Μόλις 5 εισακτέοi στο Τμήμα Περιβάλλοντος Ζακύνθου: Xτυπά καμπανάκι, πρέπει να γίνουν διορθωτικές κινήσεις
Δε 30/08/2021
«Το πρόβλημα για τους πολύ λίγους εισακτέους που είχε το Τμήμα Περιβάλλοντος Ζακύνθου, ήταν ότι η βάση εκτοξεύθηκε στη ύψη. Με τη βάση του συστήματος εισαγωγής είχαμε μεγάλες απώλειες εισακτέων, ειδικά στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια. Ήταν κάτι που το περιμέναμε, οι εκτιμήσεις που είχαμε κάνει με βάση τα περσινά βαθμολογικά δεδομένα, μας έδειξαν τα μεγέθη που τελικά είχαμε φέτος. Το νέο σύστημα εισαγωγής δίνει τη δυνατότητα στα Πανεπιστήμια να ορίσουν κάποιες παραμέτρους, δεν αφήνει όμως στα Πανεπιστήμια την ευθύνη στο να ορίσουν τον συνολικό αριθμό των εισακτέων. Φέτος τα Πανεπιστήμια όλης της χώρας ζήτησαν κάτι λιγότερο από 50 χιλιάδες εισακτέους, και τελικά με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας πήραν 77.400.
Σε ότι αφορά το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, είχε ονομαστικό αριθμό εισακτέων 1.793 θέσεις και από αυτές καλύφθηκαν οι 1.064, με το ποσοστό απώλειας να είναι στο 40%, δηλαδή στον μέσο όρο των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων. Αυτή η απώλεια συμβαίνει μόνο στα Περιφερειακά Ιδρύματα γιατί αφενός ο μεγάλος αριθμός των εισακτέων που αντιστοιχεί σε μεγάλο αριθμό φοιτητών εισέρχονται στα κεντρικά Πανεπιστήμια των μεγάλων αστικών κέντρων, και αφετέρου υπάρχουν και τα δημογραφικά κριτήρια. Είναι χαρακτηριστικό, ότι το Ιόνιο Πανεπιστήμιο είχε ζητήσει για φέτος 1.120 θέσεις που σημαίνει ότι αν κάνουμε μια αναγωγή των εισακτέων στον αριθμό που εμείς είχαμε ζητήσει, θα δούμε ότι το ποσοστό πλήρωσης των θέσεων είναι άνω του 95%.
Το να μιλήσουμε για τη βιωσιμότητα ενός ακαδημαϊκού τμήματος με δείκτη μόνο τον αριθμό των φοιτητών, θα ήταν άστοχο. Χρησιμοποιούμε μια ευρύτητα ακαδημαϊκών κριτηρίων που σχετίζονται με τον αριθμό των διδασκόντων, τις διαθέσιμες υποδομές, και την ποιότητα των σπουδών. Προφανώς και χτυπά ένα καμπανάκι σε ότι αφορά διορθωτικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν στα τμήματα που έχουν πληγεί. Για το Ιόνιο Πανεπιστήμιο έχουμε μείωση εισακτέων στα πέντε από τα δέκα τμήματά του. Πρόσφατα περάσαμε από τη διαδικασία της πιστοποίησης ποιότητας του Πανεπιστημίου ενώ ξεκίνησε και η πιστοποίηση του προγράμματος σπουδών. Τόσο το Πανεπιστήμιο, όσο και δύο τμήματα που έχουν ήδη αξιολογηθεί, έχουν πάρει τη μέγιστη δυνατή κατάταξη. Το ένα εκ των τμημάτων που αξιολογήθηκαν είναι το Τμήμα Ιστορίας το οποίο και αυτό πήρε λίγους εισακτέους. Το όλο εγχείρημα λοιπόν είναι σύνθετο, άρα δεν μπορούμε έτσι απλά να μιλάμε για βιωσιμότητα ή μη ενός τμήματος.
Ειδικά για το Τμήμα Περιβάλλοντος Ζακύνθου, δέχτηκε πέντε φοιτητές από την κατηγορία των ΓΕΛ και έχει φτάσει τους 30 από την κατηγορία των ΕΠΑΛ. Επίσης αν δούμε πως κινήθηκαν τα Τμήματα Περιβάλλοντος στη Λάρισα, ή στο Αιγαίο, θα δούμε ότι πήραν σχεδόν ακριβώς τους ίδιους εισακτέους. Ακόμα και το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος στην Πάτρα, πήρε 4 από την κατηγορία των ΓΕΛ. Αυτό δείχνει ένα στίγμα σε σχέση με το πόσο τελικά θεωρούμε ως προτεραιότητα, ως κράτος και κοινωνία, τις σπουδές στο περιβάλλον. Υπάρχουν κατά συνέπεια κάποια πράγματα που πρέπει να αναθεωρηθούν. Κάποια στιγμή πρέπει να δοθεί μια εθνική προτεραιότητα, ή και περιφερειακή, για το τι αντικείμενα σε ένα βάθος τριακονταετίας θέλουμε να υποστηριχθούν, έτσι ώστε τα Πανεπιστήμια να κινηθούν σε αλλαγές. Αν δεν θέλουμε σπουδές στο περιβάλλον, τότε προφανώς το Τμήμα Περιβάλλοντος θα πρέπει να μετασχηματισθεί σε κάτι άλλο.
Στη τελευταία σύνοδο Πρυτάνεων που είχε γίνει τον Ιούλιο, η Υπουργός Παιδείας είχε ζητήσει προτάσεις των Πανεπιστημίων μέχρι 30 Σεπτεμβρίου, σε σχέση με την πιθανή εσωτερική τους αναδιάταξη. Για να γίνουν αυτές οι προτάσεις είχε τεθεί ως όρος να ανακοινωθούν οι αριθμοί των εισακτέων στα Πανεπιστήμια και να δοθούν κάποια ποιοτικά στοιχεία από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης πάνω στα οποία θα γίνουν οι προτάσεις.
Το Τμήμα της Ζακύνθου ως προς τη βιωσιμότητά του, θεωρώ ότι θα μπορούσε να αλλάξει το αντικείμενο για να γίνει περισσότερο συμβατό με τις πολιτικές που προανέφερα, τις προτεραιότητες, αλλά να μην χάσει τον χαρακτήρα που έχει σε μεγάλο βαθμό και για να μην πάνε χαμένες οι υποδομές που έχει. Μιλάω για μια γενίκευση του γνωστικού αντικειμένου του τμήματος της Ζακύνθου. Είναι πολύ πρόωρο να πούμε ποιο θα είναι το αντικείμενο αυτό, είναι κάτι που θα προκύψει μέσα από τα συλλογικά όργανα του Πανεπιστημίου. Το Υπουργείο Παιδείας θέλει να γίνει ένας εξορθολογισμός του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης, είμαστε σύμφωνοι σε κάτι τέτοιο, θα πρέπει όμως να γίνει στη βάση του συνόλου των ακαδημαϊκών κριτηρίων που ορίζει και η νομοθεσία για αυτές τις περιπτώσεις.»
Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή: