Ολοκληρώθηκαν οι πρώτες διαβουλεύσεις για το τουριστικό rebranding της Ζακύνθου
Τε 15/10/2025

Η Ζάκυνθος προς ένα ενιαίο σχέδιο τουριστικής προβολής με βάση τις τοπικές ιδιαιτερότητες.
Περιπατητικός και καταδυτικός τουρισμός. Τα νέα “όπλα” του νησιού.
Ψηφιακά info points στο επίκεντρο του σχεδιασμού. Στόχος η αυθεντική ταξιδιωτική εμπειρία.
Στις 22 Οκτωβρίου η παρουσίαση των πρώτων προτάσεων στη Τουριστική Επιτροπή.
«Στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής τουριστικής προβολής της Ζακύνθου, πραγματοποιήθηκαν εννέα διαβουλεύσεις στις περιοχές Λαγανά, Πλάνου, Τραγακίου και Κυψέλης (μία κοινή συνάντηση), σε Καταστάρι, Λιθακιά και Σαρακηνάδο (η τρίτη συνάντηση), στο Βασιλικό, στο Αργάσι, στο Καλαμάκι, στο Κερί, στις Βολίμες και στην Πόλη μαζί με την Μπόχαλη.
Σκοπός ήταν να αποκτήσουμε μία ολοκληρωμένη εικόνα και στρατηγική για την ταυτότητα που θέλουμε να διαμορφώσουμε στο πλαίσιο του rebranding του νησιού μας. Ο στόχος ήταν να αναδείξουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχει η κάθε περιοχή και να δούμε πώς μπορούμε να τα αναπτύξουμε περαιτέρω, ώστε να προκύψει και ένα ενιαίο σύνολο για ολόκληρη τη Ζάκυνθο.
Εδώ και δύο μήνες έχουμε αναθέσει σε μία μεγάλη εταιρεία της Αθήνας την ευθύνη της τουριστικής προβολής του νησιού. Θα μπορούσαμε εύκολα να μείνουμε εκεί, καθώς η εταιρεία διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και εμπειρία για να μας υποβάλει προτάσεις, από τις οποίες εμείς απλώς θα επιλέγαμε. Ωστόσο θεωρήσαμε υποχρέωσή μας ως Δημοτική Αρχή, να μιλήσουμε ξεχωριστά με κάθε τουριστική περιοχή. Πέρα από τους τουριστικούς παράγοντες που ήταν παρόντες και ούτως ή άλλως είναι μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, ήταν εξαιρετικά σημαντική και η παρουσία των τοπικών Συμβουλίων των Κοινοτήτων.
Ακούσαμε τους Προέδρους και τα μέλη των Τοπικών Κοινοτήτων, ενώ στις περισσότερες συναντήσεις παρευρέθηκαν και εκπρόσωποι Πολιτιστικών Συλλόγων. Όλα αυτά τα στοιχεία που συλλέξαμε, τα οποία είναι πολλά και σημαντικά, έχουν ήδη καταγραφεί από τη Διεύθυνση Τουρισμού και έχουν δοθεί στην εταιρεία που διαχειρίζεται την τουριστική προβολή του νησιού μας. Στις 22 Οκτωβρίου, στη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής, θα παρουσιαστούν οι πρώτες προτάσεις, οι οποίες θα ενσωματώνουν και το υλικό που έχουμε παραδώσει.
Αυτό που μας χαροποίησε ιδιαίτερα είναι ότι υπάρχει κοινός στόχος, ο οποίος ταυτίζεται κατά 90% με τη στρατηγική που είχαμε ήδη χαράξει. Υπάρχει βεβαίως, διαφοροποίηση στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τουριστικής περιοχής και αυτό ακριβώς επιδιώκαμε. Να αναδείξουμε τη διαφορετικότητα μέσα σε ένα ενιαίο στρατηγικό πλαίσιο. Ο κοινός στόχος είναι η αυθεντική ταξιδιωτική εμπειρία, αυτή που αποτελεί πλέον τη «νέα τάξη» στον παγκόσμιο τουρισμό.
Οι περισσότεροι συνομιλητές μας στάθηκαν ακριβώς σε αυτό. Είδαμε ανθρώπους από σχεδόν όλες τις περιοχές, να μιλούν για την ανάγκη να προβάλλουν τα ήθη, τα έθιμα, την τοπική γαστρονομία και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Αυτές οι μορφές, όπως ο περιπατητικός και ο καταδυτικός τουρισμός, είναι κάτι που ήδη έχουμε εντάξει στον σχεδιασμό μας και προχωρούμε στην υλοποίησή τους.
Ένα μεγάλο έργο που θα υλοποιηθεί το επόμενο διάστημα είναι αυτό του περιπατητικού τουρισμού. Πρόκειται για μία μελέτη που είχε ολοκληρωθεί το 2017, αλλά ο Δήμος δεν την παρέλαβε ποτέ, καθώς δεν είχε πληρωθεί από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή και μιλάμε για ένα κόστος ύψους 30 χιλιάδων ευρώ. Η μελέτη αφορά 120 χιλιόμετρα διαδρομών, χωρισμένα σε περίπου 40 διαφορετικά μονοπάτια, που ξεκινούν από την περιοχή του Βασιλικού και καταλήγουν στις Βολίμες.
Αυτό το έργο ζητήθηκε από σχεδόν όλες τις περιοχές, ιδίως από Βασιλικό, Καλαμάκι και Βολίμες, ακόμη και πριν τους ενημερώσουμε ότι η μελέτη βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη φάση της επικαιροποίησης της μελέτης, η οποία θα είναι έτοιμη και παραδοτέα μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Θα ακολουθήσει νέα διαβούλευση, ώστε να καθοριστούν οι προτεραιότητες και τα πρώτα τμήματα που θα υλοποιηθούν, δεδομένου ότι η πλήρης εφαρμογή είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα.
Η χρηματοδότηση θα επιδιωχθεί μέσω του νέου προγράμματος LEADER, το οποίο ξεκινά την 1η Ιανουαρίου. Στο ίδιο πλαίσιο θα ενταχθεί και ο καταδυτικός τουρισμός, ένα πάγιο αίτημα αρκετών περιοχών. Ήδη έχει εκπονηθεί προμελέτη από την εταιρεία, με προτάσεις για τις κατάλληλες τοποθεσίες. Να σημειώσουμε ότι ο μέσος όρος διαμονής των καταδυτικών ταξιδιωτών είναι οι 12 ημέρες, ενώ οι δαπάνες τους είναι επτά φορές υψηλότερες από αυτές του μέσου τουρίστα.
Παρόμοια χαρακτηριστικά έχουν και οι περιπατητικοί ταξιδιώτες, οι οποίοι προτιμούν να επισκέπτονται τα νησιά την Άνοιξη και το Φθινόπωρο. Επομένως, με την ολοκλήρωση αυτών των στρατηγικών, μπορούμε να επιτύχουμε και την πολυπόθητη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε αρκετές περιοχές.
Θα ακολουθήσουν και άλλες συναντήσεις. Στόχος είναι να διατηρηθεί ανοικτός ο δίαυλος επικοινωνίας με όλους αυτούς τους ανθρώπους. Η Διεύθυνση Τουρισμού ήδη επικοινωνεί μαζί τους, συλλέγοντας επιπλέον υλικό. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να καταγραφούν τα στοιχεία που αφορούν τα Μοναστήρια, τις Εκκλησίες, τη γαστρονομία και όσα προσφέρει ο κάθε τόπος.
Στόχος είναι μέσα στον επόμενο χρόνο, όλες αυτές οι πληροφορίες να ψηφιοποιηθούν και να δημιουργηθούν info points στις εισόδους κάθε τουριστικής περιοχής, ώστε οι επισκέπτες να έχουν άμεση πρόσβαση στην πληροφορία για την περιοχή που επισκέπτονται και όσα μπορεί να απολαύσει εκεί.
Ο τουρισμός της Ζακύνθου δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στη θάλασσα, τον ήλιο και το Ναυάγιο. Υπάρχουν και πολλά άλλα που αξίζουν προβολή και ανάδειξη. Το Ναυάγιο αποτέλεσε για 40 χρόνια το σήμα κατατεθέν του νησιού, όπως και ο ήλιος και η θάλασσα. Αυτά όμως υπάρχουν και σε άλλα μέρη. Η Ζάκυνθος πρέπει πλέον να αναδείξει τα δυνατά της σημεία, όλα εκείνα που τη διαφοροποιούν και την καθιστούν μοναδική τουριστική εμπειρία.
Χαίρομαι ιδιαίτερα, γιατί συμφωνήσαμε σχεδόν στο 100% με τους τουριστικούς παράγοντες, οι οποίοι αναγνώρισαν ότι αυτό που ζητά σήμερα ο επισκέπτης είναι η αυθεντικότητα και εμπειρίες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν, το ότι ένας επιχειρηματίας από το Τσιλιβί, στη συνάντηση που είχαμε, έφερε μαζί του ένα ζευγάρι Άγγλων που επισκέπτονται τη Ζάκυνθο επί 35 συνεχόμενα χρόνια. Μίλησα και εγώ μαζί τους. Αποδεικνύεται ότι το νησί έχει καταγραφεί στη συνείδηση των ταξιδιωτών και πως εμείς, ως Διεύθυνση Τουρισμού, οφείλουμε να το αναδείξουμε ακόμη πιο συστηματικά.»