Current track

Title

Artist

Background

Δημήτρης Λιβάνης
Μηχανικός, Πρώην Πρόεδρος ΤΕΕ Ζακύνθου

Open Mall: Εγκληματική αμέλεια – Παράνομες, αυθαίρετες και επικίνδυνες εργασίες για την ασφάλεια οχημάτων και πεζών

Τε 22/03/2023



  • Οι εργασίες αυτές με τον τρόπο που εκτελούνται συνιστούν ποινικώς κολάσιμες πράξεις.
  • Υπάρχει κίνδυνος να χαθεί ακόμα και η χρηματοδότηση του έργου.
  • Να σταματήσουν οι εργασίες και να επιστρέψει η πρότερη κατάσταση.

«Τα τελευταία 39 χρόνια δραστηριοποιούμε στο κέντρο της πόλης, το οποίο βλέπω τώρα ότι ξεκάθαρα υποβαθμίζεται λόγω των εργασιών που γίνονται στα πλαίσια του Open Mall. Αντιδρώ, γιατί βλέπω αυτά που δεν τα βλέπουν αυτοί, που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να βγάλουν μια επιπλέον καρέκλα έξω στον δρόμο, να επεκτείνουν τα τραπεζοκαθίσματά τους. Αδιαφορούν για το τι θέλουν οι μόνιμοι κάτοικοι και ενδιαφέρονται μόνο για τον τουρίστα με το σακίδιο, όχι τον ποιοτικό τουρισμό.

Υπέβαλα καταγγελία στον Αστυνομικό Διευθυντή, την οποία κοινοποίησα και στον εισαγγελέα, γιατί όλες οι εργασίες που γίνονται είναι παράνομες, αυθαίρετες και επικίνδυνες για την ασφάλεια της κυκλοφορίας των οχημάτων και των πεζών.  Οι εργασίες αυτές με τον τρόπο που εκτελούνται συνιστούν ποινικώς κολάσιμες πράξεις.

Οι εργασίες αφορούν καθαιρέσεις υπαρχόντων πεζοδρομίων και κρασπέδων, οδοστρώματος, φρεατίων και αγωγών απορροής ομβρίων και κάθε άλλου υλικού ή σήμανσης που υπάρχει σε όλο το πλάτος των οδών αυτών.

Το έργο εξελίσσεται χωρίς να τηρούνται οι νόμιμες διαδικασίες αφού στερούνται εγκεκριμένης κυκλοφοριακής μελέτης και εγκριτικής κανονιστικής Απόφασης από τον αρμόδιο Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Ο νόμος ξεκάθαρα προβλέπει εγκεκριμένη μελέτη από το Δημοτικό Συμβούλιο και έγκριση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης διοίκησης, που δεν υπάρχουν.

Οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου δεν έκαναν τα προβλεπόμενα βάση των οδηγιών που είχαν από το Τμήμα Τεχνικού Ελέγχου της Αποκεντρωμένης, με αποτέλεσμα τώρα να εκτελούνται οικοδομικές εργασίες στο κέντρο της πόλης χωρίς άδεια.

Ο Δήμος όφειλε να διαθέτει κανονιστική απόφαση από την Αποκεντρωμένη για τις εργασίες του Open Mall, κάτι που δεν υπάρχει, κατά συνέπεια το όλο έργο είναι στον αέρα, οι παρεμβάσεις είναι αυθαίρετες. Εγκριτική απόφαση της Αποκεντρωμένης δεν υπάρχει ούτε και για το έργο της ανάπλασης της οδού Ταβουλάρη.

Θα δώσω ένα παράδειγμα για το τι έγινε στη Κεφαλονιά. Για τον Δήμο Αργοστολίου στις 6 Μαρτίου φέτος, εκδόθηκε κανονιστική από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση που αναφέρει ότι εγκρίνει την από 11/7/2022 απόφαση του εκεί Δημοτικού Συμβουλίου, για την κυκλοφοριακή μελέτη. Αυτή την έγκριση δεν την έχει ο Δήμος Ζακύνθου σήμερα.

Εδώ έχουμε εγκληματική αμέλεια. Ο τρόπος που εκτελούνται τα δημοτικά έργα στην πόλη είναι καταστροφικός. Δεν πληρώνουμε την αδράνεια, πληρώνουμε την πονηριά και τα συμφέροντα εν όψει και των εκλογών.

Για παράδειγμα, η οδός Καρβέλα εξυπηρετεί το 30% της κυκλοφοριακής κίνησης του νησιού και δεν μπορεί να μειώνεται το πλάτος αυτού του δρόμου, να κατασκευάζονται εκεί πεζοδρόμια με μεγαλύτερο πλάτος και να δυσκολεύεται να περάσει ένα περιπολικό, ένα πυροσβεστικό όχημα, ή ένα ασθενοφόρο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Η καταστροφή των υφιστάμενων πεζοδρομίων επιβάλει νέα υψομετρική μελέτη για τις οδούς, προκειμένου να καθορίζονται πολεοδομικά τα ύψη των κτηρίων και κυρίως να γίνεται αποστράγγιση των οδών από τα όμβρια ύδατα. Η καθαίρεση των φρεατίων και των αγωγών ομβρίων, θα δημιουργήσει με βεβαιότητα πλημυρικά φαινόμενα στην περιοχή, με καταστροφικά για τους κατοίκους αποτελέσματα.

Πέραν αυτών, υπάρχει και κίνδυνος ατυχημάτων λόγω της διάστρωσης των οδών με ακανόνιστους γρανιτένιους κυβόλιθους με αιχμηρές ακμές και μεγάλους αρμούς, που δυσκολεύουν την βάδιση με κίνδυνο ατυχήματος ιδίως ηλικιωμένων και παιδιών ενώ υπάρχουν ζητήματα κακοτεχνιών.

Είχα προειδοποιήσει τον Δήμαρχο. Σε αυτόν είχα κάνει την πρώτη καταγγελία τον περασμένο Μάιο. Του είχα πει να προσέξει, γιατί στο τέλος, εξαιτίας του Δήμου, θα δημιουργηθούν προβλήματα και θα χαθεί ακόμα και η χρηματοδότηση του έργου.

Η καταγγελία μου απευθύνεται και στον Εισαγγελέα Ζακύνθου με τον οποίο, μαζί με τον δικηγόρο μου έχω ραντεβού σήμερα στις 12 το μεσημέρι. Ζητώ όχι μόνο να σταματήσουν οι εργασίες, αλλά και να επιστρέψει η πρότερη κατάσταση.»


ΑΝΑΦΟΡΑ – ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ

του Δημητρίου Λιβάνη του Κωνσταντίνου και της Αναστασίας, Αγρονόμου και Τοπογράφου Μηχανικού ΕΜΠ, κατοίκου Πόλεως Ζακύνθου.

ΠΡΟΣ: ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
Κοινοποίηση: ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΖΑΚΥΝΘΟΥ

Αξιότιμε κύριε Διευθυντά

Σε συνέχεια της χθεσινής επίσκεψής μου στο γραφείο σας, μαζί με τον δικηγόρο μου και Γεώργιο Καλόφωνο και της προτροπή σας να καταθέσω εγγράφως τα γεγονότα που προφορικά σας κατήγγειλα, επανέρχομαι σε αυτά, όπως μου υποδείξατε.

Το τελευταίο διάστημα εκτελούνται οικοδομικές εργασίες από τεχνικά συνεργεία, στις οδούς Δεσύλλα, Ιωάννου Πλέσσα, Ψαρρών, Ριζοσπαστών Βασ. Γεωργίου και Καρβελά, για λογαριασμό το Δήμου Ζακύνθου, υπό την επίβλεψη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου. Οι εργασίες αυτές αφορούν καθαιρέσεις υπαρχόντων πεζοδρομίων και κρασπέδων, οδοστρώματος, φρεατίων και αγωγών απορροής ομβρίων και κάθε άλλου υλικού ή σήμανσης που υπάρχει σε όλο το πλάτος των οδών αυτών. Επί πλέον κατασκευάζονται πλακοστρώσεις σε όλο το πλάτος των οδών αυτών πλην της οδού Καρβελά, τοποθετούνται κατακόρυφα φωτιστικά σώματα και τοποθετούνται και σιδερένια κιγκλιδώματα στις εισόδους τους. Στην οδό Καρβελά κατασκευάζονται πεζοδρόμια και μειώνεται το πλάτος του οδοστρώματος από 6.00 μέτρα σε 3.80 μέτρα.

Οι εργασίες αυτές είναι παράνομες, αυθαίρετες και επικίνδυνες για την ασφάλεια της κυκλοφορίας των οχημάτων και των πεζών, στις οδούς αυτές, για τους παρακάτω λόγους:

  1. Στερούνται εγκεκριμένης κυκλοφοριακής μελέτης και εγκριτικής κανονιστικής Απόφασης από τον αρμόδιο Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, δημοσιευμένα σε ΦΕΚ, όπως ρητά και υποχρεωτικά ορίζεται στα άρθρα 52 και 109 του Ν. 2696/1999 (ΚΟΚ).
  2. Η μείωση του οδοστρώματος κατά 2.20 μέτρα, σε όλο το μήκος της οδού Καρβελά, δημιουργεί άμεσο και πολύ μεγάλο κίνδυνο ατυχήματος, δεδομένου ότι ή οδός χρησιμοποιείται από όλα τα οχήματα που κατευθύνονται προς Μπόχαλη, Κάστρο, Βαρρές, Βανάτο, Πλάνο, Τραγάκι, Κυψέλη και Γερακαρία, δηλ. περίπου το 30% των οχημάτων του νησιού.
  3. Η τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων στις εισόδους των οδών εμποδίζει την κυκλοφορία οχημάτων άμεσης βοήθειας και έκτακτης ανάγκης στις οδούς αυτές, με ολέθρια αποτελέσματα στην περίπτωση ατυχήματος ή πυρκαγιάς.
  4. Η διάστρωση των οδών με ακανόνιστους γρανιτένιους κυβόλιθους με αιχμηρές ακμές και μεγάλους αρμούς, δυσκολεύουν την βάδιση με κίνδυνο ατυχήματος ιδίως ηλικιωμένων και παιδιών.
  5. Η καταστροφή των υφιστάμενων ρείθρων και των πεζοδρομίων επιβάλει νέα υψομετρική μελέτη για τις οδούς, προκειμένου να καθορίζονται πολεοδομικά ύψη των κτηρίων και κυρίως να γίνεται η επιφάνεια αποστράγγιση των οδών από τα όμβρια ύδατα, κάτι που ο Δήμος δεν έχει προβλέψει.
  6. Η καθαίρεση των φρεατίων και των αγωγών ομβρίων και η μη κατασκευή νέων, θα δημιουργήσει με βεβαιότητα πλημμυρικά φαινόμενα στην περιοχή, με καταστροφικά για τους κατοίκους αποτελέσματα.

Πληροφοριακά σας ενημερώνω ότι ο Δήμος Ζακύνθου το έτος 2016 συνέταξε μία κυκλοφοριακή μελέτη με τίτλο “Επικαιροποίηση κυκλοφοριακής μελέτης πόλης στην Τ.Κ. Ζακύνθου” την οποία με την 241/2016 Απόφασή του, το Δημοτικό Συμβούλιο την αποδέχθηκε και την ενέκρινε. Στη συνέχεια με το με αρ. πρωτ. 31103/29.11.2017 έγγραφό του το Δημοτικό Συμβούλιο έστειλε την 241/2016 Απόφασή του και φάκελο με την κυκλοφοριακή μελέτη, στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, για να τύχει της προβλεπόμενης από τον νόμο έγκρισης και να εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ, ώστε να μπορούν οι προβλεπόμενες από την μελέτη κυκλοφοριακές ρυθμίσεις να εφαρμοστούν με έργα. Το έτος 2018 οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Ζακύνθου συνέταξαν μελέτη με τίτλο “Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Δ.Ε. Ζακυνθίων Δήμου Ζακύνθου”. Στην μελέτη αυτή αναφέρεται ότι θα γίνουν κατασκευές και παρεμβάσεις σε οδούς σύμφωνα με την προτεινόμενη για έγκρισή κυκλοφοριακή μελέτη, χωρίς όμως να έχει ακόμα εκδοθεί ή εγκριτική Απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης και το σχετικό ΦΕΚ, που να επιτρέπει να γίνουν οι παρεμβάσεις αυτές,

Στις 18.03.2022 με το με αρ. πρωτ. 44141 έγγραφό της, η Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου (επισυνάπτεται στην παρούσα), ενημερώνει τον Δήμου Ζακύνθου και την ΔΤΥ του Δήμου Ζακύνθου ότι στην ουσία δεν μπορεί να εκδοθεί η εγκριτική κατά τον νόμο Απόφαση του Συντονιστή, διότι ὁ φάκελος που εστάλη μαζί με την 241/2016 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν είναι πλήρης σύμφωνα με τις οδηγίες και προδιαγραφές που ισχύουν για έκδοση εγκριτικής κανονιστικής Απόφασης από τον Συντονιστή και ως εκ τούτου θέτει τον φάκελο της αίτησης στο αρχείο. Προτρέπει δε το Δημοτικό Συμβούλιο να επανέλθει με νέα Απόφασή του και πλήρη φάκελο σύμφωνα με τις οδηγίες και προδιαγραφές που του υποδεικνύει στο ίδιο έγγραφό της. Κάτι τέτοιο μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει.

Παρά ταύτα και με πλήρη επίγνωση των πραγμάτων ὁ Δήμος Ζακύνθου εκτελεί τα καταγγελλόμενα με την παρούσα έργα, τα οποία είναι αυθαίρετα και παράνομα, καθώς δεν έχει τηρηθεί η προβλεπομένη εκ των άρθρων 52 και 109 του Ν. 2696/1999 (ΚΟΚ) διαδικασία, δηλαδή η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την παρέμβαση στο κυκλοφοριακό δίκτυο της πόλεως της Ζακύνθου δεν έχει τύχει της επιβεβλημένης εγκρίσεως του Συντονιστού Αποκεντρωμένης διοικήσεως ούτε ασφαλώς έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, όπως παγίως απαιτείται στις περιπτώσεις που ο Δήμος ασκεί κανονιστική αρμοδιότητα, όπως εν προκειμένω. Μάλιστα, όχι μόνο δεν υφίσταται η κατά νόμο έγκριση του αρμοδίου εποπτικού οργάνου (Συντονιστού Αποκεντρωμένης Διοικήσεως), αλλά λόγω σημαντικών ελλείψεων στον φάκελο της αίτησης, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 44141 έγγραφό της, ασκώντας την εκ του άρθρου 52 Ν. 2696/1999 εποπτική αρμοδιότητά της, ΔΕΝ ΕΝΕΚΡΙΝΕ 241/2016 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την εκτέλεση των καταγγελομένων εργασιών.

Καθίσταται σαφές, ότι ο Δήμος Ζακύνθου έχει εσκεμμένα παραλείψει δύο μείζονος σημασίας για την ασφάλεια της συγκοινωνίας διοικητικά στάδια για τη εκτέλεση τέτοιων έργων. Ήτοι έχει παραληφθεί α) η έγκριση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης και β) δημοσίευση της εγκριτικής Απόφασης, ομού μετά της Αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου και των συνημμένων σε αυτήν μελετών, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ο Δήμος Ζακύνθου, λοιπόν, αδιαφορώντας για τη μη τήρηση της προβλεπομένης κατά νόμο διαδικασίας αλλά και παραγνωρίζοντας απροκάλυπτα και σκανδαλωδώς το 44141 έγγραφό του εποπτικού του οργάνου με την οποία ο φάκελλος του εν λόγω έργου ετέθη στο αρχείο, έδωσε αυθαίρετα και παράνομα εντολή για εκτέλεση των καταγγελλόμενων εργασιών, οι οποίες ως ήταν αναμενόμενο, λόγω ελλείψεως εμπεριστατωμένης μελέτης, εκτελούνται εντελώς άναρχα και κατά τρόπο επικίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια.

Εκ του έργου τούτου, που με τον τρόπο που εκτελείται συνοψίζει όλη την ολιγωρία και παθογένεια των δημοσίων έργων στην χώρα μας, τίθεται σε κίνδυνο η ασφαλής κυκλοφορία οχημάτων και πεζών, είναι πλέον βέβαιο ότι θα συμβούν ατυχήματα και θα θρηνήσουμε θύματα.

Δια ταύτα και με τη ρητή επιφύλαξη παντός εν γένει δικαιώματός μου

Σας καταγγέλω τις αυθαίρετες και επικίνδυνες εργασίες και κατασκευές οι οποίες με τον τρόπο που εκτελούνται συνιστούν ποινικώς κολάσιμες πράξεις. Διά τούτο αιτούμαι τη διενέργεια της αυτόφωρης διαδικασίας σε βάρος των υπευθύνων, την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος τους και την άμεση διακοπή των εργασιών. Επίσης αιτούμε να διαταχθεί αρμοδίως ο Δήμος να επαναφέρει τα πράγματα στην πρότερη ασφαλή κατάσταση, ώστε να μην κινδυνεύσουν ανθρώπινες ζωές.

Ζάκυνθος 21 Μαρτίου 2023.
Με εκτίμηση.

 


Current track

Title

Artist

Background