Η κυβέρνηση αδρανεί ενώ η Ζάκυνθος βουλιάζει στα λύματα
Πα 19/09/2025

«Παράνομες συνδέσεις: διακοπή, πρόστιμα, μέχρι και αφαίρεση αδειών – Τέλος στην ατιμωρησία»
«Η ΔΕΥΑΖ και ο Δήμος φέρουν ευθύνη, αλλά η κυβέρνηση έχει την τελική αρμοδιότητα»
«Ο Βουλευτής Ζακύνθου δεν μπορεί να δηλώνει αναρμόδιος – Οφείλει να πάρει πρωτοβουλίες»
«Ευρωπαϊκά κονδύλια και Ταμείο Ανάκαμψης μπορούν να χρηματοδοτήσουν compact βιολογικούς – Χρειάζεται πολιτική βούληση»
«Η ΔΕΥΑΖ πρέπει να παραδίδει στοιχεία σε μικτά κλιμάκια – Αλλιώς υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων»
«Drones, αισθητήρες, τηλεματική – Ο έλεγχος πρέπει να γίνεται με σύγχρονα μέσα, όχι με χαρτιά και σφραγίδες»
«Η νομοθεσία για τριτοβάθμια επεξεργασία δεν εφαρμόζεται – Προτείνουμε ενιαίο μητρώο βιολογικών με ετήσιες πιστοποιήσεις»
«Το πρόγραμμα Antinero των 1,5 εκατ. δεν λειτούργησε – Φωτιά στον Αγαλά με την ΕΜΟΔΕ 3 χλμ. δίπλα ανενεργή»
«Αν συνεχιστούν οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας, η κυβέρνηση να το πει καθαρά»
«Φήμες για μιμητές του Ανδρέα Λοβέρδου στη Ζάκυνθο – Ακόμη και δικηγόροι που το ‘χουν στο αίμα τους»
«Το αφήγημα επιστροφής Τσίπρα είναι επικοινωνιακό παιχνίδι – Παραμένει βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, δεν μίλησε για νέο κόμμα»
«Το μεγάλο πρόβλημα σήμερα είναι ότι κινδυνεύουμε ως κοινωνία να συμβιβαστούμε με το «τέρας». Δηλαδή, να δεχτούμε την επαναλαμβανόμενη πραγματικότητα πολλών προβλημάτων και να πούμε ότι «έτσι είναι, τι να κάνουμε». Θα βγαίνουν τα λύματα στους δρόμους, θα καίγονται τα δάση, θα παίρνουν τα σπίτια των ανθρώπων με τους πλειστηριασμούς, θα σκοτώνονται παιδιά στη Γάζα, θα γίνεται εμπόριο οργάνων με νεκρά παιδιά στη Δυτική Όχθη, στην Παλαιστίνη και εμείς θα μένουμε αδρανείς, λέγοντας ότι δεν έχει νόημα να συζητάμε ή να ψάχνουμε λύσεις.
Πρέπει να επισημάνω ότι η περιοχή του Πλάνου έχει πλέον μετατραπεί σε ένα τουριστικό «hot spot» με σοβαρά προβλήματα διαχείρισης λυμάτων. Πέρα από τις ευθύνες των τοπικών διαχειριστών, όπως η ΔΕΥΑΖ και ο Δήμος, υπάρχει πάντα και η κεντρική κυβέρνηση. Έξι χρόνια μετά, υπάρχει σαφές έλλειμμα παρέμβασης, γι’ αυτό και οι προτάσεις μας, επικεντρώνονται στη συνολική παρέμβαση που απαιτείται για την προστασία του περιβάλλοντος, της υγείας, της τουριστικής φήμης και για την αποφυγή Ευρωπαϊκών προστίμων.
Σχετικά με τη νομοθεσία για τη διαχείριση των αστικών λυμάτων, η Εθνική και η Ευρωπαϊκή νομοθεσία απαιτούν αποχετευτικά δίκτυα με τριτοβάθμια επεξεργασία σε περιοχές με οργανικό φορτίο πάνω από 2 χιλιάδες ισοδύναμους κατοίκους, όπως ο Πλάνος. Αυτή η νομοθεσία δεν εφαρμόζεται. Σαν αποτέλεσμα, προτείνονται μέτρα, όπως η δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου για τις βιολογικές μονάδες των ξενοδοχείων, με ετήσιες πιστοποιήσεις καλής λειτουργίας, δημοσιοποιημένες, ώστε να υπάρχει διαφάνεια για τα φορτία και τα προβλήματα που παρουσιάζουν.
Πρέπει επίσης να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο κυρώσεων, από πρόστιμα έως και αφαίρεση αδειών επιχειρήσεων που δεν συμμορφώνονται με παράνομες συνδέσεις στο δίκτυο. Αυτό αποτελεί τον πρώτο θεσμικό και νομοθετικό άξονα. Οι παράνομες συνδέσεις πρέπει να διακόπτονται άμεσα. Δεύτερο ζήτημα είναι η χρηματοδότηση. Το πρόβλημα στον Πλάνο πρέπει να ενταχθεί σε συνολικό έργο μέσω ΕΣΠΑ ή Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε να εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηματοδότηση για compact βιολογικούς καθαρισμούς στις ξενοδοχειακές μονάδες.
Απαραίτητο είναι επίσης να διατηρείται ο ελεγκτικός ρόλος του κράτους μέσω μικτών κλιμακίων ελέγχου, με συμμετοχή των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Υγείας, της ΔΕΥΑΖ, τοπικών φορέων, επιχειρηματιών και περιβαλλοντικών συλλόγων. Η ΔΕΥΑΖ γνωρίζει το δίκτυο και πρέπει να παραδίδει τα στοιχεία στους ελεγκτικούς φορείς, ώστε να μην υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων και να διασφαλίζεται η αντικειμενική παρακολούθηση των εγκαταστάσεων.
Οι τεχνικοί και οι επιθεωρητές περιβάλλοντος πρέπει να χρησιμοποιούν σύγχρονες μεθόδους τηλεματικής, drones και αισθητήρες, ώστε να παρακολουθούνται σε πραγματικό χρόνο οι εγκαταστάσεις και να προλαμβάνονται υπερφορτώσεις ή ατυχήματα. Η κεντρική κυβέρνηση πρέπει να συντονίζει και να στηρίζει όλα αυτά τα μέτρα. Τα Υπουργεία Περιβάλλοντος, Υγείας και Τουρισμού, πρέπει να δημιουργήσουν μικρές ομάδες ελέγχου για την υλοποίηση των μέτρων, ενώ η ΔΕΥΑΖ πρέπει να ενισχυθεί με προσωπικό και τεχνικά μέσα.
Η πολιτική βούληση είναι απαραίτητη για την υποστήριξη αυτών των μέτρων και την εφαρμογή τους. Παράλληλα, πρέπει να εκπονηθεί συνολική μελέτη φέρουσας ικανότητας του νησιού, για τη διαχείριση του τουρισμού και των υποδομών του περιβάλλοντος σε όλη τη Ζάκυνθο. Μπορεί αυτή τη στιγμή η μελέτη να εκπονείται από την Περιφέρεια, αλλά η Πολιτεία πρέπει να την επιμεληθεί και να προχωρήσει στην εφαρμογή της.
Ιδιαίτερα στο ζήτημα της διαχείρισης των λυμάτων, δεδομένου ότι είμαστε χώρα με έντονη τουριστική κίνηση, πρέπει να υπάρχει εθνικός σχεδιασμός. Ο σχεδιασμός αυτός θα αφορά περιοχές με πάνω από 100 χιλιάδες επισκέπτες και θα πρέπει να υλοποιείται από τη ΔΕΥΑΖ, με προτεραιότητα σε κεντρικές μονάδες compact επεξεργασίας.
Μέχρι σήμερα υπάρχει τεράστιο έλλειμμα. Οι προτάσεις μας μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, κάτι που θα επιτρέψει την εφαρμογή τους με κατεπείγοντα χαρακτήρα. Η σημερινή κυβέρνηση διαχειρίζεται ένα πακέτο 120 δισεκατομμυρίων ευρώ, συν τα υπέρ πλεονάσματα και τα κονδύλια από τον κορονοϊό, οπότε υπήρχε η δυνατότητα χρηματοδότησης αυτών των έργων. Γι’ αυτό η κριτική επικεντρώνεται στη σημερινή κυβέρνηση, καθώς έχει τα μέσα να επιλύσει το πρόβλημα και η έλλειψη δράσης της είναι σημαντική.
Όλοι έχουν ευθύνες, αλλά η διαχείριση αυτών των χρημάτων απαιτεί άμεση ανάληψη ευθυνών. Η αδράνεια της κυβέρνησης επιτρέπει σε τοπικό επίπεδο την αντιπαράθεση για ευθύνες χωρίς αποτέλεσμα, ενώ ένα οργανωμένο σχέδιο από την κεντρική κυβέρνηση θα επιτάχυνε την επίλυση των προβλημάτων. Ούτε μπορεί ο Βουλευτής Ζακύνθου να παρακολουθεί αμέτοχος τα διαδραματιζόμενα και να διαιωνίζεται η αντιπαράθεση χωρίς ουσία. Οφείλει να αναλάβει πρωτοβουλίες, όχι να δηλώνει αναρμόδιος.
Η διαδικασία έγκρισης μελετών, εξασφάλισης χρηματοδότησης και εκπόνησης εφαρμοστικών μελετών είναι χρονοβόρα. Για παράδειγμα, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το έργο στο Ναυάγιο χρειάζεται πολύ χρόνο για να φτάσει μέχρι τη φάση εφαρμογής και κατασκευής. Γι’ αυτό απαιτείται πολιτική παρέμβαση για την επιτάχυνση όλων των διαδικασιών.
Αν η κυβέρνηση δεν επιταχύνει τις διαδικασίες, η κοινωνία κινδυνεύει να «συμφιλιωθεί με το τέρας», δηλαδή με την επαναλαμβανόμενη πραγματικότητα των προβλημάτων χωρίς να βρίσκονται λύσεις. Αν αυτό αποτελεί πολιτική επιλογή της κυβέρνησης προκειμένου να πει ότι «τι να κάνουμε, δεν υπάρχει άλλος, ότι ο Μητσοτάκης θα μας σώσει γιατί είναι ο καταλληλότερος μετά τον κανένα όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις», τότε εντάξει, μπορεί να είναι μια στρατηγική. Η αντιμετώπιση όμως των τοπικών προβλημάτων απαιτεί άμεση δράση και αλλαγή στρατηγικής από την κεντρική εξουσία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η φωτιά στον Αγαλά, όπου το αντιπυρικό πρόγραμμα Antinero, ύψους 1,5 εκατομμυρίου ευρώ δεν απέδωσε, ενώ η ΕΜΟΔΕ που βρισκόταν σε απόσταση 3 χιλιομέτρων από το σημείο εκδήλωσης της φωτιάς, δεν μπορούσε να επέμβει λόγω έλλειψης υδροφόρων οχημάτων.
Αν οι Τράπεζες συνεχίσουν να καταργούν την προστασία της πρώτης κατοικίας, τα σπίτια των φτωχών ανθρώπων κινδυνεύουν με πλειστηριασμό. Αν αυτό αποτελεί πολιτική επιλογή της ΝΔ, να το πει ευθέως. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται άλλη κυβέρνηση ή ριζική αλλαγή πολιτικής για να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα.
Η κατασκευή μιας δεξαμενής προσωρινής αποθήκευσης λυμάτων, η οποία θα διοχετεύει σταδιακά τα λύματα στο δίκτυο μέχρι την ολοκλήρωση μιας οριστικής μελέτης, μπορεί να ενσωματωθεί με έναν compact βιολογικό καθαρισμό, ώστε να επεξεργάζεται τα λύματα πριν διοχετευτούν στο δίκτυο. Η χωροθέτησή της θα γίνει σε κατάλληλο σημείο, μακριά από τον κεντρικό δρόμο και τις παραλίες, χωρίς να προκαλεί όχληση.
Η Ελλάδα χρειάζεται μια προοδευτική κυβέρνηση για την αντιμετώπιση τόσο των μικρών όσο και των μεγάλων προβλημάτων. Η σημερινή κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν επιλύει αυτά τα ζητήματα, όπως φαίνεται καθημερινά από τα γεγονότα. Με την «μεταγραφή» του Ανδρέα Λοβέρδου στη ΝΔ, ο σοσιαλισμός ενισχύθηκε στο κόμμα του κ. Μητσοτάκη. Το μισό Υπουργικό του Συμβούλιο, αποτελείται από πρώην στελέχη του «Σημιτικού» ΠΑΣΟΚ. Ο κ. Λοβέρδος προφανώς και περίμενε για να βάλει πρώτα υποψηφιότητα στο ΠΑΣΟΚ και αφού δεν εκλέχθηκε Πρόεδρος, είπε «ας πάω στη ΝΔ».
Εύχομαι να μην βρεθούν μιμητές και στη Ζάκυνθο. Έχω κάποιες πληροφορίες και κάποια στιγμή θα σας τις πω. Υπάρχουν στελέχη που ζηλεύουν τον κ. Λοβέρδο, φίλοι του κιόλας. Για τους ίδιους πολιτικούς χώρους αναφέρομαι. Ίσως κάποιος δικηγόρος. Το έχει το συνάφι αυτό. Αυτή τη στιγμή χρειαζόμαστε μια άλλη προοδευτική κυβέρνηση.
Όσον αφορά την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα στην πολιτική, υπάρχει αυτό το σενάριο, ότι αποσκοπεί να κάνει κακό στον ΣΥΡΙΖΑ. Θεωρώ ότι θα επιδιώξει να διευρύνει τον προοδευτικό χώρο και να δημιουργήσει μια αξιόπιστη πρόταση κυβέρνησης απέναντι στη Νέα Δημοκρατία. Η εκτίμηση αυτή βασίζεται σε στοιχεία κοινωνικής και πολιτικής δυναμικής και είναι προσωπική άποψη.
Η συζήτηση γύρω από το μέλλον του Αλέξη Τσίπρα αποτελεί αφήγημα που εξυπηρετεί άλλες σκοπιμότητες. Ο ίδιος παραμένει βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και δεν έχει ανακοινώσει διάσπαση ή δημιουργία νέου κόμματος. Η ΝΔ διέγραψε τον Αντώνη Σαμαρά, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα διαγράψει τον Αλέξη Τσίπρα. Το όλο αφήγημα επιστροφής του πρέπει να αντιμετωπιστεί κριτικά. Παρουσιάζεται ως εχθρικό απέναντι στον ΣΥΡΙΖΑ και συντηρείται από κύκλους που εξυπηρετούν σκοπιμότητες. Δεν πρέπει να αποσπά την προσοχή από τα πραγματικά προβλήματα της χώρας.»