Παλαιός Αιγιαλός: 1.350 στρέμματα εντός Παλαιού Αιγιαλού σε Λαγανά, Καλαμάκι και Βασιλικό
Πα 17/05/2024
«Οι υπολογισμοί που έχουμε κάνει για τον Παλαιό Αιγιαλό έχουν τον σκοπό της γενικής πληροφόρησης. Σε κάθε περίπτωση ο κάθε ενδιαφερόμενος που έχει περιουσία εντός παλαιού αιγιαλού (θιγόμενος), θα πρέπει να αποταθεί στον μηχανικό και στον δικηγόρο του.
Έχουμε εξετάσει τα δεδομένα σε Λαγανά, Καλαμάκι και Βασιλικό, δηλαδή σε περιοχές στις οποίες είναι διαθέσιμα τα στοιχεία του Κτηματολογίου. Με βάση τα στοιχεία αυτά θίγονται 154 γεωτεμάχια τα οποία φυσικά διαθέτουν ΚΑΕΚ, δηλαδή, Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου. Εφαρμόζοντας τη γραμμή Παλαιού Αιγιαλού, τα συντριπτικά περισσότερα εξ αυτών των γεωτεμαχίων είναι σε Λαγανά και Καλαμάκι. Αντιστοιχούν σε 2.108 στρέμματα, εκ των οποίων τα 1.350 είναι εντός Παλαιού Αιγιαλού και τα 758 εκτός. Τα 1.080 στρέμματα αναφέρονται σε ιδιοκτησίες που είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου, σε ποσοστό άνω του 90% εντός Παλαιού Αιγιαλού.
Φυσικά εντός παλαιού αιγιαλού δεν είναι μόνο ιδιοκτησίες ιδιωτών. Για παράδειγμα, στη Κοινότητα Παντοκράτορα, έχουμε ένα ΚΑΕΚ το οποίο απαρτίζεται σχεδόν συνολικά από δρόμους που ανήκαν στον Δήμο Λαγανά, δηλαδή στον σημερινό Δήμο Ζακύνθου. Από τα 85,6 στρέμματα (κοινόχρηστης έκτασης) τα 14 στρέμματα βρίσκονται εντός Παλαιού Αιγιαλού.
Μια άλλη περίπτωση είναι ο δρόμος Καλαμακίου-Λαγανά. Η ευθεία του δρόμου είναι ένα ΚΑΕΚ 86,5 στρεμμάτων συνολικά, εκ των οποίων τα 63,5 στρέμματα βρίσκονται εντός Παλαιού Αιγιαλού. Το ΚΑΕΚ αυτό φαίνεται ότι ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο. Μιλάμε για δρόμο που ανήκει στον Δήμο, ή την Περιφέρεια, αλλά ο κύριος του δρόμου είναι το Ελληνικό Δημόσιο. Άρα το όλο ζήτημα δεν αφορά μόνο τους ιδιώτες, αφορά και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, ή και Ιδιωτικού Δικαίου του Δημοσίου.
Ο πρόσφατος νόμος για τον Παλαιό Αιγιαλό, με τον τρόπο που διατυπώθηκε, μου δημιούργησε μια δυσκολία στο να τον ερμηνεύσω. Για το λόγο αυτό θα συμβουλευόμουν έναν δικηγόρο πριν κάνω το οτιδήποτε εντός Παλαιού Αιγιαλού.
Ειδικά στη περιοχή του Λαγανά, έχουμε ένα Σχέδιο Πόλης, το οποίο είναι ένα από τα ελάχιστα που έχουν Πράξη Εφαρμογής η οποία έχει μεταγραφεί στο Υποθηκοφυλακείο και χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον από Δημόσιες Υπηρεσίες και αρμόδιους. Αυτό σημαίνει ότι δίνει μια παραπάνω εγκυρότητα, αν μην τι άλλο, στους ιδιοκτήτες. Μεταγενέστερα του Σχεδίου Πόλης ήρθε και χαράκτηκε η γραμμή Παλαιού Αιγιαλού.
Το θέμα της επιχώριας περιουσίας δεν μπορεί να κινηθεί σε αποσπασματική και επιλεκτική βάση. Δηλαδή δεν μπορεί να ασκηθεί αυτό το δικαίωμα, για παράδειγμα από τον Δήμο (ή από όποιον Φορέα τελικά είναι αρμόδιος για την άσκηση του παραπάνω δικαιώματος), μόνο για τον Παλαιό Αιγιαλό. Αν γίνει αυτό, θα πρέπει να γίνει καθολικά για το Δήμο Ζακύνθου.
Πολλές φορές και στο πρόσφατο παρελθόν, σε συζητήσεις περί καταγραφής πραγμάτων (π.χ. περιουσιακών στοιχείων) με τη νέα τεχνολογία, διατυπώθηκαν αντιρρήσεις και δυσπιστία από πολλούς ως προς το «ανεφάρμοστο» του θέματος, όμως η τεχνολογία είναι ήδη εδώ και έχει εξαφανίσει όλα τα εμπόδια, δίνοντας τη δυνατότητα να έχουμε πρόσβαση ως πολίτες σε δεδομένα που πριν λίγα χρόνια δεν φανταζόμασταν ότι το Κράτος θα διαθέσει. Αυτό σημαίνει διαφάνεια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εφαρμογή mycoast, η οποία δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε την κατεβάσει στο κινητό του, να δει σε δορυφορικό υπόβαθρο το πολύγωνο της παραχώρησης σε κάθε παραλία της χώρας και αν διαπιστώσει κάποια παρατυπία μπορεί να υποβάλει καταγγελία. Πάντα υπήρχε η παραφιλολογία για το αν τηρείται το ποσοστό παραχώρησης που έχει δοθεί σε έναν επιχειρηματία σε μια παραλία για να αναπτύξει ομπρέλες, ξαπλώστρες ή/και θαλάσσια σπορ.
Ανάλογη εφαρμογή, με διαφορετική τεχνολογία και μέσα, θα μπορούσε εύκολα να έχει χρήση και για την Πόλη, για τα τραπεζοκαθίσματα στους κοινόχρηστους χώρους, κ.ο.κ. δίνοντας τη δυνατότητα στις υπηρεσίες του Δήμου να έχουν την πλήρη εικόνα και στον κάθε πολίτη να ελέγχει και να καταγγέλλει την όποια παρατυπία εξασφαλίζοντας το αίσθημα της διαφάνειας.»