Current track

Title

Artist

Background

Γιάννης Φραντζής (Τεχνικός Σύμβουλος Δήμου Ζακύνθου, Μελετητής έργου ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στο Λίβα)

Τε 2/10/2019



«Αποκλείεται να υπογραφεί η σύμβαση, για το έργο του Λίβα, με τον ανάδοχο εργολάβο, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020. Βάση της εμπειρίας μου, σας λέω ότι θα απαιτηθούν το λιγότερο 8 με 10 μήνες για να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία, από την στιγμή που θα αναρτηθεί ο διαγωνισμός, και αυτό μόνο αν δεν έχουμε ενστάσεις, κάτι που είναι σύνηθες. Άρα η καθυστέρηση θα είναι μεγάλη και αυτό είναι δεδομένο.

Μπορεί ο καθένας να καταλογίζει οτιδήποτε στον οποιοδήποτε, γύρω από την τεχνική του επάρκεια, την ικανότητα του, την εξυπνάδα του, το dna του ή την ακτινοβολία του. Δουλεύω στην Ζάκυνθο, στον τομέα μου, για τα απορρίμματα, από τον Νοέμβριο του 1992, ήμουνα νιος και γέρασα, τέτοιες απαράδεκτες καταγγελίες από τον δήμαρχο, πρώτη φορά ακούω όχι μόνο για μένα αλλά για τον οποιοδήποτε.

Εγώ θέλω να ελπίζω ότι όλα αυτά λεχθήκανε από τον δήμαρχο εν τι ρίμη του λόγου του και από την αγανάκτηση του για αυτά που θέλει να κάνει και είναι δικαίωμα του να κάνει ότι θέλει, αλλά δεν μπορεί να λέει τέτοια πράγματα. Φαίνεται ότι για το δήμαρχο η λέξη κομπίνα είναι καθημερινή κουβέντα, οτιδήποτε δεν καταλαβαίνει το θεωρεί κομπίνα. Αν είναι έτσι και με θεωρεί κομπιναδόρο, γιατί καταδέχτηκε να μιλήσουμε στην Αθήνα την περασμένη Πέμπτη, λίγες ώρες πριν ο ίδιος επισκεφτεί το υπουργείο, για να συζητήσουμε το θέμα των πιθανών αλλαγών του έργου; Δεν ξέρω τι έγινε στο υπουργείο, δεν ήμουν παρόν,  παρότι είχαμε προγραμματίσει να συναντηθούμε εκ νέου την Παρασκευή στο γραφείο μου για να ολοκληρώσουμε το σχεδιασμό.

Υπάρχει μία παρεξήγηση, με όλες αυτές τις υπηρεσίες των Υπουργείων δεν μπορείς πλέον να λες ότι συνομιλείς διακινώντας φακέλους, αυτά πλέον γίνονται και αναρτώνται ηλεκτρονικά. Η λογική πήγα στο υπουργείο να καταθέσω το φάκελο δεν ισχύει επί των ημερών μας.

Η κατεύθυνση της Κομισιόν για όλα τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων και κυρίως για τα έργα που παράγουν έσοδα, όπως αυτό της ολοκληρωμένης διαχείρισης στον Λίβα, είναι να δίνεται η λειτουργία στον ανάδοχο που αναλαμβάνει την κατασκευή του έργου, έτσι έχουν καταλήξει οι άνθρωποι, όχι επειδή είναι κομπιναδόροι και αυτοί, αλλά επειδή κάτι ξέρουν, επειδή ο καλύτερος τρόπος ελέγχου των αποδόσεων ενός έργου είναι να το λειτουργήσει αυτός ο οποίος το κατασκεύασε. Ρωτήστε το ΥΜΕΠΕΡΑΑ για αυτό. Άλλωστε υπάρχει η καλύτερη απόδειξη από το ότι, όλα αυτά τα έργα στη Ελλάδα, έχουν γίνει με τον τρόπο Μελέτη-Κατασκευή και Λειτουργία, από τον ίδιο ανάδοχο για μερικά χρόνια;

Η εγγύηση στην κατασκευή του έργου, είναι ότι τα μηχανήματα είναι εντάξει, δεν υπάρχει εγγύηση ότι θα επιτυγχάνονται οι αποδόσεις. Αν κατασκευάσει το εργοστάσιο ένας εργολάβος, το λειτουργήσει δοκιμάστηκα για έξι μήνες και φύγει, μπορεί να μου πει κανείς ποιος θα ελέγξει αν οι αποδόσεις του εργοστασίου πετυχαίνουν τους στόχους;

Πιθανά ο κόσμος επειδή είναι τεχνικά θέματα να μην γνωρίζει ότι οι χρηματοδοτήσεις αυτών των έργων δεν έχουν μια λογική ετοιμάζουμε ένα τεχνικό δελτίο, κάνουμε μια πρόταση στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ, ελέγχεται, εγκρίνεται και παίρνουμε τα λεφτά για να κατασκευάσουμε το έργο. Όλα αυτά τα έργα συνοδεύονται από συγκεκριμένη χρηματοοικονομική ανάλυση, της λειτουργίας συμπεριλαμβανομένης, υπάρχει έλεγχος ότι το σύστημα κατασκευή και λειτουργία δεν αποτελεί παράνομη κρατική ενίσχυση, ελέγχονται από ειδική υπηρεσία περί κρατικών ενισχύσεων και τότε τα έργα αυτά δημοπρατούνται. Όλα λοιπόν τα έργα στην Ελλάδα έχουν βγει με τον τρόπο αυτό και μπορεί εύκολα κάποιος να διαπιστώσει ότι δημοπρατούνται μαζί με την πενταετή λειτουργία τους.  
Αυτό σημαίνει ότι τα έργα αυτά, της Ζακύνθου συμπεριλαμβανομένης, όποιος τα λειτουργήσει πρέπει να επιτυγχάνει τα αποτελέσματα τα οποία δηλώθηκαν στην ΕΙΚΕ ώστε να μην αποτελεί το έργο παράνομη κρατική ενίσχυση.

Εάν το ερώτημα είναι γιατί πενταετή και όχι διετή λειτουργία, μην ξεχνάτε ότι η τεχνική υπηρεσία μαζί με τον τεχνικό σύμβουλο φτιάξαμε τα τεύχη για πενταετή λειτουργία επειδή το Διοικητικό Συμβούλιο του ΦΟΔΣΑ πήρε αυτή την απόφαση. Δεν τρελαθήκαμε ούτε ήταν κάποια δική μας επιθυμία.

Το έργο της Ζακύνθου σε τίποτα δεν διαφέρει από τα αντίστοιχα έργα όλης της Ελλάδας, εκτός αν όλοι οι μελετητές και οι κατασκευαστές σε όλη τη χώρα είμαστε κομπιναδόροι. Έλεος πια!

Τα έργα αυτά πρέπει να λειτουργήσουν με συγκεκριμένους στόχους, ανακτώντας συγκεκριμένες ποσότητες υλικών, παράγοντας συγκεκριμένο κόμποστ και θάβοντας συγκεκριμένες ποσότητες. Εάν η λειτουργία που θα γίνει διαφέρει από αυτή που έχουμε δηλώσει και η οποία έχει περιβαλλοντικά αδειοδοτηθεί, θα ζητηθεί επιστροφή χρημάτων. Αυτό είναι το θέμα της παράνομης κρατικής ενίσχυσης και της αντιστάθμισης. Δεν έχω την απαίτηση από τον κόσμο να καταλαβαίνει τι είναι αντιστάθμιση αλλά περιμένω από εκείνους που διοικούν να καταλάβουν.

Οι χρηματοδοτήσεις αυτών των έργων συνοδεύονται από συγκεκριμένη και πλήρη ανάλυση, τα κοστολόγια ελέγχονται και εγκρίνονται από τις αρμόδιες αρχές και το έργο υπογραμμίζω ότι πρέπει να λειτουργήσει με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Όλα αυτά έχουν κατ’ επανάληψη συζητηθεί με τον δήμαρχο.

Δεν υπάρχει κανένας τρελός μελετητής που θα γέμιζε τον ΧΥΤΥ με χώματα. Σε ότι αφορά την χωρητικότητα του κύτταρου, τα 280 χιλιάδες κυβικά, που είναι στοιχείο της προμελέτης, αφορούν τον καθαρό χώρο ταφής των απορριμμάτων, τα 410 χιλιάδες κυβικά, αφορούν τον χώρο ταφής συν την στεγανοποίηση του χώρου και τα έργα αποκατάστασης. Συνολικά 410 χιλιάδες κυβικά είναι η χωρητικότητα του κυττάρου αλλά από αυτό το χώρο μπορεί να αξιοποιηθεί κενός χώρος για να θαφτούν απορρίμματα 280 χιλιάδες κυβικά. Είναι το πρώτο και  μοναδικό τέτοιο έργο στην Ελλάδα που έχει προβλεφθεί διπλή στεγάνωση του πυθμένα αυτή η στεγάνωση προσφέρει περισσότερο από διπλή ασφάλεια αλλά προφανώς αφαιρεί διπλάσιο όγκο στεγάνωσης από τον ωφέλιμο χώρο του ΧΥΤΥ.

Το 2011 έγινε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έβαλε τις βασικές αρχές τις προϋποθέσεις και τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου, το 2012 βγήκε η ΑΕΠΟ του έργου και ξέραμε τις προδιαγραφές της αποκεντρωμένης, το 2015 έγινε ο εθνικός σχεδιασμός, το 2016 έγινε ο ΠΕΣΔΑ και ξέραμε την δυναμικότητα του έργου, και το 2017 σχεδιάστηκε το έργο που έλαβε υπόψη του όλες τις προηγούμενες αποφάσεις.

Όπως και αν έχουμε σχεδιάσει το έργο εμείς θα κάνουμε το διαγωνισμό και εκεί ο κάθε διαγωνιζόμενος θα κάνει το δικό του σχεδιασμό με βάση αυτά που θα του ζητήσουμε. Όλα αυτά είναι διατυπωμένα στα τεύχη δημοπράτησης.

Εγώ να δεχτώ αυτά που ισχυρίζεται ο Δήμαρχος, ότι όπως ενημέρωσε το δημοτικό συμβούλιο, τον διαβεβαίωσαν από το ΙΜΕΠΕΡΑΑ ότι δεν πρόκειται να απενταχτεί το έργο, και εγώ το σέβομαι αυτό, όμως καθυστέρηση δεν υπάρχει; Ξέρετε πολύ καλά τι συμβαίνει στον Λίβα.

Ο δήμος έχει λάβει εδώ και ενάμιση μήνα έγγραφο από το ΙΜΕΠΕΡΑΑ την έγκριση για την δημοπράτηση του έργου. Εάν ο δήμος θέλει να κάνει το έργο μόνο Μελέτη-Κατασκευή οφείλει να αλλάξει τα τεύχη δημοπράτησης. Το Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ ανακάλεσε την απόφαση περί πενταετούς λειτουργίας χωρίς να λέει τι σύστημα δημοπράτησης πρέπει να ακολουθηθεί. Άρα πως η τεχνική υπηρεσία και εγώ ως τεχνικός σύμβουλος θα κάνουμε τα τεύχη δημοπράτησης; O νόμος 4412 περιλαμβάνει διάφορους τρόπους δημοπράτησης. Το Δ.Σ. ΤΟΥ ΦΟΔΣΑ πρέπει να υποδείξει πως θα γίνει ο διαγωνισμός γιατί υπάρχουν πολλοί τρόποι, θα έχει αξιολόγηση, θα είναι μειoδοτικός; Από τη στιγμή που ο δήμαρχος θέλει να αφαιρέσει την λειτουργία πρέπει να αποφασίσει τον τρόπο. Ποιος θα λειτουργήσει το εργοστάσιο; O δήμος; Σήμερα, μόνο ένα έργο υπάρχει στην Ελλάδα που το λειτουργεί δήμος στα Χανιά αλλά είναι έργο που κατασκευάστηκε το 2002 με άλλη νομοθεσία και κατευθύνσεις. Όλα τα έργα που έχουν δημοπρατηθεί με τον νέο νόμο περιλαμβάνουν και την λειτουργία γιατί αλλιώς πως θα αναζητηθούν ευθύνες αν το έργο δεν λειτουργεί καλά; Ποιος θα φταίει;

Το έργο στον Λίβα έχει εγκεκριμένη πίστωση για την κατασκευή της τάξης των 15 εκατομμυρίων ευρώ με το ΦΠΑ και αυτό υπόκειται σε έκπτωση, συν τα περίπου οκτώ εκατομμύρια που έχει εγγράψει ο ΦΟΣΔΑ στον προϋπολογισμό του, για τη λειτουργία του έργου για πέντε χρόνια, που και αυτό υπόκειται σε έκπτωση. Μάλιστα όπως είχαμε διαμορφώσει τον προϋπολογισμό του έργου ευνοούσαμε να δοθεί μεγαλύτερη έκπτωση στη λειτουργία παρά στην κατασκευή, γιατί η κατασκευή δεν αφορά χρήματα του δήμου.

Υπάρχει ολόκληρο άρθρο στα τεύχη δημοπράτησης, που αναφέρει ότι ο εργολάβος θα αμείβεται ανάλογα με τον όγκο που θα διαχειρίζεται. Αν ο δήμος πετύχει μεγάλα ποσοστά ανακύκλωσης και έτσι εξαφανίσει τα μισά απορρίμματα ο εργολάβος θα διαχειρίζεται μικρότερες ποσότητες και θα αμείβεται μόνο για τις ποσότητες που τελικά παραλαμβάνει για επεξεργασία. Ο σχεδιασμός του έργου προβλέπει επεξεργασία 24 χιλιάδων τόνων απορριμμάτων τον χρόνο, συν 1.500 τόνους λάσπης και ένα ποσοστό 25% υπολείμματος που θα θάβεται στον ΧΥΤΥ. Μιλάμε για κόστος διαχείρισης 51 ευρώ τον τόνο, αυτό προβλέπει ο προϋπολογισμός του έργου, και αυτό θα υφίστατο έκπτωση κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού. Τέτοια είναι τα κοστολόγια λειτουργίας αυτών των μονάδων σε όλη την Ελλάδα.

Μετά τις τελευταίες δηλώσεις του δημάρχου στο δημοτικό συμβούλιο δεν έχω μιλήσει μαζί του. Η εταιρεία μου έχει μία ενεργή σύμβαση με την περιφέρεια για παροχή υποστήριξης στον δήμο για το θέμα των απορριμμάτων και η συνεργασίας μας τελειώνει με την υπογραφή σύμβασης με τον ανάδοχο. Με πρωτοβουλία μας έχουμε παρατείνει την σύμβαση για τέσσερα εξάμηνα χωρίς προσαύξηση του οικονομικού αντικειμένου.

Αποκλείεται να υπογραφεί η σύμβαση, για το έργο του Λίβα, με τον ανάδοχο εργολάβο, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020. Βάση της εμπειρίας μου, σας λέω ότι θα απαιτηθούν το λιγότερο 8 με 10 μήνες για να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία, από την στιγμή που θα αναρτηθεί ο διαγωνισμός και αυτό αν δεν έχουμε ενστάσεις, κάτι που είναι σύνηθες. Άρα η καθυστέρηση θα είναι μεγάλη και αυτό είναι δεδομένο.

Εγώ μπορώ να επισκεφθώ την Ζάκυνθο και να ενημερώσω επίσημα όποιον θέλει, με συγκεκριμένα στοιχεία, για όλα αυτά. Έχουμε μια πλήρη και εγκεκριμένη μελέτη για το έργο στον Λίβα. Συνεργάζομαι με πάρα πολλούς Δήμους σε όλη την Ελλάδα και όλα τα έργα δημοπρατούνται μαζί με την λειτουργία τους. Φυσικά και περιμένουν στην ουρά πολλοί Δήμοι για την χρηματοδότησή παρόμοιων έργων. Περιμένει όλη η Αττική, όλη η Θεσσαλονίκη και όλοι οι μεγάλοι Δήμοι της χώρας. Το πλεονέκτημα της Ζακύνθου είναι ότι είχε κάνει μια πολύ καλή προετοιμασία και για αυτό εντάχθηκε μέσα στα πρώτα έργα σε όλη την Ελλάδα.»  


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:


Current track

Title

Artist

Background