Current track

Title

Artist

Current show

Current show

Background

Δημήτρης Κάπαρης (Ναυπηγός)

Πε 4/08/2016


«Μετά από 50 χρόνια ενεργής ενασχόλησής μου με τη ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων, οραματίστηκα για την πατρίδα μου τη Ζάκυνθο ένα πρότζεκτ, που θα δίνει τη δυνατότητα στο νησί μου να γίνει προορισμός κρουαζιερόπλοιων.
Ασχολήθηκα με την ιδέα αυτή από το 1971 και το 2012 εκπόνησα ένα masterplanγια το λιμάνι της Ζακύνθου, το οποίο και έχω παρουσιάσει στις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη κρουαζιέρα.

Η Κέρκυρα δέχεται 4 κρουαζιερόπλοια, ετοιμάζει έναν πέμπτο μόλο και πέρυσι δέχτηκε 441 κρουαζιερόπλοια, με τζίρο 32 εκατομμυρίων ευρώ.

Η Κεφαλονιά έχει έναν μόλο και δέχεται ετησίως 80 κρουαζιερόπλοια με 120 χιλιάδες κόσμο. Η δε ροή κρουαζιερόπλοιων στο Κατάκολο είναι τρομακτική.

Δυστυχώς έχουμε το φαινόμενο του πλούσιου βόρειου Ιονίου και του φτωχού νότιου Ιονίου. Επί χρόνια, όλοι αναρωτιούνται πότε θα φτιαχτεί ένα σύγχρονο λιμάνι στη Ζάκυνθο.

Η τουριστική βιομηχανία της κρουαζιέρας ανθεί, ο παγκόσμιος τζίρος ξεπερνά τα 4 δις ευρώ και ανά τον κόσμο ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια 24 εκατομμύρια άνθρωποι. Τώρα αυτή η βιομηχανία αναζητά νέους προορισμούς, όπως η Ζάκυνθος, που λόγω της ιδιαίτερης γεωπολιτικής της θέσης και των φυσικών της ομορφιών, ενδείκνυται για μια τέτοια προοπτική.

Είναι άσχημο να βλέπεις κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τη Ζάκυνθο να μην μπορούν να δέσουν στο λιμάνι, να ρίχνουν άγκυρα εκτός λιμανιού και να αναγκάζονται οι τουρίστες που θέλουν να επισκεφτούν το νησί, έστω και για λίγες ώρες, να επιβιβάζονται σε λάντζες και πολλές φορές σε κακές καιρικές συνθήκες. Πολλοί εξ αυτών, αποφεύγουν να υποστούν μια τέτοια ταλαιπωρία και χάνεται ένα 35% των επιβατών, που παραμένει στο πλοίο. Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος της οικονομικής ζημιάς που υπόκεινται το νησί μας, μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Κέρκυρα πριν 2 χρόνια, έλεγε ότι κατά μέσο όρο ένας επιβάτης κρουαζιερόπλοιου, αφήνει στη τοπική αγορά σχεδόν 75 ευρώ την ημέρα. Ας αναλογιστεί κάποιος ότι μιλάμε για κρουαζιερόπλοια με 3 και 4 χιλιάδες κόσμο.

Το masterplanτου λιμανιού χωρίζεται σε δύο τομείς. Ο πρώτος αφορά το εξωτερικό τμήμα του λιμανιού, εκεί όπου θα γίνουν οι προβλήτες με τους μόλους όπου θα δένουν τα κρουαζιερόπλοια, με δυνατότητα υποδοχής τριών, αλλά και κατασκευή κτιρίων υποδοχής των επισκεπτών και ο δεύτερος τομέας αφορά το εσωτερικό τμήμα του λιμανιού, με δημιουργία μαρίνας για κότερα και δημιουργία παρκινγκ.

Ο πρώτος τομέας δημιουργίας του masterplan, έχει κοστολογηθεί στα 55 εκατομμύρια ευρώ και ο δεύτερος τομέας στα 45 εκατομμύρια ευρώ, δηλ. ένα συνολικό κόστος περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ. Απαιτούνται μια σειρά από παράλληλα έργα. Η πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού είναι απαραίτητη.
Αν κατατεθεί ένας πλήρης φάκελος στα αρμόδια υπουργεία, υπάρχει η δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί το masterplanμέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
Απαιτείται μια ολοκληρωμένη μελέτη ασφάλειας και καθαριότητας του λιμανιού, πέραν της πεζοδρόμησης της παραλιακής πρέπει να πεζοδρομηθεί και αναδειχτεί το ιστορικό κέντρο της πόλης, να αναδειχτεί το Κάστρο της Ζακύνθου, ώστε να είναι καθαρό και συνεχώς ανοιχτό για τους επισκέπτες, ομοίως η βελτίωση της εικόνας των μουσείων μας, η ανάδειξη του ιστορικού Λόφου του Στράνη και η περαιτέρω αξιοποίηση της πλαζ του ΕΟΤ.

Όλες αυτές οι παρεμβάσεις είναι απαραίτητες, όπως επίσης η βελτίωση του οδικού δικτύου της πόλης, η ενιαία εικόνα των καταστημάτων της παραλιακής ζώνης και ο καλύτερος φωτισμός των δρόμων και της πόλης. Επίσης, η προώθηση της αστικής συγκοινωνίας και η ελαχιστοποίηση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη πόλη.

Όλοι οι τοπικοί άρχοντες του νησιού γνωρίζουν το σχέδιό μου, το παρουσίασα στον Δήμαρχο Ζακύνθου κ. Κολοκοτσά, στον Αντιπεριφερειάρχη Ζακύνθου κ. Νιοτόπουλο και στον Βουλευτή Ζακύνθου και Υφυπουργό Αθλητισμού κ. Κοντονή, με τον οποίο και μας συνδέει φιλιά ετών. Όλοι συμφωνούμε πως πρέπει να κινηθούμε ενωμένα, για να διεκδικήσουμε τη χρηματοδότηση του masterplanτου λιμανιού, που θα αλλάξει τη Ζάκυνθο για πάντα και θα φέρει οικονομική άνθιση στο νησί.

Αν μετά από διεθνή διαγωνισμό και αφού εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του σχεδίου, βρεθεί ο κατάλληλος ανάδοχος, το νέο λιμάνι της Ζακύνθου θα είναι έτοιμο σε 3 με 4 χρόνια».