Current track

Title

Artist

Background

Στέργιος Πιτσιόρλας
Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης

Aν γίνει η επένδυση στη Ζάκυνθο η τοπική κοινωνία θα κερδίσει

Πα 13/01/2017


Για τη επένδυση του Εμίρη στη Ζάκυνθο:

«Έχουμε ένα γενικό θέμα σαν χώρα που αντιμετωπίζουμε στο υπουργείο και πιστεύω ότι σύντομα θα είμαστε σε καλύτερη κατάσταση από αυτή που είμαστε σήμερα, έχουμε ένα γενικό θέμα με τις ξένες επενδύσεις.
Οι ξένοι επενδυτές που έρχονται στην Ελλάδα υποφέρουν να έρθουν και έχουν μια εικόνα ότι εδώ έχουμε πολύ μεγάλη γραφειοκρατία, πολύ μεγάλη διαφθορά, πολλά εμπόδια, όλα αργούν πάρα πολύ. Η εικόνα και η βάση της κριτικής σε μεγάλο βαθμό είναι σωστή δεν είναι όμως και τόσο τραγικά τα προβλήματα, πρέπει να βρούμε τρόπο να τα ξεπεράσουμε και ήδη κάνουμε βήματα  για να τα ξεπεράσουμε.

Η περίπτωση της Ζακύνθου όπως και άλλες περιπτώσεις είναι μία από αυτές. Θεωρώ ότι η κάθε μια από αυτές πρέπει να αντιμετωπιστεί ξεχωριστά, να δούμε πιο είναι το πραγματικό πρόβλημα, γιατί η μια πλευρά είναι να τα κάνουμε όλα γρήγορα και είναι σωστό αλλά η άλλη πλευρά είναι να τηρούμε τους κανόνες και τους νόμους να είμαστε μια χώρα ευρωπαϊκή που δεν μπορεί να κάνει ο καθένας ότι θέλει.
Η κάθε περίπτωση πρέπει να αντιμετωπίζεται ξεχωριστά να τηρούνται οι διαδικασίες που έχουν θεσπιστεί, οι διαδικασίες αυτές πρέπει να απλοποιηθούν και να τηρούνται όπως και οι νόμοι.

Για την συγκεκριμένη περίπτωση της επένδυσης στη Ζάκυνθο ξέρω ότι υπάρχει μια εκκρεμοδικία, αυτή πρέπει να λυθεί με νόμιμο τρόπο και νομίζω ότι είναι στη διαδικασία για να επιλυθεί προκειμένου να προχωρήσει ότι είναι να προχωρήσει.

Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας έχουμε παρόμοια προβλήματα, κάποια από αυτά έρχονται στη δημοσιότητα και κάποια δεν έρχονται. Εγώ το αντιμετωπίζω με αυτό το πνεύμα, ότι κάθε περίπτωση πρέπει να αντιμετωπιστεί ξεχωριστά, ασχολείται η κυβέρνηση με αυτό το συγκεκριμένο θέμα.
H ΝΔ πρέπει να είναι λίγο πιο μαζεμένη διότι πολλά προβλήματα που σήμερα συζητάμε κληρονομήθηκαν από την δική της περίοδο από υπερβολικές υποσχέσεις που δόθηκαν, από μία μη καλή προετοιμασία στην αρχή αυτών των έργων, επομένως να τα δούμε ψύχραιμα όλα αυτά.

Συμφωνώ ότι αν γίνει η επένδυση στη Ζάκυνθο η τοπική κοινωνία θα κερδίσει αλλά δεν μπορεί κανείς να λέει να χάσουν οι ιδιώτες εκτάσεις, οι ιδιώτες δεν μπορεί να χάσουν εκτάσεις.
Από κει και πέρα το  δημόσιο και η εκκλησία το ερώτημα είναι ποια είναι η ιδιοκτησία που έχουν και ποια δεν είναι και τι δεν ισχύει, αυτό είναι ένα νομικό θέμα που πρέπει να απαντηθεί. Κανείς δεν πρέπει να χάσει καμία έκταση, δεν υπάρχει τέτοιο θέμα, πρέπει να γίνει μία επένδυση τηρουμένων όλων των διαδικασιών.

Είναι προφανές ότι η εταιρεία που έκανε την αγορά στη Ζάκυνθο ανήκει… τα συμφέροντα του Κατάρ είναι προφανή ότι υπάρχουν, για αυτό υπάρχει και η ανάμειξη του κράτους και υπάρχει και η δυσαρέσκεια.
Το έργο το δικό μου δεν είναι αυτό. Προφανώς συνδέεται η επένδυση με το Κατάρ αλλά το ερώτημα είναι πως πρέπει να τηρηθούν όλες οι διαδικασίες προκειμένου αυτό που τελικά θα γίνει να είναι νόμιμο και εντός των πλαισίων που πρέπει. Γιατί αν υπάρχουν όπως λέγεται ατομικές ιδιοκτησίες προφανώς αυτές δεν μπορούν να είναι μέσα στο χώρο της επένδυσης. Αν υπάρχει ιδιοκτησία της εκκλησίας προφανώς πρέπει να εξαιρεθεί για αυτό λέω υπάρχει ένα νομικό θέμα που πρέπει να απαντηθεί από τη δικαιοσύνη εδώ που φτάσαμε, να απαντηθεί λοιπόν γρήγορα και προχωράμε.

Η αγοράστρια εταιρεία λέει ότι εξέτασε το συμβόλαιο και θεώρησε ότι δεν υπάρχουν προβλήματα, προφανώς και το εξέτασε. Αλλά να μην το διογκώνουμε, σας λέω ότι υπάρχουν και αντίστοιχες περιπτώσεις σε άλλες περιοχές της χώρας με τα ίδια προβλήματα.
Εδώ επειδή δεν έχουμε κτηματολόγιο, επειδή έχουμε μία πολυνομία, επειδή έχουμε μια συγκεκριμένη κατάσταση στο θέμα των δασικών εκτάσεων και ιδιοκτησιών, τέτοια προβλήματα υπάρχουν πολλά. Ο μόνος τρόπος για να επιλυθούν είναι να αντιμετωπιστούν συγκεκριμένα και τα αρμόδια όργανα της πολιτείας να αποφασίσουν επί των θεμάτων αυτών γρήγορα.»

Για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας:

«Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται διεθνώς και σε χώρες που δεν είναι σε μνημόνια.
Όλοι συμφωνούμε ότι η χώρα πρέπει να βγει από την κρίση, όλοι συμφωνούμε ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες που έχουμε, όλοι συμφωνούμε ότι έχουμε ένα δημόσιο τομέα προβληματικό, όλοι συμφωνούμε ότι κάτι πρέπει να κάνουμε. Πρέπει να αρχίσουμε από τα στοιχειώδη. Τι κάνει ένας νοικοκύρης όταν βρεθεί σε δύσκολη θέση στο σπίτι του, κοιτάζει να δει τι έχει και τι μπορεί να αξιοποιήσει, αυτό πρέπει να κάνουμε και ως χώρα. Να δούμε ποια είναι τα περιουσιακά μας στοιχεία που μπορούμε να αξιοποιήσουμε, προκειμένου να βγούμε από την δυσκολία στην οποία βρεθήκαμε. Έχουμε στοιχεία που αν τα αξιοποιήσουμε θα έχουμε όλοι τεράστιο όφελος. Θα ζημιωθούν μικρές ομάδες που ωφελούνται από τη σημερινή κατάσταση. Να αποφασίσουμε είμαστε με το γενικό καλό ή είμαστε με το συμφέρον μιας μικρής ομάδας.

Ιδιωτικοποιήθηκε για σαράντα χρόνια το λιμάνι του Πειραιά, στον Πειραιά έχει ξεκινήσει ήδη και θα γίνει μια κοσμογονία τα επόμενα χρόνια, θα δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις απασχόλησης, ήδη η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί έχει μπει στο χάρτη των διεθνών μεταφορών, ήδη πολλαπλές συνέργειες αναπτύσσονται, τα ναυπηγεία μας θα αρχίσουν να παίρνουν μπροστά ξανά, logistics center θα δημιουργηθούν δουλειές καινούργιες θα ανοίξουν, από αυτά ο ελληνικός λαός μόνο να ωφεληθεί έχει. Έπρεπε να συγκρουστούμε με μία κατάσταση όπου μικρές ομάδες εξασφάλιζαν προνόμια από μια προβληματική λειτουργία του λιμανιού.

Έπρεπε να είχαμε προλάβει όλα αυτά και να μην υπάρχει η ανάγκη να μας πιέσουν, δεν χρειάζεται να μας λένε οι δανειστές μας να κάνουμε μερικές αλλαγές που έπρεπε να τις είχαμε κάνει από μόνοι μας. Εγώ αυτό το θεωρώ όντος εθνική ντροπή να μας υποδεικνύουν άλλοι να κάνουμε πράγματα αυτονόητα, που θα πρεπε να τα έχουμε κάνει μόνοι μας.

Η Ελλάδα δεν διαθέτει μια συμφωνημένη αναπτυξιακή στρατηγική την οποία και να εφαρμόζει. Αυτό είναι κάτι που έπρεπε να το κάνουμε από μόνοι μας. Έπρεπε να είναι μνημονιακή υποχρέωση; To ίδιο ισχύει και για την δημόσια περιουσία, δεν έπρεπε να έρθει κανείς να μας πιέσεις να αξιοποιήσουμε την δημόσια περιουσία που διαθέτουμε.
Έχουμε τεράστιο πρόβλημα με τα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας, αντί να κόβουμε συντάξεις δεν θα ήταν προτιμότερο να  έχουμε αξιοποιήσει εδώ και πολλά χρόνια την περιουσία αυτών των ταμείων; Στο κέντρο της Αθήνας πάρα μα πάρα πολλά κτίρια ανήκουν σε συνταξιοδοτικά ταμεία, τα πιο πολλά ρημάζουν. Στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος το 40% των μετοχών το έχει αγοράσει ένα συνταξιοδοτικό ταμείο του Καναδά. Γιατί δεν κάνουμε και εμείς τέτοια πράγματα; Γιατί έπρεπε να μας πιέσουν άλλοι να συγκεντρώσουμε κάπου τη δημόσια περιουσία;  Που δεν τη συγκεντρώσαμε πάλι ένα μικρό κομμάτι συγκεντρώνουμε εκεί.

Το υπερταμείο δημιουργήθηκε ακριβώς επειδή υπήρχε το προηγούμενο του ΤΑΙΠΕΔ, που όταν φτιάχτηκε είχε έναν μονόδρομο μπροστά του ότι έπρεπε αυτά τα περιουσιακά στοιχεία που πήγαν στο ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν με τη διαδικασία της παραχώρησης ή της πώλησης. Η σκέψη είναι να γίνει ένα μεγάλο ταμείο το οποίο να μην έχει αυτό το μονόδρομο, τόσο σφικτά, να έχει πολλά περιθώρια και για διαφορετικού τύπου αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου. Άρα λοιπόν είναι θετικό βήμα απλώς έπρεπε εμείς να το είχαμε οργανώσει από χρόνια. Όλοι συμφωνούμε ότι για παράδειγμα το υπουργείο γεωργίας έχει πολύ μεγάλες εκτάσεις αγροτικές γιατί δεν αξιοποιούνται τόσα χρόνια; Είναι δημόσιες επιχειρήσεις που φορτώνουν τον Έλληνα φορολογούμενο πολίτη με ένα κόστος δεν πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε με αυτές;

Μέχρι στιγμής δεν έχει φανεί πουθενά ότι δίνουμε δημόσια περιουσία για ένα κομμάτι ψωμί. Πουθενά δεν μπορεί να μας κατηγορήσει κανείς ότι δώσαμε κάτι φθηνά.
Το λιμάνι του Πειραιά για παράδειγμα διεθνώς θεωρήθηκε ότι η πράξη που κάναμε ήταν εξαιρετικά υψηλό τίμημα. Ότι έχει γίνει μέχρι στιγμής έχει γίνει με τρόπο που ικανοποιεί τα εθνικά μας συμφέροντα.

Προφανώς και προσπαθούν να μας πιέσουν για να μας τα πάρουν για ένα κομμάτι ψωμί γιατί είμαστε σε ανάγκη, και δεν υπάρχει χειρότερο για έναν άνθρωπο ή ένα κράτος να βρεθεί στην ανάγκη αυτών που των δανείζουν. Να βγούμε λοιπόν γρήγορα από αυτή την ανάγκη αυτό είναι το σωστό, όλα τα άλλα τα θεωρώ φλυαρίες.

Ο τουρισμός είναι ένα ισχυρό όπλο της Ελλάδας και όλες οι υποδομές που εξυπηρετούν τον τουρισμό πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση και να βοηθούν την ανάπτυξη του τουρισμού, τα περιφερειακά μας αεροδρόμια σήμερα είναι σε αυτή την κατάσταση; H Σαντορίνη είναι ο υπ’ αριθμό ένα παγκοσμίως τουριστικός προορισμός, έχει σύμφωνα με έρευνες το χειρότερο αεροδρόμιο του κόσμου. Προφανώς αυτό δεν ισχύει για όλα τα αεροδρόμια μας αλλά μέσα στο 2017 πρέπει να όλα τα περιφερειακά μας αεροδρόμια να πιστοποιηθούν, οι κανονισμοί θα γίνουν πολύ πιο αυστηροί, πρέπει να αποκτήσουμε αεροδρόμια πολύ καλύτερα από αυτά που έχουμε, μόνοι μας δεν μπορούσαμε να το κάνουμε, πρέπει να φέρουμε παραπάνω τουρίστες από αυτούς που έρχονται και σε αυτό μπορούν να βοηθήσουν τα καλύτερα αεροδρόμια και η καλύτερη διαχείριση των αεροδρομίων. Εγώ θεωρώ πως με τη συμφωνία που κάναμε με την fraport μόνο πλεονεκτήματα μπορούμε να έχουμε, διότι θα είναι καλύτερα τα αεροδρόμια θα διοικούνται καλύτερα, θα φέρουν παραπάνω τουρίστες και επομένως από αυτό θα ωφεληθούμε όλοι. Δεν βλέπω ποιο είναι το μειονέκτημα.»