Current track

Title

Artist

Background

Διονύσης Ακτύπης
Βουλευτής Ζακύνθου

Στο λιμάνι της Ζακύνθου δεν θα ξαναγίνουν τα λάθη του παρελθόντος

Πε 19/06/2025



Η στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη είναι το κλειδί για το Master Plan. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναλάβει το λιμάνι – Θα έχουμε λειτουργικό και νόμιμο Master Plan. Τον Νοέμβριο του 2024 ο κ. Γκίκας, Υφυπουργός Ναυτιλίας, ανακοίνωσε 2 εκατομμύρια ευρώ για την εκβάθυνση του λιμανιού. Οι πλωτές εξέδρες δεν είναι όνειρο, υπάρχει χρηματοδότηση. Το 2026 οι πέντε κόμβοι στον νέο δρόμο Πατρών-Πύργου – Μέσα κι αυτός της Κυλλήνης. «Στο ΠΑΣΟΚ λένε ασάφειες ως προς τους χρόνους. Μιλάνε για τέσσερα χρόνια, για εφτά χρόνια, σε άλλη ανακοίνωση λένε για οκτώ χρόνια, σε μια άλλη ανακοίνωση ότι είμαι 25 χρόνια στην πολιτική.  Τον Ιούλιο κλείνω έξι χρόνια Βουλευτής. Οκτώ χρόνια ήμουν στον Δήμο και έξι χρόνια Βουλευτής, 14 χρόνια. Σε μια άλλη ανακοίνωση διάβαζα ότι είμαι 35 χρόνια στην πολιτική. Με όλες αυτές τις ασάφειες και τα ψεύδη, νομίζουν ότι θα μπορέσουν να επηρεάσουν την κοινή γνώμη, ενώ χαρακτηρίζονται από την απραξία τους όλα τα προηγούμενα χρόνια που κυβέρνησαν το τόπο και δεν έκαναν ούτε και άφησαν πίσω τους ένα λιμενικό έργο το οποίο να μπορεί να είναι και αναπτυξιακό για τον τόπο. Από το 2001 υπάρχει η Ευρωπαϊκή οδηγία που λέει ότι για να είναι νόμιμο ένα Master Plan Λιμένα,  πρέπει να υπάρχει στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη και προεδρικό διάταγμα. Αυτό δεν ακολουθήθηκε. Το 2012 με νόμο ο οποίος πέρασε από τη Βουλή, όσα Master Plan είχαν πρόχειρα περάσει, έπρεπε να τα κατοχυρώσουμε για να μην γίνει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και την τιναχτούν στον αέρα. Παρόλα αυτά η επόμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ συνέχισε στην ίδια πεπατημένη, δηλαδή να φτιάχνει και να εγκρίνει Master Plan χωρίς στρατηγικές περιβαλλοντικές μελέτες και χωρίς προεδρικό διάταγμα. Για να επιβεβαιώσω αυτό που σας λέω, θα σας αναφέρω το Master Plan του ΟΛΠ που είναι σταματημένο από το 2021 μέχρι και σήμερα και δεν μπορεί να συνεχίσει γιατί έγινε προσφυγή των κατοίκων της περιοχής με αποτέλεσμα το ΣΤΕ να διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη ενώ είχε απλώς μια γνώμη της ΕΣΑΛ, μια απόφαση της ΕΣΑΛ και μια περιβαλλοντική μελέτη, όχι όμως στρατηγική. Άρα και στη δική μας την περίπτωση, είχε φτάσει μέχρι την απόφαση της ΕΣΑΛ ο πρώην Βουλευτής κ. Κοντονής αλλά δεν είχε φροντίσει κανείς για την έκδοση περιβαλλοντικής άδειας. Υπάρχει νόμος του 2022 που λέει ότι όλα αυτά τα Master Plan τα οποία υπάρχουν ακόμα και με ΦΕΚ, είναι απλές γνώμες της ΕΣΑΛ και δεν υφίστανται εγκρίσεις. Αυτό στο ΠΑΣΟΚ δεν το κατάλαβαν. Όταν ήρθε το ΤΑΙΠΕΔ, ο κ. Στυλιανίδης και το κλιμάκιο του Υπουργείου Ναυτιλίας, είπαμε ότι αναθέτουμε το έργο στο ΤΑΙΠΕΔ που έχει τη τεχνογνωσία, γιατί με νόμο έχει αναλάβει 10 λιμάνια, αλλά ταυτόχρονα αναφέρεται και στη νομοθετική ρύθμιση, ότι το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να εξυπηρετήσει και άλλα λιμάνια τα οποία δεν είναι στην αρμοδιότητά του λόγω της τεχνογνωσίας του. Δώσαμε λοιπόν τη δυνατότητα που έχει να μας βγάλει στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη και προεδρικό διάταγμα για το Master Plan του λιμανιού της Ζακύνθου για να μην έχουμε ενστάσεις. Τι έπρεπε εγώ να κάνω; Να επιμείνω σε ένα Master Plan το οποίο δεν έχει καμία ισχύ και να μην προχωρήσω σε στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη και προεδρικό διάταγμα; Ήθελαν να γίνει η προβλήτα για τα κρουαζιερόπλοια στον μόλο του Αγίου Διονυσίου, ένα φαραωνικό έργο το οποίο δεν θα εξελισσόταν ποτέ, γιατί πρέπει να αλλάξουμε όλη τη μορφή του λιμανιού και από εκεί ξεκινήσαμε, ότι θα αλλάξουμε προβλήτα γιατί απαγορεύεται να έχεις το τουρισμό μαζί με την ακτοπλοΐα, δηλαδή την κρουαζιέρα μαζί με την ακτοπλοΐα. Βλέπετε πόσα λάθη υπήρχαν τα οποία προσπαθήσαμε και αυνεχίζουμε να προσπαθούμε να τα διορθώσουμε, για να έχουμε ένα Master Plan το οποίο θα είναι λειτουργικό και θα μας δώσει τη δυνατότητα να λύσουμε προβλήματα. Tο ΤΑΙΠΕΔ υπολογίζει ότι μέσα σε ενάμιση χρόνο θα έχουμε λειτουργικό Master Plan στα χέρια μας, που λαμβάνει υπόψιν του και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τις κλιματικές αλλαγές, ότι θα πρέπει να υπάρχει μια διευθέτηση των κτηρίων με τον Δήμο και ένα καινούριο χωροταξικό, παίρνει υπόψιν του την κυκλοφοριακή μελέτη η οποία υπάρχει, άρα μιλάμε για μια οργανωμένη ιστορία η οποία εξελίσσεται από το ΤΑΙΠΕΔ. Θα έχουμε ένα Master Plan το οποίο θα είναι σωστό, κατοχυρωμένο, νόμιμο στα χέρια μας και όχι αυτό το οποίο είχαμε, ένα πυροτέχνημα. Αναζητώ μια τοποθέτηση των αγαπητών στελεχών του ΠΑΣΟΚ τότε, επί του συγκεκριμένου θέματος, θετική ή αρνητική, αλλά δεν υπάρχει. Δεν νομίζω ότι θα έχουμε περάσει τις εκλογές για να δούμε το Master Plan του λιμανιού, νομίζω ότι θα το έχουμε ολοκληρώσει πριν από τις εκλογές, αλλά δεν με αφορά αυτό, εγώ δεν κάνω ψηφοθηρία, αν για παράδειγμα δεν ενδιαφερόντουσαν για ψηφοθηρία οι προηγούμενοι θα είχαν παραδώσει νόμιμα χαρτιά στα χέρια μας και όχι αυτές τις χαρτοπετσέτες τις οποίες μας άφησαν και σήμερα εμείς τρέχουμε για να διορθώσουμε. Δεν είναι αυτοσκοπός μου η θέση του Βουλευτή, ούτε η επιβίωση από τη θέση του Βουλευτή. Αυτό που κάνω είναι να δώσω στη Ζάκυνθο έναν σωστό σχεδιασμό που θα μπορέσει να υλοποιηθεί. Πάμε τώρα στις πλωτές εξέδρες. Αυτό που είπαμε όταν ήρθαν στη Ζάκυνθο ο κ. Στυλιανίδης, το κλιμάκιο και το ΤΑΙΠΕΔ, ήταν πως μέχρι να υλοποιηθεί το Master Plan, μπορούμε να τοποθετήσουμε πλωτές αποσπώμενες εξέδρες, γιατί αυτό δεν απαιτεί αδειοδότηση του λιμανιού, άρα μπορούμε να τις τοποθετήσουμε. Έχουμε στα χέρια μας από το ΤΑΙΠΕΔ, από τον Οκτώβριο του 2024, τεύχος προϋπολογισμού τοποθέτησης και χρήση πλωτών εξεδρών της παραγράφου 1α του άρθρου 13 του νόμου 2971 παράγραφος 1 στο λιμάνι της Ζακύνθου. Είμαστε σε αυτή την διαδικασία όμως υπάρχει ένα ζήτημα με το θέμα των αδειοδοτήσεων γιατί υπάρχει ένας νόμος ο οποίος λέει ότι πρώτα ο προμηθευτής θα πρέπει να μας δώσει τα τεχνικά χαρακτηριστικά για τις προβλήτες και εκ των υστέρων να προχωρήσουμε σε προκήρυξη του έργου και να καλέσουμε τους προμηθευτές. Το ΤΑΙΠΕΔ μας είπε θα προσπαθούσε να αλλάξει αυτός ο νόμος, αλλά δεν έχει αλλάξει και για αυτό η καθυστέρηση. Όμως είναι ένα έργο το οποίο το προχωράμε και θέλω να πιστεύω ότι θα έχουμε μια καλή εξέλιξη, πιθανόν αν μπορέσουμε και στα μέσα καλοκαιριού να την έχουμε ή θα κοιτάξουμε να το έχουμε του χρόνου. Το έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ και μάλιστα έχει γίνει συζήτηση με τους προκατόχους του κ. Κικίλια για το ζήτημα αυτό και έχουμε ζητήσει και μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και από τον κ. Κυριαζόπουλο, τον Γενικό Γραμματέα, ότι θα πρέπει να αλλάξει αυτό το συγκεκριμένο ζήτημα γιατί μας δημιούργει προβλήματα, δηλαδή το να έρθουμε σε επαφή με τον προμηθευτή και όχι να βγούμε σε προκήρυξη με συγκεκριμένες προδιαγραφές που θα ζητήσουμε εμείς. Είναι ένα έργο το οποίο το έχει υποσχεθεί και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, το ανακοίνωσε το 2024 και μάλιστα έχουμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Αυτοί οι οποίοι είπαν ότι είναι όνειρα θερινής νυκτός θα το δούνε μπροστά τους, να υλοποιούνται όλα αυτά και μάλιστα θα είναι πριν από τις εκλογές. Είναι κάτι που το σχεδιάσαμε εμείς, δεν το βρήκαμε από πριν και λένε ότι το καθυστερούμε. Όσο δε για την εκβάθυνση του λιμανιού, το ΠΑΣΟΚ λέει ότι υποβλήθηκε το αίτημα στις 16 Μαΐου. Ανατρέξτε στον τοπικό τύπο, τον Νοέμβριο του 2024 αλλά και όταν ήρθε και ο κ. Γκίκας Υφυπουργός Ναυτιλίας. Στη συνέντευξη τύπου που έδωσε, ανακοινώθηκε ότι 2 εκατομμύρια ευρώ από την Κυβερνητική Επιτροπή είναι για την εκβάθυνση του λιμανιού. Και ρωτώ εγώ, τα 2 εκατομμύρια βγήκαν χωρίς μελέτη; Υπήρχε η μελέτη, κατατέθηκε, εγκρίθηκε και υπάρχει η χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου. Πώς είναι δυνατόν να βγει από την Κυβερνητική Επιτροπή χρηματοδότηση 2 εκατομμύριων ευρώ χωρίς μελέτη; Όταν τώρα λέμε ότι η Κυβερνητική Επιτροπή έχει βγάλει 8 εκατομμύρια ευρώ για να προχωρήσει το έργο στο Ναυάγιο, σημαίνει ότι έχει λάβει υπόψιν τις μελέτες. Προσπαθούμε να ξεπεράσουμε τα περιβαλλοντικά γιατί είναι άμεση η ανάγκη της εκβάθυνσης. Αν πάμε σε περιβαλλοντικές μελέτες θα μας καθυστερήσει. Έχουμε πρόβλημα με την ακτοπλοΐα και πρέπει να το λύσουμε το πρόβλημα εδώ και τώρα και είμαστε ένα βήμα πριν το λύσουμε. Έχουν γίνει τουλάχιστον 6 με 7 συναντήσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας το τελευταίο διάστημα για να ξεπεράσουμε τα κολλήματα που έχουν να κάνουν με τα περιβαλλοντικά. Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο να τα ξεπεράσουμε. Θα το δείτε και το θέμα της εκβάθυνσης μπροστά σας στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Η καλύτερη απάντηση είναι η υλοποίηση των έργων και όχι το τι λέω εγώ και το τι λέει το ΠΑΣΟΚ, το οποίο πραγματικά όταν έφυγε το μόνο «καλό» έργο στο λιμάνι το οποίο έκανε, ήταν το λιμεναρχείο στη μέση της εξόδου του λιμένος, με μία έξοδο να βγαίνει, μία είσοδο να μπαίνει, με αποτέλεσμα να δημιουργείται όλο αυτό το κομφούζιο. Το 2002 ήρθε ο συγχωρεμένος, ο αείμνηστος Σημίτης, ο οποίος πήγε τότε και κοίταξε και τα έργα, μετά από την επίσκεψή του στον Άγιο Διονύσιο. Ας αφήσουν αυτά που λένε κάποιοι, ότι το λιμεναρχείο το είχε φτιάξει ο Γάσπαρος. Όχι όποτε είναι κακό το έργο το έκανε ο Γάσπαρος και όποτε είναι καλό το έργο το έκανε ο Σημίτης και το ΠΑΣΟΚ. Το σημαντικότερο έργο που πρόσφεραν στο λιμάνι ήταν το λιμεναρχείο το οποίο το βάψανε και τρικολόρε τότε. Θα δώσουμε απαντήσεις με την υλοποίηση των συγκεκριμένων έργων. Όλα τα υπόλοιπα και στο ύφος αυτό του «καλοχαιρέτα» του «κατόπιν ενεργειών μου» και όλα τα σχετικά, με αφήνουν τελείως αδιάφορο. Σχετικά με την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ για την εθνική οδό Πατρών-Πύργου, θα σχολιάσω, καλώς τα ορφανά του Καλογρίτσα που βγήκαν για να μας κρίνουν εμάς. Επί των ημερών τους πέντε χρόνια καθυστερούσαν για να σπάσουν σε οκτώ εργολαβίες το έργο και να το δώσουν στον Καλογρίτσα και έρχονται να μας κατηγορήσουν αυτοί. Και έχουν βρει και κακοτεχνίες στο έργο πριν ακόμα παραδοθεί. Σας πληροφορώ ότι αρχές του 2026 θα κατασκευαστούν και οι πέντε κόμβοι που προβλέπονται και ένας από τους πέντε κόμβους θα είναι αυτός για το λιμάνι της Κυλλήνης. Χθες το βράδυ που είχαμε και την ψηφοφορία στη Βουλή, μίλησα με τον Υπουργό Υποδομών και μου είπε ακριβώς αυτό το πράγμα, ότι αρχές του 2026 θα κατασκευαστούν και οι πέντε κόμβοι. Άρα δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας για το ζήτημα. Με όλα αυτά τα ψεύδη και τις σπέκουλες που γίνονται μόνο και μόνο για να αποδημήσουν τον Βουλευτή, δείχνουν τη γύμνια τους. Δεν έχουν πουθενά να ακουμπήσουν, γιατί θα έρθει η στιγμή που θα δει ο κόσμος τα ψεύδη τους, γιατί πλέον τους έχουμε καταλάβει, τους γνωρίζουμε. Νομίζουν ότι αυτό μπορεί να τους κρατήσει στην επικαιρότητα είναι τα fake news. Δεν καλύπτομαι από την απάντηση που έδωσε ο Υπουργός κ. Κικίλιας, γιατί υπάρχουν ορισμένα ζητήματα, εξέλιξες, που τις χειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ. Δεν έχει φτάσει στο δια ταύτα, γιατί ακριβώς υπήρξε μια συζήτηση με τους προηγούμενους για αλλαγή του νόμου, πράγμα που δεν έγινε και βέβαια θα προχωρήσουμε τις πλωτές εξέδρες με τον συγκεκριμένο νόμο που έχουμε και για αυτόν τον λόγο υπάρχουν αυτές τις καθυστερήσεις. Επομένως μην στεκόμαστε στην απάντηση την οποία έδωσε ο Υπουργός κ. Κικίλιας. Μπορεί να υπήρξε μια ασάφεια στο ζήτημα των πλωτών εξεδρών που λέει ότι δεν έχει γίνει το αίτημα προς το Υπουργείο, αλλά έχει γίνει πολλή συζήτηση ακόμα και για το θέμα του πώς θα χρηματοδοτηθούν και όλα αυτά. Όλα αυτά δεν μπορεί να γίνουν από τη μια στιγμή στην άλλη. Δεν γίνονται σε τρεις ημέρες. Ούτε στο όνειρό τους δεν το είχαν σκεφτεί οι κύριοι του ΠΑΣΟΚ ότι μπορεί να βάλουν πλωτές εξέδρες. Εμείς μιλάμε για τις πλωτές εξέδρες. Εμείς έχουμε δεσμευτεί να το κάνουμε, ακόμα και ο Πρωθυπουργός ο ίδιος έχει δεσμευτεί και θα το κάνουμε. Ας αφήσουν τη μιζέρια. Κατηγορούν συνεχώς το Νοσοκομείο για να δημιουργήσουν προβλήματα. Κατηγορούν το λιμάνι για να δημιουργήσουν προβλήματα, το ίδιο και με το αεροδρόμιο, με τον τουρισμό. Συνέχεια καταρρακώνουν το νησί, μήπως καταφέρουν και αλλάξουν το σκηνικό. Δεν αλλάζει το σκηνικό. Ο αντίπαλός τους είναι η κυρία Κωνσταντοπούλου.»

Current track

Title

Artist

Background