Current track

Title

Artist

Background

Νίκος Βουτσινάς
Αρχιτέκτονας, Πολεοδόμος

Έργα στη Φιλικών: Δεν είναι λάθος, ούτε ντροπή, να βελτιώσεις ένα έργο και φυσικά δεν γίνεται πολιτική επί του έργου

Τρ 9/11/2021



«Διαμένω στην περιοχή του οδού Φιλικών. Ο δρόμος αυτός είναι ένας προβληματικός δρόμος, που καθημερινά παίρνει ένα τεράστιο φορτίο, οχημάτων και πεζών, καθώς αποτελεί την μία από τις τρεις βασικές πύλες εισόδου στην πόλη. Αυτός ο δρόμος χαράκτηκε από τους Άγγλους το 1820 για να μπορούν να τροφοδοτούν το Κάστρο με φαγητό και πολεμικά εφόδια. Μιλάμε για έναν δρόμο που κατασκευάστηκε για να εξυπηρετεί πεζούς, άλογα, κάρα και άμαξες. Εν έτη 2021 δέχεται μεγαλύτερα και πιο επικίνδυνα φορτία, αυτοκίνητα, λεωφορεία, φορτηγά και νταλίκες. Είναι ένας δρόμος που δεν έχει οργανωμένα πεζοδρόμια, διακόπτονται σε πολλά σημεία και λόγω έλλειψης ορατότητας στο επίμαχο σημείο που είναι η στροφή, έχω δει πεζούς να πηδάνε στο χαντάκι για να γλυτώσουν από τα αυτοκίνητα.

Με απασχόλησε το έργο που είναι σε εξέλιξη σήμερα καθώς πρόκειται για ένα έργο που δεν γίνεται κάθε μέρα, που δεν γίνεται εύκολα και που θα καλύψει τις ανάγκες μας μπορεί και για τα επόμενα διακόσια χρόνια. Πήρα μέσω των τεχνικών υπηρεσιών της Περιφέρειας τα σχέδια του έργου, τα μελέτησα και διαπίστωσα ότι προβλέπεται ρυμοτομικό πλάτος 12 μέτρων με πεζοδρόμια, αφού η περιοχή είναι εντός σχεδίου πόλεως. Το επίμαχο σημείο που γίνονται οι εργασίες, είναι εντός σχεδίου πόλεως από το 1956.

Δεν τίθεται θέμα καλής ή κακής μελέτης του έργου, αλλά χάραξης. Ο κάθε μελετητής ακολουθεί τις εντολές του εργοδότη του, που στην προκειμένη περίπτωση προφανώς ήταν και είναι ο Αντιπεριφερειάρχης Ζακύνθου.

Είναι σημαντικό το έργο αυτό να γίνει στη σωστή θέση, τα πεζοδρόμια να μην είναι στενά και να εξυπηρετείται ο πολίτης. Μιλάω για μια μικρή μετατόπιση του άξονα του έργου, της τάξεως του μισού έως ένα μέτρου και αυτό μπορεί να γίνει χωρίς να χρειασθεί να διακοπεί το έργο, ή να καθυστερήσει.

Το έργο πρέπει να γίνει στα όρια της ρυμοτομικής γραμμής ώστε να εκμεταλλευτεί πλήρως την δημόσια έκταση προς όφελος του πολίτη. Όλες οι μελέτες, για την κατασκευή οποιουδήποτε κτηρίου, ή έργου άλλης μορφής, έχουν ένα περιθώριο ασφαλείας που είναι σε ποσοστό περίπου 20% πάνω από τα συμβατικά φορτία. Οι πάσσαλοι που προβλέπεται στη μελέτη έχουν και αυτοί ένα ποσοστό κατά 20% παραπάνω από τα συμβατικά φορτία. Μιλάμε για θηριώδεις πασσάλους, ύψους 14 μέτρων και διαμέτρου 80 πόντων.

Το αντικείμενο της μελέτης του έργου είναι ο δρόμος και όχι το κτήριο που βρίσκεται πάνω από το συγκεκριμένο σημείο στο οποίο γίνονται σήμερα εργασίες. Προβλέπονται πάνω από 120 πάσσαλοι που δεν χρειάζονται σε όλο το μήκος του δρόμου. Δεν χρειάζεται μια τόσο μεγάλη παρέμβαση. Μετά το ύψος που βρίσκεται το κτήριο του πρώην «ΑΛΛΑ» δεν χρειάζονται πάσσαλοι, θα μπορούσε να μπει ένα απλό τοιχίο το οποίο θα κοστίσει πολύ λιγότερα χρήματα.

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ότι ο δρόμος των Φιλικών έχει επανειλημμένα ασφαλτοστρωθεί και έχει ανέβει το ύψος του κατά σαράντα με πενήντα πόντους και αυτό αποτελεί πρόβλημα. Επίσης αν κάποιος πέσει στο χαντάκι των όμβριων θα χτυπήσει άσχημα και ίσως χρειασθεί ένα πρόσθετο διάζωμα για να προστατευτεί ο πεζός.

Δεν είναι λάθος, ούτε ντροπή, το να βελτιώσεις ένα έργο, και φυσικά δεν γίνεται πολιτική επί του έργου. Το έργο αυτό είναι ζωτικής σημασίας, πολύ μεγαλύτερης ακόμα και από την θέση προβλήτας για τα κρουαζιερόπλοια.»

 


Προς : Τις τεχνικές Υπηρεσίες Της περιφέρεια Ιονίων Νήσων – Γραφείο Ζακύνθου

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΦΙΛΙΚΩΝ

Παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον το «Έργο» επί της οδού Φιλικών στο ύψος του «ΑΛΛΑ» που δεν υπάρχει πιά.
Στο σημείο αυτό προ ετών, 2 ή 3 εάν δεν κάνω λάθος, είχε υποχωρήσει το αναλημματικό τοιχίο και προφανώς λόγο τις εμφανούς απόκλισης που παρουσιάζει και το απομείνας αναλημματικός τοιχος, μελετήθηκε και σχεδιάστηκε η καθαίρεση και αντικατάσταση του όλου τοιχίου με νέο.

Μετά από επίσκεψη μου στην αρμόδια Υπηρεσία της Περιφέρειας έλαβα τις βασικές πληροφορίες που ζήτησα και μου επετράπει να δω τα βασικά σχέδια. Προφανώς ο φάκελος της εν λόγο Μελέτης περιλαμβάνει το σύνολο των προβλεπόμενων μελετών και εγκρίσεων Εξάλλου είναι γνωστό ότι ο μελετητής επεξεργάζεται και μελετά το αντικείμενο το οποίο του αναθέτουν και στην έκταση που του υποδεικνύετε.

Θέλω λοιπόν να αναφερθώ σε μερικά ζητήματα τα οποία μου προκαλούν εντύπωση.
Κατά πρώτον το σημείο αυτό της οδού Φιλικών ευρίσκετε εντός του εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως (Σ.Π.). Το Σ.Π. προβλέπει την χάραξη και το πλάτος (12,00 μ) τα οποία για να αλλάξουν προϋποθέτουν τροποποίηση του Σ.Π..

Στην θέση αυτή και καθ’ όλο το μήκος του προσώπου του Ο.Τ. 21 προς ανατολάς επί της οδού Φιλικών «σώζονται» τμήματα του «παλαιού» λίθινου παρόδιου χάνδακα απορροής ομβρίων. Ενδεχομένως μερικοί να έχουν την εντύπωση ότι ο χάνδακας αυτός είναι ο αρχικός που κατασκευάσθηκε μαζί με τον δρόμο επί Αγγλοκρατίας ( 1820 περίπου), τότε ο δρόμος ονομαζόταν Καινούρια Ρούγα και κατασκευάστηκε για την πιο εύκολη τροφοδοσία του Κάστρου. Μια όμως πιο προσεκτική παρατήρηση θα έπειθε ότι ο χάνδακας αυτός είναι ανακατασκευασμένος και μάλιστα κατά πάσα πιθανότητα μετασεισμικά (1953). Συνέπεια των πιο πάνω είναι ότι το συγκεκριμένο τμήμα του χάνδακα ομβρίων αποχαρακτηρίζετε από αρχαιολογικής απόψεως. Το δε σωζόμενο, με την αρχική μορφή και τεχνοτροπία, τμήμα του ευρίσκετε ουσιαστικά στα σημεία α) από την σκαλίτσα της ιδ. Κοντονή πριν την διασταύρωση προς Αγ. Γεώργιο και έως την διασταύρωση και β) από την βρύση του Αγ. Σπυρίδωνα της Κιμιλιάς και πέραν αυτού με κατεύθυνση προς Σταυρό Μπόχαλης.
Όλος ο υπόλοιπος χάνδακας στο εν λόγο τμήμα του έχει καταστραφεί είτε από επεμβάσεις του δημοσίου, οδόστρωση, διέλευση αγωγών κλπ, είτε από παρόδιους ιδιοκτήτες οι οποίοι κατά την εκτέλεση εργασιών συντήρησης ή ανοικοδόμησης των κτιρίων στα οικόπεδα τους ουδεμία οδηγία έλαβα από τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να προστατευόσουν τον εν λόγο χάνδακα.

Πέραν αυτών.
Η οδός Φιλικών αποτελεί έναν από τους βασικούς περιπάτους τόσο των κατοίκων όσο και των επισκεπτών του νησιού οι οποίοι κατευθύνονται προς αξιοθέατα και ιστορικούς χώρους της Ζακύνθου όπως η εκκλησία του Αγ. Γεωργίου των Φιλικών, ο λόφος του Στράνη, την Μπόχαλη και το Κάστρο. Ο αριθμός των ανθρώπων που περπατούν στον δρόμο αυτό δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητος. Ταυτόχρονα όμως η οδός Φιλικών αποτελεί μία από τις τρεις βασικές εισόδους της πόλης εξυπηρετώντας σχεδόν όλους του οικισμούς των βόριων – ανατολικών ακτών του νησιού.

Για τους πιο πάνω λόγους ύπαρξη πεζοδρομίων είναι κάτι περισσότερο από απαραίτητη είναι επιβεβλημένη και ενώ στο τμήμα της οδού έως το υπαίθριο θέατρο υπάρχουν πεζοδρόμια , έστω και με προβλήματα, στο εν λόγο τμήμα που είναι και ιδιαίτερα επικίνδυνο λόγο τις έλλειψης ορατότητας, στο δε υπόλοιπο προς την Μπόχαλη παρά του ότι υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη, μέρος της οποίας έχει υλοποιηθεί, στα επίμαχα σημεία όπου και ο κίνδυνος ατυχήματος είναι πολύ μεγάλος, δηλαδή στην πρώτη γέφυρα εκεί που αρχίζει η οδός προς Αγ. Γεώργιο των Φιλικών και στην δεύτερη γέφυρα στην βρύση του Αγ. Σπυρίδωνα του Ντανούφρη.

Είναι πραγματικά «θαύμα» το γεγονός ότι στα τρία αυτά κατ’ εξοχήν επικίνδυνα σημεία, ΑΛΛΑ, πρώτη γέφυρα και στροφή Αγ. Σπυρίδωνα – δεύτερη γέφυρα δεν έχουμε θρηνήσει θύματα.

Να συμπληρώσω ακόμα ότι λόγο ελλιπούς συντήρησης και καθαρισμού η οδός Φιλικών με κάθε έντονη βροχή μετατρέπετε σε «νερόδρομο» διάσπαρτο από ξύλα, πέτρες, σκουπίδια και άλλα υλικά. Η κατάσταση αυτή επιδεινώνετε από το γεγονός ότι ο δρόμος έχει αλλεπάλληλες στροφές και σε πολλά σημεία λανθασμένη κλίση με αποτέλεσμα το νερό να περνά από την μία πλευρά του δρόμου στην άλλη.

Επανερχόμενος στο έργο.
Με όλη την καλή διάθεση και χωρίς να θέλω να θίξω κανέναν αλλά με μοναδικό κριτήριο την εκτέλεση ενός σωστού και αποτελεσματικού έργου που να εξυπηρετεί την ασφάλεια και τις ανάγκες των πολιτών απευθύναμε σε υπεύθυνο και κάθε αρμόδιο του εν λόγο έργου προτείνοντας όπως επανεξεταστεί η μελέτη και το έργο δεδομένων των πιο πάνω επισημάνσεων τα οποία και επαναλαμβάνω εν τάχει επιγραμματικά:

Α) Ο χάνδακας ομβρίων στο επίμαχο σημείο δεν είναι παλαιός – διατηρητέος στην συγκεκριμένη θέση έχει ανακατασκευαστεί.

Β) Οι προδιαγραφές για πεζοδρόμια της κατηγορίας αυτή απαιτούν ελάχιστο πλάτος 1,50 μ
Το Σ.Π. Ζακύνθου προβλέπει τα όρια και το πλάτος της οδού ( 12,00 μ ) τα οποία είναι επερκέστατα και για την κατασκευή τοιχίου και για την διαπλάτυνση τόσο του πεζοδρομίου όσο και της οδού και τέλος κάθε αλλαγή προϋποθέτει τροποποίηση του Σχεδίου Πόλεως άλλος το έργο θα είναι ΠΑΡΑΝΟΜΟ.

Γ) Η κατασκευή του χάνδακα απορροής ομβρίων πρέπει να σέβεται την μελέτη και τους νόμους της υδραυλικής (κλίση, διατομές κλπ.) αλλά και να εξασφαλίζει την ασφάλιζα των πεζών και των οχημάτων.

Δ) Η επιλογή της θέσης κατασκευής του τοιχίου δημιουργεί μη αναστρέψιμα δεδομένα η δε δημόσια έκταση πέραν του τοιχίου επί της ουσίας παραχωρείτε στους παρόδιους ιδιοκτήτες.

Ε) Τα ύψη και η διαμόρφωση του εδάφους στο ανάντη τμήμα του έργου ( το προς δυσμάς της μικρής εισόδου τμήμα) είναι τέτοια που δεν απαιτούν την κατασκευή πασάλων στην συγκεκριμένη θέση είναι σαφές ότι ένα απλό τοιχίο είναι επαρκές. Ενώ με την αντικατάσταση των πασάλων με το τοιχίο θα υπάρξει εξοικονόμηση χρημάτων που θα καλύψουν την τυχών επιβάρυνση το υπόλοιπο τμήμα του έργου.

Για την διευκόλυνση σας, σας επισυνάπτω ενδεικτικά σχέδια τομών σε δύο επίμαχα σημεία του έργου.

Επειδή τα έργα αυτά δεν γίνονται κάθε 5 – 10 χρόνια αλλά κάθε 60 – 100 καλό θα είναι επιτέλους το έργο να γίνει σωστά.

Με εκτίμηση
Νικόλαος Βουτσινάς
Αρχιτέκτονας Πολεοδόμος

Υ.Γ. είμαι στην διάθεση τόσο του Δήμου όσο και της κάθε αρμόδιας υπηρεσίας

 


 


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:


Current track

Title

Artist

Background