• Δεν πέρασε καν από το Τοπικό Συμβούλιο Πόλης, παρότι είναι υποχρεωτικό να υπάρξει γνωμοδότηση.
• Θα έπρεπε να έχει προηγηθεί μια ουσιαστική διαδικασία επικοινωνίας και διαβούλευσης με φορείς.
• Υπάρχει αδυναμία των ελεγκτικών μηχανισμών και πολλές φορές, πλήρης ανυπαρξία τους.
• Δημιουργείται η εντύπωση ότι επιχειρείται η εξυπηρέτηση συγκεκριμένων καταστάσεων.
• Όταν οι ίδιοι ελεγκτικοί φορείς καταστρατηγούν κανονισμούς, πώς μπορεί να πειστεί ο πολίτης να τους τηρήσει;
Συνέντευξη του Δημοτικού Συμβούλου της παράταξης «Δύναμη Ελπίδας», Κώστα Πέττα, παραχωρήθηκε στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΤΙΓΜΑ 97,6, με αντικείμενο την τροποποίηση της κανονιστικής, που συζητήθηκε στη Δημοτική Επιτροπή και που αφορά την χρήση κοινόχρηστων χώρων στην πόλη και τα προβλήματα εφαρμογής της.
Επισήμανε ότι «το πρόβλημα που υπάρχει στην πόλη, συνδέεται με όσα μπορεί να συνεπάγεται μια νέα κανονιστική, αλλά και με την ισχύουσα κανονιστική». Όπως τόνισε, το βασικό ζήτημα δεν είναι τόσο το περιεχόμενο των κανονιστικών, αλλά «η διενέργεια ελέγχων και η ύπαρξη των μηχανισμών που θα βοηθούν στην εφαρμογή τους».
Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει «αδυναμία των ελεγκτικών μηχανισμών και πολλές φορές πλήρης ανυπαρξία τους», γεγονός που οδηγεί στη δημιουργία των σημερινών προβλημάτων. «Η βασική αιτία είναι η έλλειψη πολιτικής βούλησης από την εκάστοτε Δημοτική Αρχή», πρόσθεσε.
Υπογράμμισε ότι δεν είναι λογικό «να φτάνουμε σχεδόν στον μήνα Ιούλιο και να συζητάμε για τροποποίηση κανονιστικής που πρόκειται να εφαρμοστεί την τρέχουσα περίοδο». Εξήγησε ότι μια κανονιστική που ψηφίζεται «θα πρέπει να ισχύει από την επόμενη περίοδο, ώστε να υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος να αφομοιωθεί από κατοίκους, επαγγελματίες και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς».
Παράλληλα, σημείωσε πως θα έπρεπε να έχει προηγηθεί «ουσιαστική διαδικασία επικοινωνίας και διαβούλευσης με τους Συλλόγους Μηχανικών, τον Εμπορικό Σύλλογο, το Επιμελητήριο, το Οικονομικό Επιμελητήριο, τους τεχνικούς συνεργάτες του Δήμου και τους μόνιμους κατοίκους». Κατά τον ίδιο, κάτι τέτοιο δεν συνέβη: «Για τη συγκεκριμένη τροποποίηση της κανονιστικής δεν προηγήθηκε συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου Πόλης, ούτε δόθηκε η δυνατότητα να κατατεθούν προτάσεις».
Στάθηκε στο ότι η εισήγηση «δεν πέρασε καν από το Τοπικό Συμβούλιο, παρότι είναι υποχρεωτικό να υπάρξει γνωμοδότηση και μορφή διαβούλευσης» και τόνισε ότι δεν είναι γνωστό «από ποιον προήλθε η εισήγηση, από ποιον Μηχανικό, ή ποιον συνεργάτη του Δήμου».
Περιέγραψε «μια εικόνα ασυδοσίας, τόσο στο κέντρο της πόλης όσο και στις τουριστικές περιοχές του νησιού», επισημαίνοντας ότι η παρούσα τροποποίηση «δεν πρόκειται να δώσει λύση, ούτε να διαμορφώσει μια διαφορετική κατάσταση». Όπως είπε, το μόνο στοιχείο που διαφοροποιείται, αφορά «τις επιχειρήσεις της Πλατείας Δημοκρατίας και τη διαχείριση των εμπορευμάτων, καθώς και τη διαφορετική μεταχείριση μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων και εμπορικών καταστημάτων».
Ειδικότερα, επισήμανε ότι επιτρέπεται πλέον «να τοποθετούνται εμπορεύματα επί του οδοστρώματος», κάτι που έως τώρα απαγορευόταν για τα εμπορικά καταστήματα. «Γι’ αυτό λέμε ότι οι συγκεκριμένες τροποποιήσεις δεν μας κάνουν σοφότερους και δεν δημιουργούν μια διαφορετική κατάσταση, που θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα στη ρίζα του», συμπλήρωσε.
Υπογράμμισε ότι «χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση, οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια είναι καταδικασμένη να αποτύχει», ιδιαίτερα όταν «επιχειρείται να εφαρμοστεί στη μέση της τουριστικής περιόδου».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κανονιστική «δεν αγγίζει τα κρίσιμα ζητήματα της παραλιακής ζώνης και της διαχείρισης των κοινόχρηστων χώρων, όχι μόνο στο κέντρο της πόλης, αλλά και στις τουριστικές περιοχές». Παρά ταύτα, η Παράταξη του δεν την καταψήφισε: «Είμαστε πάντοτε θετικοί σε κάθε διαδικασία που αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και αφήσαμε ανοιχτό το ενδεχόμενο να καταθέσουμε τις προτάσεις μας».
Ο κ. Πέττας επισήμανε ότι χρειάζονται «δύσκολες αποφάσεις» για ζητήματα όπως οι στοές που «δεν μπορούν να διασχιστούν από τους πολίτες», τα «ανισόπεδα εδάφη χωρίς προσβασιμότητα για τα Άτομα με Αναπηρία» και η «εκτεταμένη κατάληψη κοινόχρηστων χώρων από εμπορεύματα». Τόνισε επίσης ότι η πόλη πρέπει να γίνει προσβάσιμη «σε κάθε πολίτη και επισκέπτη, ακόμη και σε γονείς με παιδικά καροτσάκια».
«Πρέπει να υπάρχει αναλογικότητα ως προς τον κοινόχρηστο χώρο που παραχωρείται σε κάθε επιχείρηση», είπε, προσθέτοντας ότι τα προβλήματα αυτά οφείλουν να αντιμετωπιστούν άμεσα.
Αναφερόμενος στην κανονιστική που αφορά τη σήμανση και τις διαφημιστικές πινακίδες, τη χαρακτήρισε ως κρίσιμη: «Η κατάσταση που επικρατεί είναι τραγική, με πινακίδες κάθε είδους, διαφορετικών χρωμάτων και αισθητικής, που δεν συνάδουν ούτε με τον πολιτισμό που θέλουμε να προβάλλουμε, ούτε με τα αρχιτεκτονικά πρότυπα της Ζακύνθου». Επεσήμανε ότι η νέα τροποποιημένη κανονιστική «δεν αγγίζει κανένα από αυτά τα ζητήματα».
«Κάθε Δημοτική Αρχή οφείλει να θέτει ως βασική αρχή τον σεβασμό του ελεύθερου κοινόχρηστου χώρου, την προσβασιμότητα των πολιτών και ιδιαίτερα των ατόμων με κινητικά προβλήματα, καθώς και την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας σε σχέση με τα τετραγωνικά, τις υποδομές και τις δυνατότητες της κάθε επιχείρησης», δήλωσε.
Για τον ίδιο, το σημαντικότερο είναι «να εφαρμόζονται όσα ψηφίζονται». Όπως σημείωσε, «ό,τι κι αν έχει ψηφιστεί τα τελευταία χρόνια, δεν τηρείται πλήρως. Ο καθένας κάνει ό,τι θέλει, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια κατάσταση που αποτρέπει πολίτες και επισκέπτες από το να απολαύσουν την πόλη».
Αναφέρθηκε επίσης στα προβλήματα με τις πεζοδρομήσεις: «Ακόμη και οι πεζοδρομήσεις που έγιναν για να εξυπηρετήσουν τους πολίτες, έχουν καταληφθεί σε ποσοστά 70% και 80% από τραπεζοκαθίσματα και εμπορεύματα».
Υπογράμμισε πως «μια Δημοτική Αρχή οφείλει να θέτει κανόνες και όρους με σεβασμό, συνεννόηση, αρμονική επικοινωνία και διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς». Τόνισε πως δεν υπάρχει αντίθεση προς τους επιχειρηματίες: «Δεν είμαστε απέναντι στους επιχειρηματίες. Θέλουμε ισότητα και δικαιοσύνη για όλους».
Όπως υπογράμμισε, «όταν οι πολίτες και οι επιχειρηματίες δουν μια Δημοτική Αρχή που εφαρμόζει με συνέπεια τους κανόνες, τότε θα αποδεχθούν και τις αντίστοιχες αποφάσεις».
Επανερχόμενος στο ζήτημα των ελεγκτικών μηχανισμών, επισήμανε ότι «χρειάζονται ελεγκτικοί μηχανισμοί που να εφαρμόζουν τους κανόνες». Ωστόσο, όπως είπε, «όταν οι ίδιοι οι ελεγκτικοί φορείς καταστρατηγούν κανόνες και κανονισμούς, πώς μπορεί να πειστεί ο πολίτης να τους τηρήσει;».
Αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στην εικόνα που παρουσιάζει το Δημαρχείο: «Όταν κάποιος πηγαίνει εκεί και βλέπει την κατάσταση που επικρατεί με τα μηχανάκια και τα αυτοκίνητα, αντιλαμβάνεται το πρόβλημα». Προσέθεσε ότι «οι αιρετοί οφείλουν να δίνουν πρώτοι το καλό παράδειγμα και να μην κρύβονται πίσω από ελλείψεις προσωπικού ή την απουσία δημοτικής αστυνομίας».
Τόνισε πως «η νομιμότητα δεν μπορεί να εξαντλείται στις γλάστρες μιας γειτονιάς που τις αφαιρεί. Πρέπει να ξεκινά από τα κεντρικά σημεία της πόλης και τις τουριστικές περιοχές, όπου υπάρχουν γνωστά προβλήματα με καταλήψεις κοινόχρηστων χώρων, ξαπλώστρες και τραπεζοκαθίσματα».
Κλείνοντας, αναφέρθηκε στις προθέσεις της Παράταξής του: «Το επόμενο διάστημα θα έχουμε την ευκαιρία να καταθέσουμε τις προτάσεις μας, τόσο στο Δημοτικό Συμβούλιο όσο και στον δημόσιο διάλογο». Εξέφρασε την ελπίδα ότι «θα γίνει σοβαρή δουλειά πάνω στην κανονιστική», επισημαίνοντας ωστόσο, πως «ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται σήμερα από τη Δημοτική Αρχή, δημιουργεί την εντύπωση ότι επιχειρείται η εξυπηρέτηση συγκεκριμένων καταστάσεων».
«Εμείς θα είμαστε εδώ για να αναδείξουμε το θέμα και να το τοποθετήσουμε στη σωστή του βάση», κατέληξε ο Κώστας Πέττας.