Current track

Title

Artist

Background

Γιάννης Κοπανάς (Δρ. Φυσικής Πανεπιστημίου Αθηνών)

Τρ 9/04/2019



«Οι δυτικές ακτές της Ζακύνθου έχουν δημιουργηθεί από τις συνεχείς κατολισθήσεις που ως ένα φυσικό φαινόμενο γίνονται, όχι απαραίτητα λόγω ενός σεισμού, αλλά από τις διαβρώσεις των πρανών. Όλη η παραλία του Ναυαγίου έχει δημιουργηθεί από πετρώματα που έχουν καταπέσει και με τον χρόνο έχουν γίνει βότσαλο. Πρέπει να αποδεχτούμε ότι αυτές οι κατολισθήσεις υπάρχουν και θα υπάρχουν για πάντα. Άρα θα πρέπει με αυτό το δεδομένο, να κάνουμε ότι είναι δυνατόν, να κάνουμε ότι είναι απαραίτητο, ώστε να μειώσουμε τους κινδύνους, γιατί για να τους αποτρέψουμε είναι αδύνατον.

Με τον σημερινό πρόεδρο του τμήματος Γεωλογίας του ΕΚΠΑ και του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) καθηγητή κ. Λέκκα συνεργαζόμαστε εδώ και πάρα πολλά χρόνια, μαζί είχαμε φτιάξει ένα χρήσιμο πόνημα που αφορούσε την ιστορική διαδρομή των σεισμών της Ζακύνθου, ενώ είχαμε συνεργαστεί και στο να αντλήσουμε πληροφορίες σχετικά με την εκπομπή ηλεκτρικών σημάτων, που εκδηλώνονται πριν από έναν σεισμό. Έτσι συνεργαστήκαμε και τώρα για την μελέτη του Ναυαγίου.

Μετά τις κατολισθήσεις του περασμένου Σεπτεμβρίου στο Ναυάγιο, ο κ. Ε. Λέκκας μαζί με την επιστημονική του ομάδα έκανε αυτοψία όπου και καταγράφηκαν τα γεωλογικά δεδομένα της περιοχής, εν συνεχεία προέκυψε ο μεγάλος σεισμός του περασμένου Οκτωβρίου, λόγω του οποίου είχαμε και άλλες κατολισθήσεις, και έτσι ακολούθησε μια νέα αυτοψία.

Η επιστημονική έκθεση για την εκτίμηση κατολισθητικού κινδύνου στην παραλία του Ναυαγίου είναι μια μελέτη του κ. Λέκκα, που καταγράφει ποιος είναι ο συντελεστής μεταπήδησης ενός πετρώματος, όταν καταπέσει στην παραλία του Ναυαγίου.
Η μελέτη αυτή βρίσκεται σήμερα στη διάθεση του δήμου και περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα και παρεμβάσεις με την οριοθέτηση τριών ζωνών. Το κόκκινο τμήμα είναι αυτό όπου και απαγορεύεται η πρόσβαση, το πράσινο είναι μια προσβάσιμη ζώνη και υπάρχει και ένα τρίτο κίτρινο τμήμα, μέσου κινδύνου, που είναι ελεγχόμενης πρόσβασης. Αυτό το τμήμα, όταν είμαστε σε περίοδο σεισμικής δραστηριότητας, είναι μη προσβάσιμο, όταν όμως δεν έχουμε σεισμούς, είναι ελεγχόμενης πρόσβασης. Σε αυτή την ενδιάμεση ζώνη μπορούν να σταθούν 750 άτομα, ενώ στη ζώνη ελεύθερης πρόσβασης, άλλα 335 άτομα. Άρα η παραλία του Ναυαγίου μπορεί να δεχτεί μέχρι και 1.100 άτομα ταυτόχρονα.

Η προσωπική μου άποψη είναι ότι για έναν μήνα ακόμα, η κίτρινη ζώνη, δηλαδή αυτή της ελεγχόμενης πρόσβασης, θα πρέπει να είναι μη προσβάσιμη, επειδή συνεχίζεται η σεισμικότητα στο νησί.

Θα πρέπει επίσης να υπάρξει ένα πρόγραμμα προσέγγισης των σκαφών. Να οριστεί κάποιος υπεύθυνος, ο οποίος θα καταγράφει πόσα πλοιάρια έρχονται, ποιες ώρες, με πόσους επισκέπτες, για πόση ώρα μένουν έξω από την παραλία κ.λ.π.

Η εφαρμογή της μελέτης του κ. Λέκκα θα πρέπει να γίνει με κάποιο νέο ΦΕΚ, όπου το Λιμεναρχείο θα καταργεί την απαγόρευση που είναι σήμερα σε ισχύ. Πρέπει να υπάρχει μια επιτροπή διαχείρισης του Ναυαγίου, με την συμμετοχή του Δήμου, του Λιμεναρχείου, της Κτηματικής Υπηρεσίας, αλλά και των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

Θα έλεγα, πως η εφαρμογή της μελέτης του κ. Λέκκα, θα είναι η ενδιάμεση λύση για το Ναυάγιο, μέχρι να προχωρήσουμε στην οριστική, όπου την όλη διαχείριση του χώρου θα πρέπει να έχει ένας φορέας. Αν βάλεις ως αντίτιμο στον επισκέπτη μισό ευρώ, ο φορέας που πρέπει να συσταθεί, θα κερδίζει 500 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο, άρα θα έχει την οικονομική άνεση να προβαίνει σε παρεμβάσεις και ενέργειες, ώστε να αξιοποιείται καλύτερα η περιοχή.   

Πρέπει επίσης να γίνουν παρεμβάσεις και πάνω από το Ναυάγιο, όπου η εικόνα σήμερα είναι τραγική. Θα μπορούσε να είναι ένας σύγχρονος χώρος υποδοχής του επισκέπτη.

Αν κλείσει τελείως το Ναυάγιο, με την λογική του ότι υπάρχει κίνδυνος, τότε ρωτώ, ο Μύρτος θα είναι ανοιχτός; και εκεί υπάρχει κίνδυνος λόγω κατολισθήσεων, όπως επίσης, θα είναι κλειστό και το Πόρτο Κατσίκη στην Λευκάδα; δηλαδή, θα κλείσουμε όλες τις παραλίες ή όλους τους δρόμους στα ορεινά, επειδή λόγου χάρη δεν έχουν καλή σήμανση και μπορεί να έχουμε κάποιο τροχαίο; στη Σαντορίνη όπου όλα τα πρανή είναι απότομα και τα σπίτια έχουν χτιστεί στην καλδέρα του ηφαιστείου, εκεί δεν υπάρχει κίνδυνος; Ας μην πηγαίνουμε στα άκρα.

Για πρώτη φορά φέτος, με την μελέτη του κ. Λέκκα, πάμε να βάλουμε μια τάξη στο Ναυάγιο, όταν επί τόσα χρόνια ήταν ανεξέλεγκτο. Πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή την μελέτη; Αν δεν βρούμε λύση, το επόμενο βήμα θα είναι η πλήρη απαγόρευση πρόσβασης στο Ναυάγιο.»


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:


Current track

Title

Artist

Background