάδοχο. Αυτό δεν έγινε και το έργο μπήκε σε επιτήρηση. Τώρα η προθεσμία που μας έχει δοθεί είναι για τις 14 Φεβρουαρίου, μέχρι τότε πρέπει να έχει υπογραφεί η σύμβαση με τον εργολάβο.

Τις τελευταίες μέρες της προηγούμενης εβδομάδας έγιναν αλλεπάλληλες συσκέψεις στο δημαρχείο, παρουσία του δημάρχου, των δύο μηχανικών της ΜΟΔ που έστειλε το υπουργείο και όλων των εμπλεκόμενων σε υπηρεσιακό και πολιτικό επίπεδο με σκοπό να εξεταστούν διεξοδικά οι αλλαγές που θέλει να κάνει ο νέος δήμαρχος στον αρχικό σχεδιασμό για τα έργα του Λίβα.
Δεσμευτήκαμε ότι θα κατατεθούν, μέχρι τα τέλη αυτού του μήνα, όλες οι αλλαγές που επιθυμεί η νέα δημοτική αρχή.

Συνοψίζοντας και ομαδοποιώντας κάποια στοιχεία, μπορώ να πω ότι είναι τρεις οι βασικές αλλαγές:

Η πρώτη αλλαγή αφορά αν η διακήρυξη του έργου θα περιλαμβάνει και τη λειτουργία της τελικής εγκατάστασης από τον ίδιο εργολάβο ο οποίος και θα το κατασκευάσει. Αυτό, έτσι κι αλλιώς, είναι μια πολιτική απόφαση και έχει ήδη δρομολογηθεί. Η τελική διακήρυξη του έργου δεν θα περιλαμβάνει και την λειτουργία του, την διαχείριση δηλαδή της μονάδας και του ΧΥΤΥ.

Η δεύτερη αλλαγή, αφορά επιμέρους ζητήματα διάταξης των επί μέρους μονάδων στον χώρο του Λίβα. Αυτό συζητήθηκε διεξοδικά με τους μηχανικούς της ΜΟΔ που ήρθαν για να προσφέρουν βοήθεια στο δήμο, έγιναν οι απαραίτητες διευκρινήσεις και όλα αυτά είναι ζητήματα θα λυθούν στο στάδιο κατασκευής του έργου και θα τακτοποιηθούν σαν μελέτη στο τέλος της κατασκευής της μονάδας. Αυτές οι αναδιατάξεις κάποιων επί μέρους μονάδων δεν επηρεάζουν ούτε την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ούτε και την προμελέτη του έργου ως προς το ουσιαστικό της περιεχόμενο και θα τακτοποιηθούν στις αρμόδιες υπηρεσίες εκ των υστέρων αφού ολοκληρωθεί το έργο. Οπότε, θα δημοπρατηθεί το έργο με την διάταξη των έργων ως έχει σήμερα και στο στάδιο της κατασκευής θα αντιμετωπιστούν τα ζητήματα μαζί με άλλα που ενδεχομένως προκύψουν, και θα κλείσουν σε επίπεδο νομιμότητας αφού αυτά γίνουν και λειτουργήσει το έργο.

Η τρίτη και πιο σημαντική αλλαγή, είναι η αλλαγή χωρητικότητας του χώρου ταφής υπολειμμάτων.
Ήδη, μέσα σε ενάμιση χρόνο λειτουργίας της προσωρινής λύσης, έχουμε έναν μεγάλο όγκο δεματοποιημένων απορριμμάτων στον Λίβα, που θα αυξηθεί περαιτέρω, μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του εργοστασίου. Ο Δήμαρχος θέλει μια άνεση χωρητικότητας στον χώρο επεξεργασίας του εργοστασίου και στα κύτταρα ταφής. Είναι λογικό να θέλει μια όσο το δυνατόν μεγαλύτερη χωρητικότητα, το θέμα είναι στο κατά πόσο μπορεί να γίνει αυτό, ως προς το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου.
Σήμερα έχουμε μία αδειοδότηση λειτουργίας της προσωρινής μονάδας και της παραγωγής κάποιων δεμάτων για δυόμιση χρόνια. Ήδη έχουμε ξεπεράσει τον ενάμιση χρόνο λειτουργίας και παραγωγής και για την κατασκευή του έργου υπολογίζουμε περίπου άλλα δύο χρόνια ακόμα, που σημαίνει ότι ξεφεύγουμε από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Άρα θα χρειαστούμε μια παράταση της άδειας λειτουργίας της κινητής μονάδας στον Λίβα ενώ θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε έναν μεγαλύτερο όγκο δεμάτων στο στάδιο λειτουργίας της μονάδας της οριστική λύσης. Ο ΧΥΤΥ θα δεχτεί τα δέματα που σήμερα συσκευάζονται στο Λίβα καθώς και τα υπολείμματα της μονάδας που θα κατασκευαστεί κατά την λειτουργία της. Αυτό που θέλει ο δήμαρχος είναι μία άνεση χωρητικότητας στα κύτταρα ταφής η οποία δεν αντικατοπτρίζεται στην σημερινή προμελέτη. Η σημερινή προμελέτη μοιράζει τον χώρο ταφής σε δύο με τρία μικρά κύτταρα τα οποία έχουν μεταξύ τους διάφορα φυσικά αναχώματα, διαχωρισμούς που αφαιρούν χώρο από την συνολική χωρητικότητα. Το αρχικό σχέδιο του 2011 προέβλεπε ένα μεγάλο ενιαίο κύτταρο ταφής που κατασκευαζόταν ενιαία, βεβαίως η χρηματοδότηση μετά την ένταξη του έργου περιορίστηκε και έτσι σήμερα προσπαθούμε να διαχειριστούμε αυτό το στοιχείο. Είναι λογικό αυτό που λέει ο δήμαρχος και όλοι συμφωνούν ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε το χώρο σε χωρητικότητα στο έπακρο, το θέμα όμως είναι πως θα επιτευχθεί αυτό κατασκευαστικά. Αυτό δουλεύουμε τώρα, προσπαθούμε χωρίς μεγάλη χρονοκαθυστέρηση να δούμε πως θα αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα.

Υπάρχουν περιβαλλοντικές δεσμεύσεις για τη λειτουργία της μονάδας και σε κάθε περίπτωση ο χώρος εναπόθεσης των υπολειμμάτων είναι για εξυπηρετήσει τις ανάγκες μας για είκοσι χρόνια. Η χρηματοδότηση όμως που έχουμε εξασφαλίσει είναι για να κατασκευαστεί χώρος ταφής για δέκα χρόνια. Έτσι λοιπόν σήμερα, προσπαθούμε να σχεδιάσουμε την βέλτιστη χωρητικότητα με την χρηματοδότηση που έχουμε διαθέσιμη. Σε καμιά περίπτωση, δεν πρέπει να αλλάξουμε τα οικονομικά δεδομένα του όλου έργου, ούτε τους όρους της άδειας περιβαλλοντικών επιπτώσεων.Η εξίσωση αυτή δεν είναι εύκολη γιατί επηρεάζεται μια σειρά παραμέτρων αλλά το πρόβλημα δεν είναι ανυπέρβλητο.

Στις συσκέψεις που είχαμε με τους μηχανικούς του υπουργείου δεσμευτήκαμε ότι μέχρι το τέλος του μήνα που διανύουμε, όλες οι αλλαγές θα έχουν γνωστοποιηθεί στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ, έτσι ώστε να γίνει ο έλεγχος και η αξιολόγηση, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην δημοπράτηση του έργου. Οι χρόνοι είναι επικίνδυνα ασφυκτικοί και για αυτό εργαζόμαστε πυρετωδώς για να είμαστε έτοιμοι.

Τώρα, όλα κρίνονται από τον τελικό έλεγχο που θα ακολουθήσει στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ, για να περάσουμε στην έκδοση των τευχών δημοπράτησης.

Για το έργο ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων της Ζακύνθου, από ότι έχω αντιληφθεί, υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον όλων των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα στο χώρο της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Ας μην ξεχνάμε ότι στη Ζάκυνθο, έχουμε το προνόμιο μιας 100% κρατικής χρηματοδότησης της διαχείρισης απορριμμάτων. Εμείς και άλλες τέσσερεις περιοχές στην Ελλάδα έχουμε αυτό το προνόμιο. Σε άλλες περιοχές, υπάρχει σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Αυτό που επίσης προγραμματίζουμε και αποτελεί δική μου πρόταση, είναι η δημιουργία ενός δεύτερου σταθμού μεταφόρτωσης έτσι ώστε να μην γίνεται στο εσωτερικό οδικό δίκτυο του νησιού μεγάλη μετακίνηση απορριμμάτων άνευ λόγου.

Με τη νέα δημοτική αρχή δεν έχει αλλάξει κάτι στον ΦΟΔΣΑ, μάλιστα τις τελευταίες μέρες έχει μειωθεί το προσωπικό μας. Από τα είκοσι άτομα μόνιμο προσωπικό που προσδοκούσαμε να ενισχύσουν τον ΦΟΔΣΑ με διαδικασίες ΑΣΕΠ ήρθαν αρχικά τα δέκα και τελικά έμειναν τα τέσσερα. Η διαδικασία δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, περιμένουμε την δημοσίευση του ΦΕΚ για τον διορισμό όλων και των είκοσι εργαζομένων. Εξακολουθούμε και έχουμε ελλείψεις σε προσωπικό, αρκεί να πούμε ότι η Κεφαλλονιά έχει 120 άτομα στην καθαριότητα και εμείς στο δρόμο εξήντα, με την συμβολή του δήμου φτάνουμε τους 70-75. Ακόμα και η σύμπτυξη του προσωπικού ΦΟΔΣΑ και Δήμου να γίνει και πάλι θα έχουμε ελλείψεις προσωπικού. Χρειάζονται να γίνουν πολλά και στον τομέα του εξοπλισμού οι ανάγκες είναι πολύ μεγάλες.

Με τη νέα δημοτική αρχή αυτό που άλλαξε είναι ο μηχανισμός του Δήμου ως προς την αποκομιδή ενώ έχει ενισχυθεί και η πεζή καθαριότητα.

Η αναβάθμιση της ποιότητας της αποκομιδής των απορριμμάτων έχει ακόμα δρόμο μπροστά της.»


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:


Current track

Title

Artist

Background