«Αιφνίδιος θάνατος» των ΕΛΤΑ – Κοινωνική αναστάτωση σε όλη τη χώρα
Δε 3/11/2025
Η κυβέρνηση θορυβημένη από τις αντιδράσεις, η περιφέρεια πιέζει.
Ακριτικά χωριά στο σκοτάδι. Η ψηφιακή μετάβαση δεν αντικαθιστά την ανάγκη για ΕΛΤΑ.
110 Δήμαρχοι ζήτησαν ενημέρωση και αγνοήθηκαν από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ.
Επαναφορά των ΕΛΤΑ στον ρόλο τους. Ηθική και πολιτική υποχρέωση της αντιπολίτευσης.
«Τα ΕΛΤΑ ανέκαθεν επιτελούσαν έναν θεσμικό θα έλεγα ρόλο, πηγαίνοντας σε οποιοδήποτε ακριτικό χωριό της πατρίδας μας, για να μπορέσουν να προσφέρουν και να μοιράσουν τις υπηρεσίες που εδώ και πολλές δεκαετίες, έναν αιώνα σχεδόν, εκτελούν με συνέπεια.
Τα ΕΛΤΑ είχαν πράγματι βοηθηθεί οικονομικά το προηγούμενο διάστημα από πολλές κυβερνήσεις και αυτό είναι ακριβώς το ζητούμενο. Προκαλεί έκπληξη και ταυτόχρονα αλγεινή εντύπωση αυτός ο «αιφνίδιος θάνατος», το ξαφνικό τέλος αυτών των 204 καταστημάτων σε όλη τη χώρα, μάλιστα σε πολύ κρίσιμες, ακριτικές και όχι μόνο περιοχές.
Στα νησιά γενικότερα και στη Ζάκυνθο, υπάρχουν πολλά πρακτικά ζητήματα για τους ανθρώπους που δεν έχουν ψηφιακή εξοικείωση και είναι λογικό. Οι πατεράδες μας και οι παππούδες μας δεν έχουν τη δυνατότητα εν μία νυκτί να ωριμάσουν ψηφιακά και να χρησιμοποιούν άλλους τρόπους.
Άρα, για αυτούς παραμένει μια ζωτική ανάγκη. Τι λέμε λοιπόν; Το κόστος που βεβαίως υπάρχει στα ΕΛΤΑ, ιδιαίτερα μετά το 2020 και την υγειονομική κρίση, αφορά το μεταφορικό έργο. Η μεγάλη εικόνα είναι ότι πρέπει να διατηρηθεί αυτή η υπηρεσία στις ακριτικές περιοχές, διότι συνδράμει πολλαπλώς θετικά.
Δίνει μια ανάσα στους ανθρώπους, παρέχει την αίσθηση ότι η πολιτεία είναι παρούσα, ακόμη και σε απομακρυσμένες περιοχές. Αξίζει να θυμηθούμε ότι το τελευταίο διάστημα, απομακρύνονται με αποφάσεις της κυβέρνησης, μια σειρά από υποκαταστήματα Τραπεζών, που διατηρούσαν ζωντανή την περιφέρεια. Τώρα, τα ΕΛΤΑ φαίνεται να δέχονται την «τελευταία βολή». Θεωρούμε λοιπόν ότι είναι λάθος και πρέπει η κυβέρνηση να το δει. Η αναδίπλωσή της και η αυριανή συζήτηση στη Βουλή, στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, είναι μια θετική εξέλιξη.
Ελπίζω έστω και την τελευταία στιγμή να ανατραπεί αυτός ο σχεδιασμός. Βλέπω ότι οι κυβερνητικοί Βουλευτές, μπροστά στις αντιδράσεις του κόσμου σε όλη την Ελλάδα, έχουν θορυβηθεί. Πολλοί Βουλευτές της περιφέρειας νιώθουν την πίεση και αυτό είναι πραγματικότητα. Άρα, πρέπει να δράσουν ορθολογικά και να καταλάβουν ότι αξίζει να διατηρηθούν τα ΕΛΤΑ. Άλλωστε, η δημοσιονομική επίπτωση για τη διατήρηση αυτών των μικρών καταστημάτων δεν είναι μεγάλη.
Οι πολίτες εκφράζουν ένα καθολικό αίτημα, την ανάγκη να διατηρηθεί η κοινωνική και λειτουργική παρουσία των ΕΛΤΑ. Ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός των ΕΛΤΑ δεν εμποδίζει τη διατήρηση των καταστημάτων, τα οποία μπορούν να παραμείνουν ανταγωνιστικά και να εξυπηρετούν τους πολίτες. Το κόστος για τη διατήρηση αυτών των μικρών καταστημάτων δεν είναι τόσο μεγάλο, ώστε να επηρεάσει τη βιωσιμότητα της εταιρείας.
Το 2020 ο κ. Πιερρακάκης είχε δεσμευτεί για τον εκσυγχρονισμό των ΕΛΤΑ, όμως αυτό δεν συνέβη. Τώρα, πέντε χρόνια μετά, προσπαθούν να δημιουργήσουν τον εκσυγχρονισμό μέσα από «κλεισίματα», που δεν είναι η σωστή πρακτική. Σας μιλώ ως άνθρωπος που διοικεί επιχειρήσεις στον ιδιωτικό τομέα, γνωρίζω πώς λειτουργεί ο ανταγωνισμός και πώς πρέπει να κινηθεί μια κρατική επιχείρηση. Τα ΕΛΤΑ έχουν μείνει στάσιμα για πολλά χρόνια και η κυβέρνηση απέτυχε να τα εξελίξει.
Τώρα επιχειρείται η κατάργηση καταστημάτων, αλλά αυτό ανατρέπει την καθημερινότητα των πολιτών χωρίς εναλλακτικό σχέδιο. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι υποστηρίζω τον πλήρη δημόσιο έλεγχο των ΕΛΤΑ, όχι την ιδιωτικοποίησή τους. Προς το παρόν δεν υπάρχει σαφές σχέδιο από την κυβέρνηση, ή τη διοίκηση των ΕΛΤΑ.
Σε μια κρατική επιχείρηση, το κράτος πρέπει να διατηρεί τον έλεγχο, να εφαρμόζει κανόνες και να υπάρχει συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα μόνο με προσανατολισμό στο δημόσιο συμφέρον. Πρέπει να είναι μια σοβαρή δημόσια υπηρεσία, που προάγει τον υγιή ανταγωνισμό και εμποδίζει τα καρτέλ που εμφανίζονται τα τελευταία χρόνια.
Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι πίσω από όλη αυτή την κατάσταση υπάρχει πολιτική σκοπιμότητα, αλλά η παρούσα κυβέρνηση έχει παρελθόν, που κάνει πιθανό ένα σχέδιο ιδιωτικοποίησης στο μέλλον. Καταγράφουμε σοβαρά προβλήματα, όπως την άρνηση της διοίκησης των ΕΛΤΑ να συναντήσει 110 Δημάρχους που ζήτησαν ενημέρωση, γεγονός απαράδεκτο για δημόσια υπηρεσία. Με μια προοδευτική διακυβέρνηση, θα επανέλθει η κανονικότητα και η εξυπηρέτηση των πολιτών θα είναι προτεραιότητα.
Η πρότασή μας είναι η επαναφορά των ΕΛΤΑ στον ρόλο που επιτελούσαν για δεκαετίες, ώστε να παραμείνουν παρόντα στην καθημερινότητα των πολιτών, με πλήρη δημόσιο έλεγχο και εκσυγχρονισμό. Πρόκειται για μια ηθική και πολιτική υποχρέωση της αντιπολίτευσης απέναντι στην κοινωνία.»