Current track

Title

Artist

Background

Γιώργος Σταυρίδης
Γενικός Διευθυντής "Systems Dynamics"

Ένα κλικ αρκεί για να δεις όλη τη δημοτική περιουσία – Από την αδιαφάνεια στη γνώση

Τρ 29/07/2025



«Οι δυνατότητες αυτού του νέου εργαλείου που ήδη έχει στα χέρια του και λειτουργεί ο Δήμος Ζακύνθου, χωρίζεται σε δύο μέρη. Το ένα είναι το πληροφοριακό σύστημα και το άλλο είναι τα δεδομένα του. Το πληροφοριακό σύστημα δίνει τη δυνατότητα στις υπηρεσίες και έμμεσα και στον πολίτη, να έχει μια διαβαθμισμένη πρόσβαση και αυτό γίνεται διότι η διαχείριση της πληροφορίας πρέπει να γίνεται από τις Υπηρεσίες ή ακόμα και από τους πολιτικούς εμπλεκόμενους ή Προϊσταμένους ή Εντεταλμένους Συμβούλους του Δήμου.

Έχει τη δυνατότητα ο χρήστης μέσω του πληροφοριακού συστήματος να δει συνολικά τη Δημοτική περιουσία στο κινητό του. Και μάλιστα και σε σχέση με τη θέση στην οποία βρίσκεται εκείνη τη στιγμή. Μπορεί δηλαδή να είναι έξω σε μια αυτοψία και να έχει άμεση πρόσβαση. Η πρόσβαση είναι κεντρική και ομοιόμορφη. Αυτό σημαίνει ότι ο κάθε χρήστης και ο κάθε ενδιαφερόμενος για την περιουσία, λαμβάνει κοινή πληροφορία. Άρα λοιπόν μια ομάδα ή ένας οργανισμός, ταυτόχρονα γνωρίζει ακριβώς αυτό που γνωρίζει το Τμήμα και η Υπηρεσία και επίσης γνωρίζει και τις ελλείψεις. Γιατί είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τι μας λείπει από εδώ και πέρα. Δηλαδή ποιες είναι οι εκκρεμότητες, όχι μόνο σε τοπογραφικά τα οποία κλείνουν αλλά και σε βασικά έγραφα τεκμηρίωσης.

Ο καθένας από εμάς στην ιδιωτική του ζωή έχει κάποιο ακίνητο. Είτε ένα, είτε μπορεί να διαχειρίζεται κάποιο ακίνητο από κοινού με κάποιον άλλον. Ξέρουμε λίγο πολύ τι σημαίνει τεκμηριωτικό έγγραφο. Δεν είναι μόνο ένας τίτλος, μια χρησικτησία. Μπορεί να είναι το οτιδήποτε. Μπορεί να είναι μια Δικαστική απόφαση. Μπορεί να είναι ένα έγγραφο από μια Τράπεζα παλαιότερα. Μπορεί να είναι μια εξοφλητική δανείου. Μπορεί να είναι ένα έγγραφο συμβολαιογραφικής πράξης και ούτω καθεξής. Όλα αυτά συγκεντρώθηκαν, ακόμα και η Υπηρεσιακή αλληλογραφία είναι χρήσιμη, γιατί στο Δημόσιο υπηρεσιακές αλληλογραφίες φέρουν πρωτόκολλα και σφραγίδες.

Το δεύτερο κομμάτι του εργαλείου είναι τα δεδομένα, τα οποία κάποια αντλήθηκαν από το Τμήμα Περιουσίας κυρίως και κάποια άλλα κατασκευάστηκαν στο πλαίσιο του έργου, όπως και τα τοπογραφικά.

Αυτή τη στιγμή το κομμάτι των δεδομένων της αποτύπωσης της Δημοτικής περιουσίας, επίγεια με κλασικές τοπογραφικές μεθόδους των οποίων τα δεδομένα εισάχθηκαν στο σύστημα βρίσκεται στο 95%.

Πήγαμε σε ένα προς ένα τα ακίνητα, κάναμε αυτοψία, καταγραφή και δημιουργήσαμε στην πορεία το τοπογραφικό. Πρέπει να ευχαριστήσω τους Προέδρους των Κοινοτήτων, διότι όλα αυτά έγιναν παρουσία τους. Ανεξάρτητα από τις τεκμηριώσεις και τα στοιχεία που έχουμε στο αρχείο μας, από την πλευρά του «εργοδότη» ή του «εντολέα», θα πρέπει να είναι και ένας εκπρόσωπος για κάθε χωριό, όπου είναι ο Πρόεδρος της Κοινότητας, ο οποίος είναι εκεί, πρέπει να έχει και αυτός γνώση και να δει και στο πεδίο τι είναι αυτό το οποίο μετράμε. Μπορεί να έχουμε ένα παλαιότερο τοπογραφικό ή ένα συμβόλαιο το οποίο μπορεί να διαφωνεί. Έγινε επί τόπου συζήτηση όπου χρειάστηκε, ή μετέπειτα επεξεργασία και με την παραγωγή του τοπογραφικού και ο Κοινοτάρχης έλαβε γνώση του αποτελέσματος. Δεν ήταν μόνο η υπόδειξη στο πεδίο, έγινε μετά δουλειά και στο γραφείο της Υπηρεσίας.

Ο Δήμος ήδη αξιοποιεί τα δεδομένα που υπάρχουν. Ίσως όχι με την ένταση την οποία θα πρέπει ακόμα, γιατί το έργο είναι σε εξέλιξη και αυτό σημαίνει ότι είμαστε αρκετά φειδωλοί στην όποια πληροφορία βγαίνει, γιατί πρέπει να οριστικοποιηθεί. Όμως παρόλα αυτά, ήδη έχουμε δώσει στοιχεία και δεδομένα αλλά και τοπογραφικά, τα οποία έχουν χρειαστεί για μελέτες, χρηματοδοτήσεις, εντάξεις σε Ευρωπαϊκά προγράμματα, ακόμα και αδειοδοτήσεις.

Μέσα στα παραδείγματα που προσπαθούσα να δείξω χθες στο Δημοτικό Συμβούλιο, ήταν και το τοπογραφικό του Δημοτικού Σταδίου. Ο Δήμος έχει ξεκινήσει τη διαδικασία για την αδειοδότηση των γηπέδων. Σκεφτείτε λοιπόν ότι αυτό είναι κάτι το οποίο συζητείται χρόνια και για πρώτη φορά ακούγεται ότι υπάρχει πραγματικό deadline το φθινόπωρο. Αυτό σημαίνει πως όποιος Μηχανικός το έχει αναλάβει θα πρέπει να ξεκινήσει από το τοπογραφικό. Σκεφτείτε λοιπόν λίγο την πρώτη ερώτηση, την πολύ απλή ερώτηση, η οποία μπορεί να μας φαίνεται απλή αλλά πιστέψτε με δεν είναι. Πόσα γήπεδα έχουμε; Δεν είναι απλό. Το δεύτερο για αυτά τα γήπεδα είναι από πού πρέπει να ξεκινήσουμε; Από εκεί και πέρα ο καθένας αναλαμβάνει το αντικείμενο του.

Η φιλοδοξία του έργου που αναλάβαμε, ένας από τους στόχους, είναι ότι θα μπορούσε να εξυπηρετήσει και κάποιες από τις ανάγκες των τμημάτων ή των συνεργατών του Δήμου. Το κάθε ένα για διαφορετικό λόγο, ας πούμε ότι το Οικονομικό Τμήμα, θα μπορεί να κάνει μια διασταύρωση με τα στοιχεία τα οποία έχει στο Ε9 ή ανάποδα. Ο καθένας ανάλογα, η νομική υπηρεσία, το κάθε Τμήμα.

Ακούμε πολλές φορές, όχι μόνο στη Ζάκυνθο, αλλά και σε πανελλαδικό επίπεδο, σε μέσα μαζικής ενημέρωσης ή σε συζητήσεις μεταξύ των ανθρώπων του κλάδου, ότι δίνονται κάποια χρήματα για λογισμικά τα οποία στο τέλος δεν χρησιμοποιούνται. Ας πάμε τώρα καθαρά στο κομμάτι της εφαρμογής. Αυτό που εμείς προσπαθήσαμε και νομίζω το έχουμε καταφέρει, είναι να μπορεί η Υπηρεσία να το χρησιμοποιεί για τις ανάγκες της, όχι γιατί πρέπει να κάνει μία εξτρά δουλειά, για να περάσει κάποια δεδομένα τα οποία τα τηρεί και αλλού, αλλά η Υπηρεσία να το λειτουργεί και αυτή τη στιγμή να βασίζεται πάνω σε αυτό. Να είναι και κριτική απέναντι στο σύστημα και εννοώ στο να μπορεί να αντιλαμβάνεται τι θα πρέπει να προστίθεται και τι θα πρέπει να βελτιωθεί, ώστε με την παράδοση του έργου να είναι ήδη τα στελέχη του Τμήματος Περιουσίας ειδικά στη χρήση της εφαρμογής.

Ο Δήμος ξέρει πλέον πόσα ακίνητα, πόσα χιλιάδες τετραγωνικά έχει ως περιουσία, παρότι το έργο ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί και δεν μπορούμε να μιλήσουμε με απόλυτα νούμερα.

Η περιουσία είναι μια δυναμική κατάσταση, θα αλλάζει ακόμα και όταν ολοκληρωθεί το έργο, σίγουρα κάτι θα παραχωρηθεί, κάτι θα αποκτηθεί, κάτι θα χαθεί ίσως σε μια Δικαστική διαμάχη. Επίσης έχουμε ένα μεγάλο ποσοστό της Δημοτικής περιουσίας μέσα σε δασική έκταση, Αυτό ήταν κάτι το οποίο κατά τη διάρκεια της ανάρτησης του δασικού χάρτη ίσως θα μπορούσε να είχε ελεγχθεί, δεν λέω ότι κατά ανάγκη θα πρέπει να έχουν γίνει αντιρρήσεις.

Αυτή τη στιγμή στη Δημοτική Ενότητα Αλυκών υπάρχουν 109 Δημοτικά ακίνητα, στη Δημοτική Ενότητα Αρκαδίων έχουμε 99, στη Δημοτική Ενότητα Αρτεμησίων έχουμε 134, στη Δημοτική Ενότητα Ελατίων έχουμε 107, στη Δημοτική Ενότητα Ζακύνθου έχουμε 97 και στη Δημοτική Ενότητα Λαγανά έχουμε 188 ακίνητα.

Εδώ δεν μετράει μόνο η ποσότητα, μετράει και το μέγεθος, δηλαδή η έκταση. Εξαρτάται από το πλήθος των ακίνητων, από το είδος των ακίνητων, από το αν είναι δομημένα ή αδόμητα, οπότε είναι δύσκολο να προσδιορίσουμε τελικά ποια Δημοτική Ενότητα έχει την περισσότερη δουλειά ή έχει την περισσότερη περιουσία. Είναι ανάλογα με το πως τίθεται το ερώτημα. Γιατί, ένα ακίνητο στη Δημοτική Ενότητα Ζακύνθου για παράδειγμα, μπορεί να έχει πολύ μεγαλύτερη αξία ή μέγεθος ή εμβαδόν, από δέκα άλλα ακίνητα σε κάποια άλλη Δημοτική Ενότητα. Συνολικά μιλάμε για κάτι παραπάνω από 8 με 9 χιλιάδες στρέμματα Δημοτικής περιουσίας.

Ξεκινήσαμε τις ενέργειες για τη δημοτική περιουσία το 2018, ενώ το 2011 έγιναν οι πρώτες καταγραφές δικτύων της ΔΕΥΑΖ. Υπήρχε μια αρχική εκτίμηση για το μέγεθος της δημοτικής περιουσίας, η οποία ξέραμε ότι είναι συντηρητική και ότι έπρεπε να ξεκαθαριστούν κάποιες διπλοεγγραφές που είχαν οι διάφορες πηγές δεδομένων. Τότε μιλούσαμε για 6,5 χιλιάδες στρέμματα Δημοτικής περιουσίας. Τελικά είναι περισσότερα.

Έχουν ψηφιοποιηθεί 850 φάκελοι, όμως αυτοί οι φάκελοι δεν είχαν πάντα τη λογική του ακινήτου. Ο κόσμος νομίζει ότι 850 φάκελοι αντιστοιχούν σε 850 ακίνητα, όμως δεν είναι έτσι. Ένα ακίνητο μπορεί να έχει έγγραφα τα οποία έχουν προέλθει από δέκα διαφορετικούς φακέλους, άρα η ψηφιοποίηση των εγγράφων δεν είναι μόνο μία σάρωση, είναι και η μελέτη τους, η τεκμηρίωση του ακινήτου εν τέλει. Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε 740 με 800 ακίνητα και έχουμε ακόμα να ξεκαθαρίσουμε κάποια δεδομένα. Είναι μικρό το κομμάτι στο οποίο υπάρχουν ελλείψεις. Η βασική έλλειψη ήταν ότι δεν υπήρχαν τίτλοι στα ακίνητα, τα συμβόλαια δηλαδή, γιατί ενώ είχαμε την πληροφορία του συμβολαίου, τελικά το συμβόλαιο δεν υπήρχε. Αυτό κάποια στιγμή προσκομίστηκε, ψηφιοποιήθηκε και ήταν στο πλαίσιο της ενημέρωσης που κάνουμε τώρα.
Ίσως μια καλή κίνηση θα ήταν να προμηθευτεί ο Δήμος τα τοπογραφικά τα οποία είναι στα συνημμένα συμβόλαια, όσα ακίνητα διαθέτουν, επίσης πρέπει να δούμε αν υπάρχουν κάποιες Δικαστικές αποφάσεις και αν ακόμα αυτοί οι τίτλοι είναι ενεργοί.

Υπήρχε περίπτωση, στην οποία φαινόταν ότι ο Δήμος έχει χάσει ένα ακίνητο και το είχαμε αφήσει σε ένα στάτους αμφισβήτησης. Κάποια στιγμή βρέθηκε ένα έγγραφο τυχαία σε άλλον φάκελο, ο οποίος έλεγε μεταγενέστερα ότι το συγκεκριμένο ακίνητο ανήκει στον Δήμο και μιλάμε για μεγάλο και γνωστό ακίνητο.

Πριν από λίγες ημέρες αναρτήθηκαν οι κτηματολογικοί χάρτες για το σύνολο της Ζακύνθου και όπως κάθε ιδιοκτήτης ακίνητου έχει την υποχρέωση να κάνει σύγκριση των στοιχείων που ο ίδιος διαθέτει, αυτό πρέπει να  κάνει και ο Δήμος τώρα.
Μια μεγάλη διαφορά είναι ότι επειδή εδώ μιλάμε για μαζική διαχείριση ακινήτων, σε κάποιες διαδικασίες ο Δήμος πρέπει να το αντιμετωπίσει διαφορετικά. Έχουμε κάνει τη διασύνδεση των δεδομένων του Κτηματολογίου με το σύστημα το οποίο αναπτύξαμε. Άρα θα χρειαστεί ένας υπάλληλος να μπει σε ένα προς ένα, όλα αυτά τα ακίνητα και να δει τα πολύγωνα. Δεδομένα υπάρχουν γιατί έχουμε βγάλει και τα στατιστικά. Δηλαδή πόση διαφορά έχει το μετρούμενο εμβαδόν με το ΚΑΕΚ της ανάρτησης, το οποίο μέχρι χτες συγκρινόταν με το ΚΑΕΚ της προ ανάρτησης.

Αυτό όμως τώρα που πρέπει να γίνει και δεν έχουμε τη δυνατότητα γιατί δεν το επιτρέπει το κτηματολόγιο, είναι να δούμε εάν το ΚΑΕΚ με το οποίο συγκρινόμαστε γεωγραφικά μας ανήκει. Αυτό ένας ιδιώτης μπορεί να το κάνει με τους κωδικούς taxis. Και ο Δήμος μπορεί. Αλλά πιστέψτε με, τα ακίνητα του Δήμου είναι πολλά, είναι ένας μεγάλος όγκος δουλειάς ο οποίος χρειάζεται και ψηφιοποίηση. Είναι ψηφιακό έγγραφο αυτό που κατεβαίνει. Δεν είναι δεδομένο data το οποίο μπορεί να ενσωματωθεί στη βάση και να γίνει αυτόματα η σύγκριση. Θα πρέπει μετά να γίνει ένας μεγάλος όγκος δουλειάς ο οποίος θα καθυστερήσει την Υπηρεσία. Αυτό λοιπόν το οποίο έχει κάνει το Τμήμα Περιουσίας είναι να ζητήσει επισήμως τα δεδομένα ως φορέας, σε δεδομένα data για να μπορούν να εισαχθούν στο σύστημα και να δούμε ποια από αυτά τα ακίνητα τα οποία έχουμε, μας ανήκουν και ποια όχι.»


Current track

Title

Artist

Background