Η Χωροθέτηση της προβλήτας στο μόλο του Αγίου Νικολάου είναι η καλύτερη λύση σύμφωνα και με την επιβλέπουσα υπηρεσία
Τρ 8/06/2021
«Η διυπουργική επιτροπή της ΕΣΑΛ αποτελείται από πρόσωπα, κάθε περίοδος κατά την οποία συνεδριάζει έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και στην τελευταία συνεδρίαση η σύνθεση της επιτροπής ήταν διαφορετική. Τις προηγούμενες φορές δεν είχε γίνει κατανοητό ότι η Ζάκυνθος αποτελεί προορισμό κρουαζιέρας. Τώρα ποια όλοι γνωρίζουν ότι ένας από τους καλύτερους προορισμούς που μπορεί να αναπτυχθεί η κρουαζιέρα στο Ιόνιο είναι και η Ζάκυνθος και δικαιούται έναν προβλήτα κρουαζιέρας.
Την προηγούμενη φορά υπήρχαν κάποια ανταγωνιστικά λιμάνια όπως του Κατακόλου, ήταν μια περίοδος βαθιάς κρίσης, πενιχρά τα κονδύλια, υπήρχε αμφιβολία ως προς την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και έτσι συνέτειναν στην προηγούμενη λύση της χωροθέτησης της προβλήτας πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων στο μόλο του Αγ. Διονυσίου. Δεν νομίζω ότι η επιλογή τότε έγινε για οικονομικούς λόγους. Η αρχική λύση που επιλέγει οφειλόταν σε κάποιες επιφυλάξεις που εξέφρασε ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού τότε οι οποίες και καθόρισαν την απόφαση. Έγινε το καλύτερο δυνατό, και το 2017, για να μπορέσουμε να φτάσουμε στο σημερινό αποτέλεσμα. Φανταστείτε να μην είχε εγκριθεί καθόλου προβλήτα κρουαζιέρας και να έμενε η Ζάκυνθος εκτός. Βήμα-βήμα μπορέσαμε και φτάσαμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Και οι δύο λύσεις που προτάθηκαν για την χωροθέτηση της προβλήτας, όπως και οποιοδήποτε έργο, ακόμα και ένα σπίτι οπωσδήποτε αλλάζει την μορφολογία μιας περιοχής.
Αυτή την στιγμή έχουμε το «Πολεοδομικό σχέδιο». Με βάση αυτό το σχέδιο δεν έχει εγκριθεί ακόμα κανένα κτίριο για να κατασκευαστεί. Με βάση τους όρους δόμησης που θα εγκριθούν, γιατί ακόμα δεν έχουν εγκριθεί, θα μπορέσουν να γίνουν αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και με βάση τα στοιχεία της κίνησης που αναμένουμε να υπάρχουν, με βάση τον τρόπο που σκοπεύουμε να αναπτύξουμε την κρουαζιέρα στη Ζάκυνθο, το αν θα την συνδυάσουμε με το αεροδρόμιο, όλα αυτά θα παίξουν ρόλο στο πόσα κτίρια θα γίνουν και ποιο μέγεθος θα έχουν. Ακόμα δεν υπάρχει κανένα κτίριο, υπάρχουν μόνο ενδεικτικές θέσεις, αυτά θα τεθούν μελλοντικά όσο θα προκύπτουν οι μελέτες που πρέπει να γίνουν. Αυτή την στιγμή κάνουμε έναν προγραμματικό σχεδιασμό ο οποίος μπορεί και προβλέπεται να γίνει και τμηματικά.
Οι κτιριακές υποδομές μπορούν να ξεκινήσουν με 2000τ.μ. και στη συνέχεια να γίνουν ακόμα μεγαλύτερες ή και μικρότερες. Αυτό θα εξαρτηθεί από τις ανάγκες και τη ζήτηση, και αφού δούμε πως θα κινηθεί και η αγορά της κρουαζιέρας. Αυτή τη στιγμή βγαίνουμε από τον κορωνοϊό, πρέπει να δούμε πως θα εξελιχθεί αυτό για να υπάρξουν οι αντίστοιχες μελέτες. Το μέγιστο για τις κτιριακές υποδομές είναι 5000 τ.μ. Το γεγονός ότι ο νομοθέτης δίνει τη δυνατότητα να κατασκευαστεί κάτι τέτοιο στην πλήρη του ανάπτυξη, δεν σημαίνει ότι εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι μικρότερο, αρκεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες. Στην Κεφαλλονιά έκαναν έναν προβλήτα και ένα επιβατικό σταθμό ο οποίος δεν επαρκεί, πολύ σύντομα ξεπεράστηκε και τώρα δεν έχουν χώρο να κάνουν νέο επιβατικό σταθμό.
Στον σχεδιασμό του Μάστερ-Πλάν έχουμε λάβει τα μέτρα μας έτσι ώστε να μην δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα στα ήδη οξυμένα κυκλοφοριακά προβλήματα που υπάρχουν στη πόλη της Ζακύνθου. Έχουμε δώσει προτάσεις για την βελτίωση της κυκλοφορίας πολύ κοντά στο λιμάνι, οι οποίες θα επανεξεταστούν και μελλοντικά αλλά από εκεί και πέρα όμως θα πρέπει και ο Δήμος να εξετάσει ανεξάρτητα το κυκλοφοριακό ζήτημα γιατί και σήμερα που δεν υπάρχουν κρουαζιερόπλοια επικρατεί ένα μικρό κυκλοφοριακό χάος. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν θα ήταν μικρότερο αν δεν υπήρχε καθόλου το λιμάνι; Δεν μπορούμε να λειτουργούμε με αυτή τη λογική. Σίγουρα με τα κρουαζιερόπλοια θα υπάρξει μια επιπλέον κίνηση όμως αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στο να γίνει μια τέτοια δραστηριότητα, και για αυτό υπάρχουν λύσεις.
Το Μάστερ-Πλάν του λιμένα της Ζακύνθου σχεδιάστηκε με βάση την θεμσοθετημένη-καθορισμένη εδώ και χρόνια ζώνη του λιμανιού. Σε αυτή την χερσαία ζώνη ήταν ο χώρος στον οποίο έπρεπε να δουλέψουμε. Αν υπήρχαν οι προϋποθέσεις για να γίνει επέκταση της χερσαίας ζώνης αυτό θα άλλαζε το αντικείμενο πάνω στο οποίο κληθήκαμε να προτείνουμε λύσεις και αυτό θα απαιτούσε επιπλέον χρόνο και οπωσδήποτε θα καθυστερούσε σημαντικά την υλοποίηση των έργων.
Τα πάρκινγκ που έχουμε σχεδιάσει στο Μάστερ-Πλάν είναι για την εξυπηρέτηση της επιβατικής κίνησης ωστόσο θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν και τις ανάγκες της πόλης αλλά αυτό είναι κάτι που η Ζάκυνθος θα το δει μελλοντικά.
Στην πλήρη του ανάπτυξη το Μάστερ-Πλάν προβλέπει στον μόλο του Αγίου Νικολάου την εξυπηρέτηση ταυτόχρονα δύο κρουαζιερόπλοιων σε αντίθεση με τον λύση του Αγίου Διονυσίου στην οποία η πρόβλεψη είναι για ένα.
Το Μάστερ-Πλάν θα είναι ένα εργαλείο στα χέρια του λιμενικού ταμείου για να μπορέσει να σχεδιάσει και να προγραμματίσει τα έργα. Αναμένουμε την απόφαση της ΕΣΑΛ, θα δούμε πως θα διατυπωθεί. Περιμένουμε και την έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων, την οποία δεν είχαμε πάρει μέχρι σήμερα, παρά την αρχική έκκριση της ΕΣΑΛ. H Περιβαλλοντική αδειοδότηση καθυστερούσε λόγω της αλληλεπίδρασης των δραστηριοτήτων (εμπορικής και τουριστικής) στο μόλο του Αγίου Διονυσίου. Μετά και την Περιβαλλοντική αδειοδότηση για κάθε εγκατάσταση-κτίριο που προβλέπεται να κατασκευαστεί στο λιμάνι θα απαιτηθεί προμελέτη και οριστική μελέτη.
Θεωρώ ότι η λύση της χωροθέτησης της προβλήτας στο μόλο του Αγίου Νικολάου ήταν η καλύτερη λύση όχι μόνο γιατί το λέω εγώ αλλά και γιατί αυτό έχει διατυπωθεί από την επιβλέπουσα υπηρεσία. Υπεραμύνθηκα της δυνατότητας της Ζακύνθου να έχει κρουαζιέρα, να μην μείνει απέξω από την κρουαζιέρα, κάτι που δεν έβλεπαν με τον ίδιο τρόπο κάποια μέλη της ΕΣΑΛ το 2017. Παρά τους τότε προβληματισμούς η πράξη έδειξε ότι τα κρουαζιερόπλοια έρχονται στη Ζάκυνθου, παραμένουν αρόδου και θέλουν να επισκεφθούν τη Ζάκυνθο.
Το σημαντικότερο από όλα είναι ότι θα πρέπει τώρα να δουλέψουν όλοι μαζί σωστά για τον τουρισμό της κρουαζιέρας, για να μπει στις σωστές κατευθύνσεις γενικότερα ο τουρισμός προς την αειφόρο ανάπτυξη της Ζακύνθου.»
Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή: