Current track

Title

Artist

Background

Σπύρος Μίχος
Γενικός Γραμματέας Δήμου Ζακύνθου

Η σημερινή Δημοτική Αρχή έχει διεκδικήσει και έχει εκμεταλλευτεί το 100% των διαθέσιμων χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων

Δε 25/02/2019



«Ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου ορίζεται από τον εκάστοτε Δήμαρχο και έχει την ευθύνη του συντονισμού των υπηρεσιών του Δήμου. Παράλληλα με εντολή του Δημάρχου προσωπικά παρακολουθώ τη διαδικασία των τεχνικών εκθέσεων και των συμβάσεων προμηθειών. Είμαι σε αυτή τη θέση τα τελευταία τρία χρόνια.

Από το 2014 όπου η σημερινή Δημοτική Αρχή ανέλαβε τους συνενωμένους πρώην Καποδιστριακούς Δήμους, αυτοί είχαν συνολικά 280 υπαλλήλους, χωρίς να υπολογίζουμε τα νομικά πρόσωπα ΦΟΔΣΑ, ΔΕΥΑΖ και Παιδικούς Σταθμούς.
Το 2014 αποχώρησαν κάποιοι έμπειροι υπάλληλοι του Δήμου, που πήγαν στην Περιφέρεια και προκλήθηκαν κάποιες δυσλειτουργίες. Μέσα σε πέντε χρόνια, ο Δήμος έχει χάσει το 33% του προσωπικού του, το 1/3 του δυναμικού του, λόγω διαφόρων αιτιών, σύνταξης, θανάτων, ακόμα και αυτοκτονιών. Ενώ το οργανόγραμμα του Δήμου κάνει λόγο για 400 υπαλλήλους, σήμερα στον δήμο εργάζονται περί τους διακόσιους.
Ο Δήμαρχος είχε ξεκινήσει την αναδιοργάνωση του οργανογράμματος, αλλά αποφάσισε να παγώσει τη διαδικασία μέχρι τις εκλογές έτσι ώστε ο νέος δήμαρχος να έχει ελευθερία κινήσεων. Ο Δήμος έχει προσωπικό επιπέδου μόρφωσης από Δημοτικό έως ΑΕΙ και πάντα υπάρχει ένα ποσοστό προσωπικού που δεν αποδίδει όσο θα έπρεπε, αλλά αυτό ισχύει για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες. Ο Δήμος σήμερα έχει ανάγκη από προσωπικό Δ.Ε και Π.Ε δηλαδή εξειδικευμένο προσωπικό υψηλής απόδοσης.
Ο εκάστοτε Δήμαρχος έχει τη δυνατότητα να προσλάβει έκτακτο προσωπικό π.χ. για την αποκομιδή των απορριμμάτων, όμως σε επίπεδο Π.Ε, αυτή είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία. Σήμερα στον Δημόσιο τομέα, επικρατεί η λογική του 1 προς 1, δηλαδή ένας αποχωρεί και ένας προσλαμβάνεται, αυτή είναι η αναλογία. Σε ότι αφορά πάντως την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού, οι προβλέψεις είναι δυσοίωνες.

Συνήθως ο Δήμος προσλαμβάνει περί τους 40 εποχιακούς υπαλλήλους κάθε χρόνο, συν περί τους 100 με συμβάσεις επίσης, μέσω προγραμμάτων ΟΑΕΔ. Τα προβλήματα όμως στις υπηρεσίες είναι σημαντικά. Για παράδειγμα, υπάρχει υπάλληλος μηχανικός, που στα 67 του έτη, ενώ θα μπορούσε να συνταξιοδοτηθεί, ζήτησε να παραμείνει για να μην κλείσει ένα τμήμα, αφού είναι ο μόνος που εργάζεται εκεί και μιλάμε για το τμήμα Δόμησης. Το τμήμα Αυθαιρέτων έχει μόνο δύο υπαλλήλους, οι οποίοι δεν αντικαθίστανται με ιδιώτες. Κάπου έχουμε την δυνατότητα να συνεργαστούμε ιδιώτες, όπως στην αποκομιδή, κάπου αλλού όχι. Πάντως ο Δήμος δεν χρειάζεται κομματικές προσλήψεις, χρειάζεται προσλήψεις ικανού και ειδικευμένου προσωπικού.

Ο κάθε Δήμαρχος σύμφωνα με τον νόμο, μπορεί να προσλάβει έξι ειδικούς συμβούλους, οι οποίοι θα πρέπει να διαθέτουν ειδικευμένες γνώσεις για να μπορούν να προσφέρουν. Ο νόμος τους δίνει τη δυνατότητα να δίνουν τις κατευθύνσεις προς υπηρεσίες και προφανώς αυτοί οι σύμβουλοι πρέπει να έχουν πτυχία και εγνωσμένη αξία.

Η σημερινή Δημοτική Αρχή έχει κάνει πολύ δουλειά που ο πολίτης ακόμα δεν έχει δει, έχει διεκδικήσει και έχει εκμεταλλευτεί το 100% των χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων που υπήρχαν διαθέσιμα, δεν έχει χαθεί πρόγραμμα, έχει προβεί σε 12 ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς και ανάμεσα στα άλλα κατάφερε να προχωρήσει το πρόγραμμα smart cities, τον λεγόμενο έξυπνο ηλεκτροφωτισμό με μια σύμβαση ύψους 12 εκατομμυρίων ευρώ.
Το πρόγραμμα smart cities θα λύσει το πρόβλημα του δημοτικού ηλεκτροφωτισμού για τα επόμενα 12 χρόνια, ενώ η πρώτη φάση του προγράμματος ξεκινά τον Μάρτιο και θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο. Άλλοι 3 με 4 Δήμοι σε όλη την Ελλάδα εφαρμόζουν αυτό το πρωτοποριακό πρόγραμμα, το οποίο όμως εφαρμόζεται εδώ και χρόνια στο εξωτερικό. Το πρόγραμμα αυτό θα υλοποιηθεί με τη συμβολή ιδιώτη ο οποίος θα αμείβεται από ένα ποσοστό των τελών που πληρώνουν οι πολίτες. Από αυτό το πρόγραμμα, ο Δήμος θα εξοικονομήσει περίπου 40 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο.
Οι Ζακυνθινοί ήταν στο σκοτάδι, επειδή το δίκτυο ηλεκτροφωτισμού είναι πεπαλαιωμένο και προβληματικό. Μιλάμε για 13 χιλιάδες συνδέσεις που πρέπει να αντιμετωπίζονται από τον μοναδικό ειδικευμένο υπάλληλο που διαθέτει αυτή τη στιγμή ο δήμος μας.

Όντως υπήρξε σημαντική καθυστέρηση στην διεκπεραίωση κάποιων έργων και αυτό οφείλεται στην πολιτεία αφού με τον νόμο 4412, η εφαρμογή του οποίου ξεκίνησε με την ψήφιση του, απαραίτητη προϋπόθεση ήταν οι ανάδοχοι εργολάβοι να προέρχονται μέσα από ένα ηλεκτρονικό μητρώο, το οποίο όμως δεν ήταν έτοιμο ως προς την εφαρμογή του έτσι χάθηκε πολύτιμος χρόνος.
Κατά συνέπεια, τα έργα που δρομολογήθηκαν το 2016, το 2017 και το 2018, θα υλοποιηθούν το 2019 και δυστυχώς κάποια από αυτά τα έργα θα γίνουν μετά τις εκλογές. Λέω δυστυχώς και αναφέρομαι στον νυν Δήμαρχο, που δεν θα προλάβει να τα πιστωθεί ως εν ενεργεία Δήμαρχος, εκτός και αν επανεκλεγεί.
Μιλάμε για πραγματικά έργα, όχι για μπασίες, για παράδειγμα, τα έργα στους δρόμους, ανά δημοτικές κοινότητες, με πρώτο το κομμάτι της ανόδου, από το φανάρι στη πρώην Πυροσβεστική, μέχρι τη Λούμπα, θα γίνει μετά τις εκλογές. Επίσης προχωρούν τα έργα του νέου παρκέ στο κλειστό της Παναγούλας, η ίδρυση βρεφικού τμήματος στους Παιδικούς Σταθμούς, έργα της ΔΕΥΑΖ και άλλες παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής του πολίτη.

Για το αν πρέπει να κλείσει ή όχι ο ΦΟΔΣΑ ενσωματώνοντας ο ίδιος ο δήμος τις υπηρεσίες του, απαντώ ως τεχνοκράτης αιρετός και όχι ως πολιτικός αιρετός. Μέχρι πρότινος, ούτε το κράτος δεν ήξερε να απαντήσει με σαφήνεια παρότι υπάρχει σχετική νομοθεσία. Ο Δήμαρχος έστειλε ερώτημα προς την Αποκεντρωμένη, για να αποσαφηνιστούν κάποια σημεία του νόμου και η Αποκεντρωμένη αδυνατώντας να απαντήσει η ίδια έστειλε το ερώτημα στο αρμόδιο Υπουργείο.

Θα έπρεπε ο κόσμος να είναι πιο επιφυλακτικός στα όσα ακούει περί αδιαφάνειας στον φορέα. Ο ΦΟΔΣΑ ως νομικό πρόσωπο, έχει και καλά και κακά. Σίγουρα έχει δυνατότητες ελιγμών που ο δήμος δεν διαθέτει. Ο ΦΟΔΣΑ έκανε διαγωνισμούς πάνω από το τραπέζι, όλες οι διαδικασίες ελέγχονται. Μπορεί να έγιναν και λάθη, αλλά αυτό δεν επιτρέπει σε κάποιους να ρίχνουν λάσπη σε πρόσωπα που πάλεψαν.
Αν κλείσει ο ΦΟΔΣΑ, ο φυσικός διάδοχός του είναι ο Δήμος, άρα δεν φαίνεται να κινδυνεύουν τα έργα που έχει προχωρήσει ως αρμόδιος φορέας, αν τελικά κλείσει, αλλά ως τεχνοκράτης είμαι και σε αυτό επιφυλακτικός. Η απόφαση είναι πολιτική και ο Δήμαρχος θα είναι αυτός που θα κληθεί να αποφασίσει αν θα κλείσει ο ΦΟΔΣΑ ή όχι.

Ο Δήμος διεκδικεί οικονομικές οφειλές πολιτών προς αυτόν. Πολλοί έχουν κάνει ρύθμιση και είναι συνεπείς, άλλοι έχουν κάνει ρύθμιση και σταμάτησαν να πληρώνουν. Ο Δήμος είναι υποχρεωμένος από τον νόμο και αναγκαστικά κάνει κατασχέσεις ποσών από τραπεζικούς λογαριασμούς σε εκατοντάδες πολίτες, για ληξιπρόθεσμα χρέη, ο αριθμός των κατασχέσεων εξ όσων γνωρίζω ξεπερνά σήμερα τους χίλιους. Οι οφειλές έχουν φτάσει ξεπεράσει τα 6 εκατομμύρια ευρώ. Δεν χρωστούν μόνο οι ξενοδόχοι, αυτό είναι ένας μύθος, όλοι χρωστάνε, από μπαταχτσήδες μέχρι ψυχοπαθείς.

Σταδιακά, πλησιάζουμε και στο να απεμπλακούν τα παρακρατηθέντα χρήματα του Δήμου από τα παράνομα δάνεια του παρελθόντος, και αυτό θα αποτελέσει μια τεράστια ανάσα στα οικονομικά του.

Έχουν έρθει σε επαφή μαζί μου υποψήφιοι Δήμαρχοι που θέλουν να ενημερωθούν για όλα αυτά και οι οποίοι θέλουν να επισκεφτούν τις υπηρεσίες του Δήμου και αυτό είναι κάτι θετικό.

Δεν έχει σημασία τόσο το ποιος θα είναι ο επόμενος Δήμαρχος, αλλά το τιμ που θα τον πλαισιώνει, το πόσο αξιόλογη θα είναι η ομάδα που θα έχει δίπλα του.»

 



Current track

Title

Artist

Background