Current track

Title

Artist

Background

Θοδωρής Κάρδαρης (Διευθυντής ΦΟΔΣΑ Ζακύνθου, Πρόεδρος Δικτύου Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, μέλος του Ελληνικού οργανισμού ανακύ?

Τε 27/03/2019



«Ο ΦΟΔΣΑ είναι ένα νομικό πρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που έχει ως εξειδικευμένο αντικείμενο την συνολική διαχείριση των απορριμμάτων. Ο νόμος θεωρεί επιβεβλημένη την διακριτή ύπαρξη ενός τέτοιου φορέα, που θα ασχολείται αποκλειστικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων. Ο φορέας αυτός, όπως και η ΔΕΥΑΖ, είναι εργαλεία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Εργάζομαι 24 χρόνια στον ΦΟΔΣΑ, έχω συνεργαστεί με αρκετούς Δημάρχους και προέδρους του φορέα. Από την πρώτη στιγμή αγάπησα αυτό το αντικείμενο, αφοσιώθηκα σε αυτό, πρόσφερα και εξακολουθώ να θέλω να προσφέρω.

Σήμερα απασχολούνται 7 με 8 εργαζόμενοι στον φορέα, και μαζί με το διοικητικό προσωπικό φτάνουν τους δέκα. Λείπουν στελέχη στο οικονομικό κομμάτι, όπως λείπουν και μηχανικοί. Στο σύνολο του συνδέσμου, το προσωπικό είναι 52 άτομα, συμπεριλαμβανομένης και της αποκομιδής στην οποία απασχολούνται 35 εργαζόμενοι.

Η αποκομιδή αυτή την περίοδο γίνεται με 6 βάρδιες, 6 συνεργεία των τριών ατόμων το καθένα, που συλλέγουν τα απορρίμματα από τους πράσινους κάδους, και 3 επιπλέον βάρδιες που συλλέγουν τα απορρίμματα από τους μπλε κάδους της ανακύκλωσης. Για να ενισχύσουμε το προσωπικό, έχουμε τη δυνατότητα να προσλαμβάνουμε 20 άτομα με 8μηνες συμβάσεις, και λίγα ακόμη με δίμηνες συμβάσεις για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών, αλλά και πάλι ούτε τα οχήματα, ούτε το προσωπικό αρκεί για τις αυξημένες ανάγκες του καλοκαιριού.
Για το καλοκαίρι απαιτούνται 20 οχήματα για την αποκομιδή. Πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν κάποια απορριμματοφόρα με βλάβες, αλλά ποτέ δεν έχουμε μείνει με ένα μόνο απορριμματοφόρο. Μπορεί κάποια στιγμή να είχαμε μόνο ένα απορριμματοφόρο περασμένο από ΚΤΕΟ, αλλά αυτό είναι κάτι το διαφορετικό και αποτελεί πρόβλημα πολλών ΦΟΔΣΑ αφού τα προαπαιτούμενα από την πολιτεία για να μπορεί νόμιμα ένα απορριμματοφόρο να κυκλοφορεί δεν είναι λίγα.
Συνολικά σήμερα για την αποκομιδή έχουμε 13 λειτουργικά απορριμματοφόρα, ο φορέας έχει δικό του συνεργείο για τα οχήματα, αλλά λείπουν πολλές φορές τα χρήματα για τη σωστή συντήρησή των οχημάτων.

Προβλήματα υποστελέχωσης για την αποκομιδή υπάρχουν και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και αυτό το πρόβλημα λύνεται μόνο με δύο τρόπους ή με ενοικίαση εργαζομένων από έναν εργολάβο, ή με το να δοθεί κομμάτι ή ολόκληρη η αποκομιδή σε ιδιώτη. Η απόφαση είναι ξεκάθαρα πολιτική.

Το διάστημα που δεν μαζεύονταν τα σκουπίδια, χάσαμε εκατοντάδες πράσινους κάδους. Εδώ και μερικούς μήνες ξεκίνησε μια τεράστια προσπάθεια για να αναπληρωθούν. Σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα, στην Πόλη θα αντικατασταθεί το σύνολο των κάδων. Προσπαθούμε επίσης να ξαναστήσουμε το όλο σύστημα με τους μπλε κάδους ανακύκλωσης.

Το πιο σοβαρό ζήτημα αυτή την στιγμή είναι η λειτουργία του ΚΔΑΥ στο αεροδρόμιο. Αυτό είναι το πρώτο και μοναδικό ΚΔΑΥ σε όλη την Ελλάδα που ανήκει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πρέπει όμως να εκσυγχρονιστεί για να πληροί τις ανάγκες όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί σήμερα. Ο στόχος, σύμφωνα με το τοπικό σχέδιο, είναι να εξυπηρετεί 7 χιλιάδες τόνους, αλλά οι προδιαγραφές του όταν κατασκευάστηκε είναι για 3 χιλιάδες τόνους. Το θέμα θα λυθεί με την κατασκευή και δεύτερου ΚΔΑΥ δίπλα στη μονάδα του Λίβα.

Η συλλογή των απορριμμάτων κοστολογείται με 1,7 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Η διαχείριση των απορριμμάτων με τον εργολάβο, κοστολογείται στα 2,4 εκατομμύρια, άρα το συνολικό ετήσιο κόστος της όλης διαχείρισης των απορριμμάτων για το νησί μας ανέρχεται περίπου στα 4 εκατομμύρια ευρώ. Αν δεν υπάρξει ένας εξορθολογισμός στα ανταποδοτικά τέλη, θα έχουμε πρόβλημα.
Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, θα παρουσιάσουν σύντομα τα οικονομικά στοιχεία του φορέα της τελευταίας πενταετίας.

Στις 31 Μαρτίου, ολοκληρώνεται η εγγραφή στο ηλεκτρονικό μητρώο αποβλήτων, όλων των δεδομένων της διαχείρισης απορριμμάτων στη Ζάκυνθο. Τις πρώτες ημέρες του Απριλίου, θα δοθεί στη δημοσιότητα το αντίγραφο αυτού του μητρώου και τότε θα πούμε επακριβώς τι έχουμε κάνει στη Ζάκυνθο. Θα φανούν οι ποσότητες των υλικών που ο παρέλαβε ο εργολάβος την περασμένη χρονιά αλλά και οι ποσότητες που πούλησε. Το όλο σύστημα ενημερώνεται από τους ΦΟΔΣΑ όλης της χώρας, είναι αδιάβλητο, διασταυρώνεται και ελέγχεται από το υπουργείο.

Όταν προγραμματίζαμε την κινητή μονάδα διαχείρισης στον Λίβα είχαμε προβλέψει τον όγκο των δεματοποιημένων υπολειμμάτων που βρίσκεται σήμερα στον Λίβα. Αυτά τα δεμάτια έχουν ημερομηνία λήξης περί τα δύο έτη, αλλά είναι υποχρέωση της εταιρίας, αν δει ότι φθείρονται πριν την ημερομηνία λήξης τους, να τα περάσει εκ νέου από επεξεργασία και να τα δεματοποιήσει ξανά.

Αυτό που έχουμε σήμερα στον Λίβα είναι μια αξιοπρεπής διαχείριση, δεν είναι όμως η διαχείριση που θέλουμε και που έχουμε δρομολογήσει με το εργοστάσιο και τον ΧΥΤΥ, είναι μια προσωρινή λύση.
Πρέπει να προχωρήσει η κατασκευή του κλειστού εργοστασίου και το ζητούμενο είναι να έχουμε μια ορθολογική διαχείριση. Προχωράμε σε μια σειρά από υποέργα στον Λίβα, όπως είναι η ασφαλτόστρωση του δρόμου, η κατασκευή του εργοστασίου και η κατασκευή του χώρου ταφής. Τέλος του 2020, με αρχές του 2021, είναι η αισιόδοξη πρόβλεψη ότι θα έχουμε έτοιμη την μονάδα της ολοκληρωμένης διαχείρισης. Το αργότερο, θα την έχουμε εντός του 2021. Μέχρι τότε, χρησιμοποιούμε 23 στρέμματα για την εναπόθεση των δεματοποιημένων υπολειμμάτων, και θεωρώ ότι αν και έχουμε στη διάθεσή μας συνολικά 86 στρέμματα θα χρειαστούμε το πολύ άλλα 10 στρέμματα για αυτά που θα δεματοποιήσουμε.

Η χρηματοδότηση για την ενδιάμεση διαχείριση είχε δοθεί από το 2014, από την προηγούμενη κυβέρνηση και είναι βέβαιο, ότι τα 2,4 εκατομμύρια ευρώ της ενδιάμεσης διαχείρισης, δόθηκαν από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων με ενδιάμεσο ταμειακό υπόλογο την Περιφέρεια. Με λίγα λόγια η Περιφέρεια είναι ο μεσάζοντας.

Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έβγαλε δύο προσκλήσεις, με αριθμό 41 και 25. Στην πρόσκληση 41, καταθέσαμε τεχνικό δελτίο που αναφέρεται σε μια σειρά από έργα, μεταξύ αυτών και την αποκατάσταση του ΧΥΤΑ στον Σκοπό. Εμείς έχουμε μελέτη για την αποκατάσταση του ΧΥΤΑ από το 2015, αλλά δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτή τη μελέτη τα σημερινά δεδομένα, αφού ο ΧΥΤΑ εξακολουθούσε να δέχεται απορρίμματα και μετά το 2015. Προτείναμε λοιπόν, μια σειρά από ενέργειες για την αποκατάσταση του ΧΥΤΑ, όμως αυτή η δράση απορρίφθηκε καθώς όλο το πρόγραμμα απορρίφθηκε στο σύνολο του από την Περιφέρεια για αυτό και δεν έχει προχωρήσει η αποκατάσταση.

Το να λέει ο καθένας ότι θα φέρει μια εταιρία από τον πλανήτη Άρη και θα εξαφανιστούν τα απορρίμματα είναι ένα θέμα.
Καλό είναι να λέει ο καθένας ότι θέλει, αρκεί να μπορεί και επιστημονικά να αποδείξει ότι είναι εφικτό.
Η Ελληνική νομοθεσία, μέσω και των Ευρωπαϊκών οδηγιών, προβλέπει συγκεκριμένες δράσεις για την διαχείριση των απορριμμάτων. Προβλέπει ότι το υπόλειμμα, ένα ποσοστό του 15-20% θα μπορείς να το πας σε έναν χώρο ταφής. Όποιος θεωρεί ότι αυτό το υπόλειμμα μπορεί να το αξιοποιήσει με κάποιον άλλον τρόπο, να έρθει να μας το πει, βάση μιας επιστημονικής και ρεαλιστικής πρότασης. Η πρόταση της μιας Πολωνικής εταιρίας, που παλιότερα είχε παρουσιαστεί δεν εφαρμόζεται πουθενά στην Ελλάδα.»  


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:
 


Current track

Title

Artist

Background