Current track

Title

Artist

Background

Νίκος Βουτσινάς
Αρχιτέκτονας, Πολεοδόμος

Διακοπή εργασιών στη Φιλικών: Είναι απαράδεκτο να επιρρίπτεται ευθύνη στην Αρχαιολογική Υπηρεσία

Δε 8/05/2023



«Κατά τη διάρκεια των εργασιών εκσκαφής για την αντικατάσταση του αγωγού ύδρευσης στην οδό Φιλικών, ο ανάδοχος εργολάβος, ξεπερνώντας τα όρια που έθετε η μελέτη του έργου, η οποία προέβλεπε την προστασία της γέφυρας που κατασκευάστηκε από τους Άγγλους περίπου το 1820, κατέστρεψε την αψίδα της γέφυρας, ένα κομμάτι περίπου ενός τετραγωνικού μέτρου. Η ευθύνη είναι καθαρά του ανάδοχου εργολάβου. Η γέφυρα είναι εμφανέστατη καθώς οριοθετείτε από το στηθαίο.

Ο ανάδοχος εργολάβος είχε διακόψει τις εργασίες για ένα δεκαπενθήμερο και θα έπρεπε στοιχειωδώς να ενημερώσει έγκαιρα τις αρμόδιες υπηρεσίες για την επανεκκίνηση των εργασιών, οι οποίες ξεκίνησαν αιφνιδιαστικά στις 11 το πρωί της περασμένης Πέμπτης 4 Μαΐου. Ο χειριστής της τσάπας εργαζόταν μόνος του καθώς δεν είχε ειδοποιηθεί κανένας ώστε να επιβλέπει τις εργασίες.
Εκείνη τη μέρα, πέρασε τυχαία ένας φύλακας της Αρχαιολογίας και διαπίστωσε ότι «χτυπήθηκε» το γεφύρι. Ακολούθησε ένας χαμός με έντονες διαμαρτυρίες και ενώ το απόγευμα της ίδιας ημέρας θα πραγματοποιείτο μια συνάντηση στο Πνευματικό Κέντρο για το θέμα αυτό, περίπου τρεις ώρες μετά το συμβάν είδα και πάλι τον χειριστή του εκσκαφέα να ξηλώνει το οδόστρωμα. Άρχισα να φωνάζω και έτσι σταμάτησε. Όλο αυτό δείχνει ότι κάτι βρωμάει.

Επί Αγγλοκρατίας, περίπου το 1820, έγινε η διάνοιξη του δρόμου που οδηγεί στο Κάστρο για να διευκολυνθεί η τροφοδοσία του. Η κατασκευή αυτή είναι άψογη, και απόδειξη αυτού είναι ότι αντέχει μέχρι σήμερα, εξυπηρετώντας νταλίκες των 20 και 30 τόνων που διασχίζουν τον δρόμο. Ο αγωγός που πέρασε κάτω από το οδόστρωμα την δεκαετία του 70 τραυματίζοντας τη γέφυρα, δεν την έκοψε αλλά την διαπέρασε, με αποτέλεσμα να μην επηρεαστεί η στατικότητά της.
Τώρα η γέφυρα χρειάζεται οπωσδήποτε μια στατική παρέμβαση, δεν τίθεται αμφιβολία επί αυτού. Έκανα έγγραφο προς την Αρχαιολογική Υπηρεσία με κάποιες προτάσεις.

Πάντως μετά από αυτή την επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση του εργολάβου, είμαστε όλοι επιφυλακτικοί ως προς τη συνέχεια του έργου. Από την μελέτη προβλέπεται ότι στα δύο γεφύρια της Φιλικών, ο νέος αγωγός θα περάσει μέσα από τον παλιό ώστε να μην τραυματίσει περαιτέρω το μνημείο. Αυτή δεν είναι η μόνη δυσκολία του έργου. Για να γίνει η σύνδεση του αγωγού στα δύο άκρα του, στη δεξαμενή της Μπόχαλης αλλά και στο δίκτυο της Πόλης, σημαίνει ότι η Πόλη θα μείνει χωρίς νερό για ένα χρονικό διάστημα, ενδέχεται και μέχρι 20 μέρες, ίσως και παραπάνω. Άρα, αν ο εργολάβος δεν έχει ένα οργανωμένο σχέδιο θα έχουμε πρόβλημα. Θα έπρεπε να εργάζονται ταυτόχρονα περισσότερα συνεργεία στο έργο αυτό, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο ο χρόνος που  η πόλη δεν θα υδροδοτείται αλλά και η δυσκολία στην κυκλοφορία των οχημάτων. Δδυστυχώς αυτό δεν βλέπουμε να συμβαίνει. Αυτός ο εργολάβος δεν μπορεί να οργανώσει τρία συνεργεία για να γίνει όπως πρέπει το έργο στην οδό Φιλικών. Πως λοιπόν αυτός ο ανάδοχος θα πάρει και ένα δεύτερο έργο, όπως είναι η πλακόστρωση της Μπόχαλης;

Την κύρια ευθύνη του έργου την έχει ο εργολάβος και ο εργοδότης του, δηλαδή ο Δήμαρχος. Όλοι οι άλλοι συνεπικουρούν. Είναι απαράδεκτο να επιρρίπτεται η ευθύνη στην Αρχαιολογική Υπηρεσία.»


Current track

Title

Artist

Background